Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010

ciąg dalszy...

Bokeh

Do testu umieszczono obiekty na kilku płaszczyznach, przy czym ostrość była ustawiana na obiekt najbliższy. W niektórych przypadkach, mimo ustawienia tej samej ogniskowej, trzeba było dla zachowania identycznego kadru zmieniać odległość od obiektu ze względu na nierównomierne skracanie ogniskowej przez testowane obiektywy przy zdjęciach z bliska.
Najlepsze, bardzo płynne bokeh ma nowy AF-S Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II; za nim plasują się obydwa Canony, z identycznym, neutralnym bokeh, a nieco gorsze bokeh ma stara wersja Nikkora.

 

 

Test bokeh: pełen kadr z AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8

 

Test bokeh: pełen kadr z AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8

 

 

Test bokeh przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8. Obydwa Canony (górne zdjęcia) mają neutralny bokeh, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED (lewe dolne zdjęcie) najgorzej z testowanej czwórki rejestruje nieostre partie obrazu, natomiast najlepszy bokeh ma AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II (prawe dolne zdjęcie).

 

Test bokeh przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8. Obydwa Canony (górne zdjęcia) mają neutralny bokeh, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED (lewe dolne zdjęcie) najgorzej z testowanej czwórki rejestruje nieostre partie obrazu, natomiast najlepszy bokeh ma AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II (prawe dolne zdjęcie).

 

Zdjęcia pod światło

Gdy źródło światła znajduje się poza kadrem, w przypadku teleobiektywów można wyeliminować blikowanie długą osłoną przeciwsłoneczną lub wysłaniając przednią soczewkę jakimś przedmiotem; zatem prawdziwy morderczy test odporności na naświetlenia polega na tym, że źródło światła znajduje się w kadrze, na jego krawędzi. W tej części testu widać, jak wiele obydwaj producenci poprawili w stosunku do pierwszych wersji. Najmniej odporny na blikowanie i „duszki” jest stary Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, nieco lepsza jest pierwsza wersja Zoom-Nikkora. AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II to znaczne ulepszenie w porównaniu z wersją pierwszą, zapewne dzięki powłokom nanokrystalicznym. Naprawdę po mistrzowsku przy zdjęciach pod światło radzi sobie Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM.

 

 

Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II

 

 

Skracanie ogniskowej

Od chwili pojawienia się na rynku AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II recenzje i testy podkreślały dwa aspekty: mniej lub bardziej widoczną poprawę osiągów w stosunku do wersji pierwszej, oraz fakt, że przy zdjęciach z bliska nowy obiektyw daje odczuwalnie szersze kadry od starego. Wiadomo, że każdy obiektyw z wewnętrznym ogniskowaniem skraca nieco ogniskową wraz ze zmniejszaniem się odległości fotografowania (ang. „focus breathing”). Pierwsza wersja, czyli AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED, też tak się zachowywała, ale skracanie ogniskowej nie było znaczne: przy ogniskowej 200 mm i minimalnej odległości fotografowania (1,4 m) rzeczywista ogniskowa wynosiła około 182 mm, umożliwiając wykonanie bardzo ciasnego portretu. W nowym obiektywie, przy tej samej odległości (1,4 m), ta wartość spada do zaledwie 134 mm. Należy o tym pamiętać kupując obiektyw: z bliska jest on lepszy optycznie od starej wersji, ale nie daje równie ciasnego kadru.

Zestawienie porównawcze rzeczywistej ogniskowej AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR II przy ustawieniu ogniskowej 200 mm:

Odległość fotografowania - rzeczywista ogniskowa
1,4 m - 134 mm
2 m - 147 mm
3 m - 164 mm
10 m - 186 mm

Przy ustawieniu na ogniskową 200 mm i fotografowaniu z odległości 1,4 m kadry z obydwu Canonów są identyczne i prawie takie same jak ze starej wersji Nikkora 70-200 mm f/2,8, zatem ich rzeczywista ogniskowa wynosi wtedy około 180 mm. Dzięki temu, że nowy Canon EF 70-200 mm f/ 2,8L IS II USM ma skróconą minimalną odległość fotografowania do 1,2 m, daje on przy ogniskowej 200 mm naprawdę ciasny kadr.

 

Test skracania ogniskowej: zdjęcia wykonane przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,4 m

 

Test skracania ogniskowej: zdjęcia wykonane przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,4 m.

 

 

Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM: kadr przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,2 m

 

Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM: kadr przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,2 m.

 

Aberracja chromatyczna

Podobnie jak w przypadku winietowania, widać wyższość nowszych konstrukcji nad starymi. AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II wypada najlepiej, z praktycznie zerową aberracją przy 200 mm i minimalną przy pozostałych ogniskowych; podczas gdy w AF-S VR Zoom-Nikkorze 70-200 mm f/2,8G IF-ED aberracja jest umiarkowana przy 200 i 135 mm, mała przy 105, a bardzo mała przy 70 mm. Starsza wersja obiektywu Canona, czyli Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, wypada najsłabiej, z umiarkowaną aberracją chromatyczną przy 200, 100 i 70 mm i małą przy 135 mm. Nowa wersja, Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, jest znacznie ulepszona, z bardzo małą aberracją przy 200 i 100 mm, małą przy 135 i minimalną przy 70 mm (oceny cząstkowe na końcu).

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 31-10-2013
 
godzina dodania: 13:45
 
odsłon: 45125
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

30-09-2013 18:56
Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.118) / 0.101

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |