Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST

ciąg dalszy...

Obiektyw i ustawianie ostrości

RD1 wyposażono w mocowanie bagnetowe typu M. Oprócz obiektywów tego systemu, mogących pochodzić np. od Cosiny lub Leiki, po zastosowaniu adaptera można też używać optyki dalmierzowej z mocowaniem gwintowym M39 (np. Cosiny, FED-a, Zorki). Do testu wykorzystaliśmy obiektyw Leica Elmar-M 2,8/50. Ustawianie ostrości w Epsonie R-D1 odbywa się ręcznie przy pomocy dalmierza. Dobór kadru i zminimalizowanie błędu paralaksy możliwe jest po zmianie ramek obserwacyjnych w wizjerze. Doboru dokonuje się przy pomocy specjalnego przełącznika ramek umieszczonego w górnej części korpusu, a przystosowanego do współpracy z obiektywami o ogniskowych 28, 35 i 50 mm.

Szumy

Poziom średnich szumów (zakłóceń w rejestracji) aparatu badany był przy temperaturze otoczenia 22° C przy świetle błyskowym o temperaturze barwowej  4980 K i jest na poziomie  od 1,37 do 4,18 %. Wybierając większy ekwiwalent czułości  np. ISO 1600. musimy liczyć się  z większymi szumami (nawet do ok. 5,16 % dla kanału czerwonego).

 

Epson RD-1 - Szumy w % w zależności od ekwiwalentu czułości
(kliknij)

 

Warto zauważyć, że w testowanym modelu wartości szumów dla ekwiwalentów czułości ISO 400 i 800 są na prawie identycznym niewielkim poziomie 2,3 %. To bardzo dobry rezultat w szczególności gdy weźmiemy pod uwagę wartość uzyskiwaną dla ekwiwalentu ISO 800.   
Tradycyjnie, jak w większości aparatów cyfrowych, najmniejsze szumy występują, gdy fotografujemy w jasny, bezchmurny, słoneczny dzień, lub gdy stosujemy przy fotografowaniu oświetlenie błyskowe.
Dla światła błyskowego najlepiej odwzorowywane barwy (najmniejszy poziom szumów) są w kanałach zielonym i niebieskim.  


Rozdzielczość, element CCD, tryby i szybkość pracy

Epsona RD1  wyposażono w element CCD formatu APS-C (23,7 x 15,6 mm, o krotności ogniskowej ok. 1,5x), o całkowitej liczbie pikseli 6,24 mln, pozwalający rejestrować obraz o rozdzielczości efektywnej 6,014 mln pikseli. Element ten pozwala nam uzyskać pliki w formacie JPEG (N lub H) lub RAW (R). Ich maksymalna rozdzielczość 2000 x 3007 pikseli pozwala uzyskać powiększenia formatu 16,93 x 25,46 cm dla 300 dpi. Po “rozwinięciu” w programie graficznym pliki z R-D1 zajmują ok. 17,2 MB w RGB. Zdjęcia zapisywane na karcie pamięci posiadają objętość odpowiednio: JPEG-N ok. 1,9 MB, JPEG-H ok. 3,5 MB, a pliki “surowe” typu RAW ok. 10 MB. Rozdzielczość liniowa układu element CCD i obiektyw jest na poziomie 35 linii/mm zarówno na brzegu kadru, jak i w środku kadru. Rozdzielczość badano dla liczby przysłony 8. Wysoką jakość obiektywu potwierdza w miarę równy rozkład maksymalnych rozdzielczości rejestrowanych przez układ matryca-obiektyw.
Zapis plików typu R trwa ok. 10 s, typu H - 5 s, a N ok. 4 s (dla karty SD Kingstona o pojemności 256 MB). Sprawny użytkownik aparatu do momentu “zapchania” bufora pamięci wewnętrznej może wykonać ok. 10 zdjęć w trybie N, 7 w trybie H lub jedynie 2 w trybie R. Liczby mogą świadczyć o tym, że bufor wewnętrzny aparatu dysponuje ok. 20 MB pamięci przeznaczonej do zapisu danych na kartę. Aparat nie należy zatem do asów szybkości, ale przcież z założeń producenta wynika, że do takich miał nie należeć.

Dynamika

Test dynamiki detektora Epsona R-D1 przeprowadziliśmy przy oświetleniu żarowym w temperaturze otoczenia 22 °C. Wyniki eksperymentu zestawiliśmy na wykresie obok w zestawieniu z porównywanymi przez nas dotychczas lustrzankami cyfrowymi należącymi do różnych klas sprzętu. Są nimi kolejno: profesjonalny i drogi Nikon D2X, profesjonalny R-D1 (3000 euro), FinePix S3Pro oraz amatorski Nikon D70.

 

Zakres dynamiki Epsona R-D1 mieści się w przedziale od -2 1/2 do 2 1/3 EV. W zestawieniu z z Nikonem D2X, D70, Fujifilm S3 Pro i faktem, że R-D1 kosztuje 3000 euro to wynik raczej przeciętny.
(kliknij)

 

Jak widać z wykresu dynamika większości konstrukcji cyfrowych kształtuje się na podobnym poziomie ok. 4 2/3 EV (Epson R-D1 oraz prawie dwukrotnie droższy D2X), czy ok. 5 EV w przypadku D70. Zdecydowanie wyróżnia się z tego grona FinePix S3Pro, którego zakres dynamiki dla ustawień rejestracji Wide2, jest jeszcze o ok. 2/3 EV większy niż D70 (wynosi ok. 5 2/3 EV).

 

 

Czarne pole sygnalizuje prześwietlenie (brak szczegółów w pliku) na danym obszarze

 

Czarne pole sygnalizuje prześwietlenie (brak szczegółów w pliku) na danym obszarze

 

Dodatkową cechą jest, że S3Pro jest jedynym testowanym przez nas aparatem, którego górne zagięcie krzywej stanowi łagodny łuk – co przyczynia się efektywnie do poprawy odwzorowania szczegółów w światłach (F•K 5/2005 str. 40).
Jak więc widać, Epson nie wyróżnia się specjalnie wśród dostępnej na rynku cyfrowej konkurencji, a dynamika rejestracji zastosowanego w nim przetwornika kształtuje się na standardowym dla aparatów cyfrowych poziomie.

Możliwości fotograficzne

Poza możliwościami fotograficznymi wynikającymi z opisu elementów obudowy przedstawionych na początku artykułu, RD1 ma możliwość wykonywania zdjęć zarówno w kolorze jak i w czeni i bieli. Przy czym ciekawe jest to, że w drugim przypadku możliwe jest programowe „nałożenie” podstawowych filtrów do fotografii czarno-białej. Możemy wybrać filtr żółty, pomarańczowy, czerwony lub zielony, co wydatnie poszerza nasze możliwości kreatywne podczas wykonywania zdjęć czarno-białych. To duży plus aparatu. Tym bardziej, ze z założenia jest on przeznaczony dla zaawansowanych fotografujących.  

 

 

Maksymalne powiększenie i skrajne przesunięcie (B, C, D) zdjęcia A

 

 

Maksymalne powiększenie i skrajne przesunięcie (B, C, D) zdjęcia A

 

Maksymalne powiększenie i skrajne przesunięcie (B, C, D) zdjęcia A 

Unikalną zaletą konstrukcji dalmierzowej jest bardzo cicha praca aparatu, jak też brak w nim praktycznie wstrząsów przy wyzwalaniu migawki (dzięki temu stosowanie czasów rzędu 1/8 s nie musi powodować poruszenia zdjęcia). Nie występuje także chwilowe “zaciemnienie” wizjera na czas ekspozycji. Wszystko to jest znamienne konstrukcjom nie posiadającym ruchomego zwierciadła w układzie celownika.

 

Wyciągnięcie pokrętła zwijania powrotnego filmu do góry pozwala na zmianę kierunku przesuwania.

 

Wyciągnięcie pokrętła zwijania powrotnego filmu do góry pozwala na zmianę kierunku przesuwania.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 06-03-2009
 
godzina dodania: 19:31
 
odsłon: 40308
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.105) / 0.093

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |