Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST Nikon D3200, Canon EOS 1100D, Sony SLT-A37 (pełna wersja artykułu z FK 8/2012)

ciąg dalszy...

 

Testujemy

W redakcyjnym studiu sprawdzamy jak sprawują się przetworniki testowanych modeli. Wykorzystaliśmy tablicę barwną X-rite oraz oświetlenia żarowego o temperaturze barwowej 3000 K i błyskowego o temperaturze barwowej 5000 K. Pomiary ekspozycji oraz barwy światła dokonaliśmy zewnętrznymi urządzeniami: Minolta Auto Meter IV i Minolta Color Meter III. Ustawienie ekspozycji odbywało się wg. pomiarów, a balansu bieli wg. ustawień definiowanych dla danego typu oświetlenia w aparatach Canon i Nikon z uwagi na brak możliwości ustawień w kelwinach (w Sony wg. pomiaru).

Poziom szumów przy świetle błyskowym

Poziom szumów przy świetle żarowym

Sony ma największy zakres ustawień ISO, a do tego najniższy poziom zaszumienia. Choć konkurenci bardzo nie odstają od lidera.

 

Szumy

Testu zaszumienia dokonaliśmy zarówno przy oświetleniu tablicy światłem żarowym o temperaturze barwowej 3000 K, jak i błyskowym o temperaturze barwowej 5000 K. Przy świetle żarowym pomiary dokonane zostały dla całego zakresu wartości ISO danego modelu; a dla światła błyskowego w zakresie ISO 100–3200. W Canonie pomiary dokonano dla wyłączonej redukcji wysokiego ISO, włączonej (standardowej i mocnej), w Nikonie z wyłączoną i włączoną (brak stopniowania), a w Sony z normalną i wysoką (brak możliwości wyłączenia). Dodatkowo dla aparatu Sony przy świetle żarowym sprawdziliśmy działania wieloklatkowej redukcji szumów dla całego zakresu ISO.

Fotografie wykonane przy ISO 3200 są w pełni akceptowale.

Fotografie wykonane przy ISO 3200 są w pełni akceptowale. 

 

100%, szumy ISO 400

100%, szumy ISO 800

100%, szumy ISO 1600

100%, szumy ISO 3200

100%, szumy ISO 6400

100%, szumy ISO 12 800

100%, szumy ISO 25 600

 

Przy niższych wartościach ISO zaszumienie obrazu jest na podobnym poziomie. Znaczące różnice zaczynają być zauważalne przy ISO 800, gdzie 16-milionowa matryca Sony daje najmniejszy poziom szumów. Jednak 24-milionowa matryca Nikona, choć rejestruje większe zaszumienie, to jednak jest ono bardzo podobne do szumów 12 milionowego Canona. Jedynie w aparacie Sony do rejestracji statycznych planów zdjęciowych można zastosować wieloklatkową redukcję szumów. Ma to jednak dopiero sens przy wartościach ISO 12 800 i wyższych. Przy niższym ISO taka rejestracja będzie miała większe zaszumienie od nominalnej. W tej kategorii przyznajemy 5,5 punktu dla Sony; 5,25 dla Nikona, oraz 4,75 punktu dla Canona, który ma najmniejszy zakres ISO i najmniejszą rozdzielczość.

 

Dynamika

Rozpiętość dynamiki przetwornika sprawdzaliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze 3000 K, i ustawieniu najniższej nominalnej wartości ISO 100.
Tu bezwzględnym zwycięzcą jest Nikon, który wykazał się w standardzie rozpiętością na poziomie 7 EV, Sony i Canon (tak samo jak w modelu EOS 600D) osiągnęły jedynie 6 i 1/3 EV. W Canonie załączenie funkcji Priorytet jasnych partii obrazu zmieniło charakterystykę dynamiki, jednak jej nie zwiększyło. Poprawiło za to jakość lekko niedoświetlonych partii obrazu. W Nikonie załączenie funkcji D-Lighting, a w Sony załączenie funkcji DR w maksymalnym zakresie zwiększyło zakres dynamiki o 1 i 2/3 EV. Co dało w Nikonie zakres 8 i 2/ 3 EV, a w Sony 8 EV. Ogólna ocena za dynamikę to 5,65 punktu dla Nikona; 5,25 dla Sony i 5 dla Canona.

Największą rozpiętością dynamiki może się pochwalić Nikon D3200, w którym po załaczeniu funkcji D-Lighting otrzymaliśmy wynik 8 i 2/3 EV.

Największą rozpiętością dynamiki może się pochwalić Nikon D3200, w którym po załaczeniu funkcji D-Lighting otrzymaliśmy wynik 8 i 2/3 EV.

 

Odwzorowanie barwne

Odwzorowanie barwne badaliśmy dla obu typów oświetlenia, przy ustawieniach automatycznych, definiowanych i ręcznie wprowadzonych w kelwinach (ten ostatni tylko w Sony 37, z racji nie posiadania takiej opcji przez pozostałe modele).

Z testowanej trójki jedynie w aparacie Sony możemy dobrać balans bieli ręcznie w kelwinach. W tym też aparacie automatyczny balans bieli przy oświetleniu o niskiej temperaturze barwowej poradził sobie najlepiej na bardzo dobrym poziomie.

 

Tu można zaobserwować kilka ciekawostek. Jeżeli chodzi o światło błyskowe to wszystkie ustawienia dają poprawne oddanie kolorystyki. Natomiast przy świetle żarowym i automatycznym balansie bieli w Canonie i Nikonie mamy lekki ciepły zafarb (w Nikonie jest on mniej widoczny). Zaskakuje jednak bardzo dobre odwzorowanie AWB w Sony (lepsze niż ustawienie ręczne w kelwinach, które dało bardzo zimną tonację). To jest duży plus dla automatyki balansu bieli w 37, któremu przyznajemy 5,25 punktu. Dla Nikona 5 punktów i dla Canona 4,9 punktu.

 

Jedynie Sony rejestruje filmy w kodeku AVCHD.

Jedynie Sony rejestruje filmy w kodeku AVCHD.

 

Możliwości multimedialne

Najwyższą jakość filmowanego obrazu oferuje nam aparat Sony. Możemy nim nagrywać filmy Full HD 50i lub 25p w kodeku AVCHD z dźwiękiem stereo. Również w tym modelu możemy nagrywać filmy Full HD z 29,97 kl./s (NTSC) lub 25 kl./s (PAL), ale jego wbudowany mikrofon jest tylko monofoniczny. Do Nikona i Sony możemy dołączyć zewnętrzny stereofoniczny mikrofon. Takiej możliwości nie ma Canon, który filmuje jedynie w jakości HD z 29,97 lub 25 kl./s i z dźwiękiem monofonicznym. Zapis materiału, w każdym z aparatów, odbywa się ma kartach pamięci Secure Digital SD/SDHC/SDXC, w Sony dodatkowo zamiast karty SD możemy zastosować kartę Memory Stick PRO Duo/PRO-HG Duo. Wszystkie aparaty wyposażono w złącze USB 2.0 Hi-Speed mini B, mini HDMI typu C oraz gniazdo podłączenia wężyka spustowego lub zdalnego wyzwalacza.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 16-01-2013
 
godzina dodania: 13:45
 
odsłon: 105607
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.123) / 0.114

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |