Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test CANON EOS 450 kontra OLYMPUS E-520

ciąg dalszy...

W Olympusie obie te funkcje zastosowano dużo wcześniej, i są one na pewno lepiej dopracowane. Również system stabilizacji obrazu wbudowany w korpus Olympusa jest lepszym rozwiązaniem, gdyż działa z każdym obiektywem. Z ciekawszych funkcji nowych modeli należy wymienić: automatyczną korektę ekspozycji i kontrastu, optymalizującą jakość obrazu (Auto Lighting Optimizer) w Canonie, i funkcję kompensacji cienia oraz wykrywania twarzy w Olympusie. Wbudowana lampa błyskowa ułtwia fotografowanie w trudnych warunkach oświetleniowych. Choć lampa Canona podnosi się wyżej niż lampa konkurenta, to przy współpracy z kitowym obiektywem i ustawieniu najkrótszej ogniskowej niezbyt równomiernie oświetla fotografowaną scenę. Aparaty są cząstką dużych systemów: EOS i E-System, zapewniających ich użytkownikom dostęp do bardzo szerokiego wyboru osprzętu.

CANON EOS 450D f=18 mm

Kitowe obiektywy o zakresie ogniskowych ok. 28-85 mm (ekwiwalent małego obrazka) zaspokajają podstawowe potrzeby fotografa. Zdjęcia: powyższe i poniżej wykonane są przy skrajnych ogniskowych obiektywu Canona.
Canon EOS 450D:
a – f/22, t=1/15 s, ISO 100, f=18 mm
b – f/22, t=1/20 s, ISO 100, f=55 mm

CANON EOS 450D f=55 mm

System AF

W nowy model Canona wstawiono nowy moduł sterujący systemem ustawiania ostrości, oraz 9-punktowy autofokus z czujnikami rozmieszczonymi w kształcie rombu. W Olympusie niestety ciągle mamy do wyboru tylko 3 punkty ostrzenia. Niemniej działające bardzo sprawnie. Ostrzenie EOS-a zostało znacznie poprawione w porównaniu z poprzednikami i zasługuje na ocenę bardzo dobrą. Przy ustawianiu ostrości w funkcji­ Live­View lepiej sprawdza się Olympus.

CANON EOS 450D i OLYMPUS E-520 rozdzielczość

Jak widać na powyższym wykresie kitowa optyka Canona pozostawia wiele do życzenia. Rozdzielczość obiektywu Olympusa jest bardzo wyrównana, zarówno między brzegami a środkiem jak i między wartościami przy w pełni otwartej przysłonie i po przymknięciu do wartości optymalnej.

Kitowa optyka

Z racji przeznaczenia tych aparatów ich właściciele głównie korzystać będą z optyki zakupionej w zestawie. Dlatego poddaliśmy je małemu testowi. Jak już wspomniano, obiektyw Olympusa ma dużo lepiej zrobiony pierścień ręcznego ostrzenia, a w zestawie znajduje się osłona przeciwsłoneczna. Po przeprowadzeniu testu przewaga Olympusa się powiększa. Co prawda dystorsja obu obiektywów jest podobna: przy szerokim kącie średnia beczka i drobna poduszka przy najdłuższej ogniskowej, ale pod względem rozdzielczości Canon pozostaje w tyle. Poprawę ostrości obiektywu Canona osiągniemy po przymknięciu go o kilka działek przysłony.

Złącza, zasilanie i karty pamięci

Aparaty wyposażono w złącze mini USB do komunikacji z urządzeniami zewnętrznymi. Canon dodatkowo ma gniazdo wężyka spustowego i zasilacza sieciowego. Zasilanie Olympusa to standardowy dla tego systemu akumulator BLM-1, Canon natomiast otrzymał nowy akumulator litowo-jonowy LP-E5, o zwiększonej o 50% pojemności; opcjonalnie można zamontować Batery Grip BG-E5. Choć Olympus nie przewiduje do E-520 takich dodatków, na rynku dostępne są już alternatywne gripy. Nośnikiem pamięci w EOS-ie są karty SD. Olympus niezmiennie stosuje dwa gniazda kart pamięci – CF i xD. Takie rozwiązanie umożliwia zastosowanie w nim poprzez adapter również karty SD czy MS.

Tabela porównawcza OLYMPUSA E-520 i CANONA EOS 450D.pdf

Podsumowanie

Testowane aparaty są bardzo dobrymi, dopracowanymi konstrukcjami, mogącymi zadowolić bardzo szerokie rzesze pasjonatów fotografii. Plusem Canona jest możliwość potraktowania go jako modelu przejściowego przed przejściem na pełnoformatową matrycę, jak również lepszy przetwornik – o bardziej fotograficznych proporcjach boków 3:2. Za Olympusem przemawiają lepsze wykonanie i wyższej jakości kitowe obiektywy, jak również niektóre funkcje. Oczywiście, cena też ma znaczenie. I tu przoduje Olympus, który w zestawie kosztuje ok. 2100 zł. Za kitowego Canona musimy zapłacić ok. 200 zł więcej. Jednoznaczny wybór lepszego aparatu jest trudny, więc osoby kupujące muszą go dokonać indywidualnie, zależnie od swoich preferencji i subiektywnych odczuć. W teście kitowych zestawów minimalnie wygrał Olympus. Niemniej różnica między aparatami jest tak niewielka, że gdybyśmy do testu wzięli inne egzemplarze, to wynik mógłby być odwrotny.

CANON EOS 450D i OLYMPUS E-520 ocena testowa

Tekst i zdjęcia niepodpisane: Piotr Hernik
 


 
data dodania: 25-11-2008
 
godzina dodania: 17:05
 
odsłon: 24226
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.109) / 0.099

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |