Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test drukarki Epson SureColor SC-P800 - pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 8-9/2015

ciąg dalszy...

Wydruki testowe

W celu oceny jakości wydruków użyto specjalnie przygotowanych plików z grafiką, zarówno wektorową, jak i rastrową. Pierwszy test polegał na określeniu zdolności drukarki do wydruku bardzo cienkich linii ustawionych pod różnym kątem do linii przebiegu głowicy. Epson SC-P800 wypadł pod tym względem bardzo dobrze, przy wydrukach o rozdzielczości – 1440×1440 oraz przy największej 2880×1440. Wydruki można bez problemu porównywać do tych otrzymanych z P600, choć trzeba pamiętać, że P600 ma większą rozdzielczość maksymalną (5760×1440), niż P800 (2880×1440). Na tym samym wydruku umieszczone były także pola przepływów CMYK oraz RGB. Wszystkie barwne gradienty odwzorowane zostały bez zarzutu – przejścia tonalne najbardziej nasyconej barwy aż do bieli można określić jako bardzo płynne, bez względu na to, czy drukowaliśmy na papierze błyszczącym, czy matowym. Bardzo dobrze wypadły też podstawowe kolory fotograficzne odwzorowane na tablicy X-Rite. Powierzchnia krycia obszarów o jednolitej kolorystyce jest jednorodna. Nie widać na niej ani smug, ani poszczególnych punktów obrazowych.

Czerń na wydrukach matowych jest bardzo głęboka. Na wydrukach błyszczących jest, tak jak w P600, lekko przyblakła, ale wyłącznie w przypadku wydruków kolorowych. Nie ma istotnych różnic w nasyceniu barw w zależności od rodzaju podłoża. Na wydruku testowym znajdowały się również fragmenty różnych twarzy. Odcienie skóry zostały odwzorowane prawidłowo, a wszelkie przejścia tonalne na skórze były płynne.

Wydruki

Za pomocą P800 można wykonywać wydruki do wielkości 420×594 mm (A2, a nawet do A2+). Wydruki testowe wykonaliśmy na papierze Epson Premium Luster, Enhanced Matte oraz Premium Semigloss. Sterownik ma budowę i panel komunikacyjny analogiczny do tego, jaki był w modelu SC-P600. Pamiętajmy o tym, żeby przy drukowaniu z Photoshopa ustawić w sterowniku w trybie ustawień nośnika opcję: Wyłączona (bez dopasowania kolorów), a następnie w Photoshopie wybrać odpowiedni profil oraz wybrać przy funkcji Rendering Intent opcję Perceptual. Wtedy efekty uzyskane na  wydruku będę cieszyć nasze oko. Błąd podpięcia profilu może skończyć się dla nas niepotrzebnym zużyciem papieru i tuszu, gdyż na skutek takiego błędu uzyskujemy dzieło niepowtarzalne i nie mające zbyt wiele wspólnego z oryginałem [4] i [5].

 

 

Błędnie podpięty profil i efekt końcowy mamy zupełnie inny. Na zdjęciu z lewej [4] oko wydrukowane na papierze Premium Semigloss z właściwym profilem oraz z profilem Epson Archival Matte na zdjęciu [5].

 

 

Błędnie podpięty profil i efekt końcowy mamy zupełnie inny. Na zdjęciu z lewej [4] oko wydrukowane na papierze Premium Semigloss z właściwym profilem oraz z profilem Epson Archival Matte na zdjęciu [5].

 

Błędnie podpięty profil i efekt końcowy mamy zupełnie inny. Na zdjęciu z lewej [4] oko wydrukowane na papierze Premium Semigloss z właściwym profilem oraz z profilem Epson Archival Matte na zdjęciu [5].

 

Przed rozpoczęciem wydruków wielkoformatowych należy koniecznie wykonać test czystości dysz. Wykonujemy to z poziomu sterownika. Trwa to kilka minut (nie więcej niż 2-3) [6].

 

Test czystości głowicy powinien być wykonany przed każdym drukowaniem. Trwa ok. 2-3 minut, a jesteśmy pewni, że nie będziemy mieli wydruków kiepskiej jakości.

 

Test czystości głowicy powinien być wykonany przed każdym drukowaniem. Trwa ok. 2-3 minut, a jesteśmy pewni, że nie będziemy mieli wydruków kiepskiej jakości.

 

Wydruki czarno-białe

Epson SureColor SC-P800 wydruki w czerni i bieli wykonuje za pomocą trzech odcieni czerni, co umożliwia uzyskanie znacznie bardziej stabilnego i dokładnego balansu szarości, a przy tym umożliwia większą kontrolę kolorów i wyższą jakość czarno-białych odbitek. Producent chwali się, że testowany Epson ma najwyższą na rynku gęstością czarnego koloru (2,86 D Max na błyszczącym papierze fotograficznym Premium Glossy Photo Paper). Nie mogliśmy tego zmierzyć, ale wydruki sprawiają bardzo pozytywne wrażenie. Ten sam, co wyżej omówiony motyw testowy na papierze matowym (Enhanced Matte) drukowaliśmy w rozdzielczości 2880×1440. Uzyskaliśmy bardzo dobre wysycenie czernią. Wszystkie przejścia tonalne były płynne, a rozdzielczość bardzo dobra.

Na papierze z połyskiem, tym razem formatu A4, czarno-białe wersje pól przepływów CMYK oraz RGB nie wykazywały żadnych smug pionowych, tzn. równoległych do kierunku przesuwu papieru w drukarce.
Wydruki czarno białe mają ładną rozpiętość tonalną i dość płynne przejścia od bieli do szarości.

Drukarka, podobnie jak P600, wykonuje wydruki bardzo cicho.
Efekt bronzingu na papierach błyszczących po prostu nie występuje przy atramencie UltraChrome HD. Dzieje się tak, gdyż tworzenie grubszej warstwy na powierzchni nośnika zmniejsza różnice między takimi kolorami, jak magenta czy cyan, które mogą być przyczyną bronzingu.
Za jakość wydruku czarno-białego bez wątpienia możemy przyznać najwyższą ocenę, czyli 6 punktów.


Czasy drukowania

Dla papieru Premium Luster czas wydruku papieru A2 wynosił ok. 11 min 30 s (2880×1440 dpi, od momentu rozpoczęcia druku przez drukarkę). Zdjęcie drukowane było w formacie A2 w przestrzeni barw sRGB.
Wydrukowaniu pliku testowego na tym samym papierze błyszczącym fotograficznym w formacie A3 trwało ok. 6 minut i 15 sekund
Dokonaliśmy również wydruku na papierze matowym (Enhanced Matte) tego samego pliku o tej samej rozdzielczości i w tej samej wielkości. Przed rozpoczęciem drukowania sterownik wymusza zmianę tuszu z fotograficznego na matowy, i dopiero po tej zmianie umożliwia dobór odpowiedniego (w tym przypadku matowego) papieru. Proces wydruku formatu A3+ trwał ok. 7 minut. Pamiętajmy o zmianie tuszy i przy planowaniu większej ilości różnych wydruków najlepiej podzielić je na te wykonane na nośnikach, do  których jest potrzebny atrament czarny matowy, i na pozostałe. Pozwoli to zaoszczędzić czas na niepotrzebnych, ciągłych zmianach tuszu.


Koszty eksploatacji


Według danych uzyskanych od producenta szacunkowy koszt atramentu niezbędnego do wydruku papieru o formacie A2+ wynosi 14-15 zł brutto.
Poniżej przedstawiamy ceny czterech różnych papierów formatu A2:
Premium Glossy Photo Paper, 200 zł/25 arkuszy (8 zł za sztukę);
Premium Luster Photo Paper, 200 zł/25 arkuszy (8 zł za sztukę);
Traditional Photo Paper (barytowy fine art), 690 zł/25 arkuszy (ok. 28 zł za sztukę);
Enhanced Matte Paper, 290 zł/50 arkuszy (ok. 6 zł za sztukę).Można zatem przyjąć, że koszt wydruku w formacie A2+ kształtuje się na poziomie od 20 do ok. 43 zł. Jedyną częścią eksploatacyjną drukarki, którą trzeba od czasu do czasu zmieniać, jest pojemnik na zużyty atrament [7]. Koszt jego wymiany nie powinien przekroczyć 90 zł.

 

 

Co pewien czas musimy wymieniać pojemnik na zużyty tusz. Jego cena to 90 zł.

 

Co pewien czas musimy wymieniać pojemnik na zużyty tusz. Jego cena to 90 zł.

 

Aktualna cena sugerowana Epsona SC-P800 wynosi ok. 4990 zł. Nowa drukarka wyposażona jest w tusze startowe o pojemności 64 ml. Tusze do P800 kosztują ok. 240 zł za sztukę (80 ml).

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 02-11-2015
 
godzina dodania: 10:50
 
odsłon: 47952
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.064) / 0.055

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |