Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Nikon D90 nie tylko „kręci / TEST

ciąg dalszy...

Zaskoczeniem nie był dla nas fakt, że w tej rywalizacji Nikon D80 nie odegrał większej roli, choć wyniki uzyskane w świetle żarowym przy włączonej redukcji szumów dają sporo do myślenia. Skupiając się jednak na modelach D90 i D300 poszukajmy odpowiedzi na najważniejsze pytanie: ile jest D300 w D90? Choć chciałoby się (móc) powiedzieć inaczej – niestety niewiele. W przeprowadzonych pomiarach starszy, ale bardziej zaawansowany D300, deklasuje rywala w świetle błyskowym, i to już przy najniższych wartościach ISO. Czego trudno było się spodziewać, poziomy szumów zbliżone są dopiero przy najwyższych wartościach – ISO 6400. W przypadku światła żarowego różnica jest już mniejsza, ale nadal wyraźna. Również charakter generowanego szumu nie zachwyca. Co prawda nie znajdziemy zbyt wyraźnych artefaktów i barwnych plam typowych dla Canona, ale widać, że procesor niweluje szumy rozmywając nieco szczegóły.

 

Przy załączeniu redukcji szumów dla wysokich czułości przy świetle błyskowym poziom szumów jest dużo niższy niż w D80, a tylko nieznacznie wyższy niż w D300.

Przy załączeniu redukcji szumów dla wysokich czułości przy świetle błyskowym poziom szumów jest dużo niższy niż w D80, a tylko nieznacznie wyższy niż w D300.

Przy załączeniu redukcji szumów dla wysokich czułości przy świetle błyskowym poziom szumów jest dużo niższy niż w D80, a tylko nieznacznie wyższy niż w D300.

 

Analizując poziom szumów w porównywanych aparatach należy pamiętać, że D300 kierowany jest do zaawansowanych fotoamatorów i profesjonalistów, podczas gdy D90 jedynie do zaawansowanych fotoamatorów i entuzjastów fotografii. Różnica jednej klasy wybija więc swoje piętno na testowym wykresie (patrz str. 30). Pomimo identycznych wymiarów fizycznych matryc, patrząc na wyniki testu trudno stwierdzić, że mamy do czynienia z tym samym sensorem, a jeśli nawet, to bez wątpienia oprogramowanie zastosowane w D300 jest dużo bardziej zaawansowane niż w D90. Za szumy przyznajemy Nikonowi D90 pięć gwiazdek.

Możliwości fotograficzne

W Nikonie D90 zastosowano wizjer z pryzmatem pentagonalnym o około 96-procentowym pokryciu kadru. Opcjonalnie możemy użyć też funkcji Live View, a korzystając z 3-calowego ekranu LCD o kącie oglądania 170 i rozdzielczości około 920 tys. punktów (VGA) możemy fotografować w nietypowych sytuacjach zdjęciowych. Wspomniany ekran zapewnia nam blisko 100-procentowe pokrycie kadru. W D90 ekwiwalenty czułości mieszczą się w zakresie ISO 200-3200 (dodatkowo można uzyskać odpowiednik ISO 6400 przy ustawieniu Hi 1.0, i ISO 100 przy ustawieniu Lo 1.0). Za szybkie ustawianie ostrości „odpowiada” moduł autofocusu Nikon Multi-CAM 1000 z detekcją fazową TTL. System AF D90 wykrywa zarysy twarzy (do pięciu w jednym kadrze). W trybie autofocusu „śledzenie 3D” (11 punktów ustawiania ostrości) aparat korzysta z informacji o kolorystyce obiektu, utrzymując na nim ostrość podczas przemieszczania się go w kadrze. Cóż więcej potrzeba? Podstawowe tryby ekspozycji: P, S, A, M, „wpspomagane” programami tematycznymi, połączone z możliwością rejestracji zdjęć seryjnych z częstotliwością do 4,5 kl./s, i funkcja „D-Lighting”, dopełniają ważniejszych możliwości testowanej lustrzanki.
Warto jeszcze dodać, że D90 rejestruje zarówno pliki typu jpeg, jak i NEF (RAW). Może też rejestrować pary NEF + jpeg. Ciekawie prezentują się również funkcje edycyjne aparatu. Zapisane pliki zdjęciowe można już na poziomie aparatu poddać obróbce, np. w trybie RYBIE OKO, Prostowania lub Obracania. Do naszej dyspozycji oddano też różnego rodzaju filtry cyfrowe, które mogą się okazać przydatne przy fotografii czarno-białej. Nie wspomnę już o możliwości cyfrowego tonowania zdjęć (Sepia, Cyjanotypia). Możemy powiedzieć, że te funkcje stwarzają nam dodatkowe możliwości kreatywne „pozwalając” zastąpić (na poziomie amatorskim) drogie obiektywy specjalistyczne lub czasochłonne zabiegi na komputerze. Szkoda, że wśród funkcji dodatkowych brak jest możliwości poziomowania aparatu, obecnej w modelach wyższej klasy, tzw. sztuczny horyzont. Brakuje też gniazda synchronizacji z zewnętrznymi lampami błyskowymi, ale pamiętajmy, że jest to model zaawansowany, a nie profesjonalny, choć bez wątpienia wielu profesjonalistów chętnie posłuży się nim jako alternatywnym korpusem np. podczas wakacji, gdy nie chcemy dźwigać zbyt ciężkiego sprzętu.

 

Za pomocą Nikona D90 uzbrojonego w „rybie oko” (10,5 mm) można ciekawie uwypuklić pierwszy plan, tworząc z pozornie banalnego motywu interesujące zdjęcie.
 

Za pomocą Nikona D90 uzbrojonego w „rybie oko” (10,5 mm) można ciekawie uwypuklić pierwszy plan, tworząc z pozornie banalnego motywu interesujące zdjęcie.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 23-07-2009
 
godzina dodania: 16:01
 
odsłon: 44141
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.122) / 0.107

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |