testowe Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010ciąg dalszy...
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM – układ optyczny. Żółtym kolorem zaznaczono elementy wykonane ze szkła ED, a pomarańczowym soczewkę fluorytową.
AF-S Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II jest optycznie skonstruowany inaczej niż jego poprzednik: 21 soczewek w 16 grupach, w tym 7 ze szkła ED (stara wersja: 21 soczewek w 15 grupach, w tym 5 ze szkła ED). W drugiej wersji dodano powłoki nanokrystaliczne, poprawiające kontrast i redukujące odbicia światła i blikowanie. Przysłona jest nadal 9-listkowa i pracuje w zakresie od f/2,8 do f/22. Bez zmian pozostała także minimalna odległość ustawiania ostrości – 1,4 m (chociaż w starej wersji 1,4 m było możliwe tylko przy ręcznym ustawianiu ostrości; w trybie AF ograniczenie stanowiło 1,5 m). Celem zmian konstrukcji optycznej była redukcja winietowania i poprawienie ostrości brzegowej, szczególnie przy ogniskowej 200 mm oraz przy zdjęciach z bliska; bo to właśnie winietowanie, miękkość obrazu na brzegach, pogorszenie jakości przy najdłuższej ogniskowej i z bliska uważano za wady starej konstrukcji. Poprawa jest widoczna, ale odbywa się pewnym kosztem; otóż przy zdjęciach z bliska nowa wersja znacznie skraca ogniskową i nie umożliwia tak ciasnego kadrowania jak stara. Więcej na ten temat napisaliśmy w części „Skracanie ogniskowej”.
AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II – układ optyczny. Żółtym kolorem zaznaczono elementy wykonane ze szkła ED.
Test Testowanie obiektywu w izolacji nie daje odpowiedniego punktu odniesienia. Aby umieścić jakość AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/ 2,8G ED VR II w kontekście, przetestowano go w grupie z obiektywami o podobnych parametrach. Porównano go z poprzednią wersją, czyli AF-S VR Zoom-Nikkorem 70-200 mm f/ 2,8G IF-ED, oraz z dwoma wersjami jego odpowiednika w systemie Canona: Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM oraz Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM. Test porównawczy wszystkich obiektywów dotyczy dystorsji, rozdzielczości, aberracji chromatycznej, winietowania, zdjęć pod światło i został wykonany w dużym studio przy wykorzystaniu oświetlenia błyskowego i zmodyfikowanej tablicy testowej Vuzort (rozdzielczość, dystorsja).
Nikon D700 + Nikkor 70–200 VR II. Par. eksp.: 1/400 s, ISO 200, f/5, f=200 mm. Pełny kadr. Plik w pełnej rozdzielczości >>>
Nikon D700 + Nikkor 70–200 VR II. Par. eksp.: 1/400 s, ISO 200, f/5, f=200 mm. wycinek 100%.
Rozdzielczość Wszystkie obiektywy są na wysokim poziomie, chociaż nie dorównują stałogniskowym teleobiektywom, przy czym widać, że nowe wersje są lepsze od starych. Różnica jest szczególnie widoczna w przypadku Canona. W przypadku Nikkorów osiągi prawie wszędzie poprawiono, ale nie są to różnice znaczące. Tak czy inaczej, rozrzut między osiągami najsłabszymi (Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM; środek: 55 linii, brzeg: 45 linii) a najlepszymi (AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II; środek: 65 linii, brzeg: 55 linii) wynosi zaledwie 10 linii na milimetr. Mamy zatem do czynienia ze zmianami ewolucyjnymi, a nie rewolucyjnymi (oceny na końcu).
Wykresy słupkowe prezentujące rozdzielczość testowanych obiektywów: Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM, Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED, AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II
Dystorsja Wszystkie testowane obiektywy mają niską dystorsję, przy czym typowe jest to, że obydwa Canony mają beczkowatą przy ogniskowych 70 i 100 mm, a poduszkowatą przy 135 i 200 mm; natomiast Nikkory mają beczkowatą przy 70 mm, a poduszkowatą przy 105, 135 i 200 mm. Ogólnie obydwa obiektywy Canona są nieco lepsze od Nikkorów, ale są to różnice niewielkie. Nikony otrzymują w tej konkurencji po 5,5, a Canony po 6 punktów.
Wykres prezentujący dystorsję testowanych obiektywów.
data dodania: 31-10-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 45122
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
SWPA 2024 - Fotograf roku i zwycięzcy poszczególnych kategorii 18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie. Test Samsunga ViewFinity S9 - monitor 5K 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą... Sony FE 16-25 mm f/2,8 G nowy zoom szerokokątny z serii Gold - cena i dostepność 16 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |