Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST EPSON R2880, czyli nowe wcielenie EPSONA 2400

ciąg dalszy...

 

Przed wydrukiem lepiej sprawdzić w podglądzie ułożenie zdjęć

Przed wydrukiem lepiej sprawdzić w podglądzie ułożenie zdjęć.

 

Stylus Photo R2880 może drukować na płytach CD i DVD, papierze artystycznym, papierze matowym i błyszczącym, w rolce oraz na sztywnych nośnikach, takich jak karton do grubości 1,3 mm. Mogą być to papiery jedno- lub dwustronne. Zadrukowywane arkusze nie mogą być jednak większe niż format A3+. Drukarka oferuje druk bez marginesów, często wykorzystywany  przez fotografów podczas przygotowywania zdjęć na wystawy. Sztywniejsze papiery podawane są do drukarki od przodu.

 

 

Podgląd pozwala nam na dokonanie korekty zdjęcia zarówno w kolorze jak i w czerni i bieli.

Podgląd pozwala nam na dokonanie korekty zdjęcia zarówno w kolorze jak i w czerni i bieli.


Wydruki testowe

W celu ocenienia jakości wydruków użyto specjalnie przygotowanych plików z grafiką, zarówno wektorową, jak i rastrową.
Pierwszy test polegał na określeniu zdolności drukarki do wydruku bardzo cienkich linii ustawionych pod różnym kątem do linii przebiegu głowicy. Testowany Epson wypadł pod tym względem bardzo dobrze, z małym wyjątkiem – przy wydruku spirali tworzonej przez cienką linię widać było delikatne błędy odwzorowania. I jeszcze jedno. Linie pionowe (ułożone równolegle do kierunku przesuwu papieru) są odwzorowywane nieco gorzej niż linie poziome.
Na tym samym wydruku umieszczone były także pola przepływów CMYK oraz RGB. Wszystkie barwne gradienty odwzorowane zostały bez zarzutu – przejścia tonalne najbardziej nasyconej barwy aż do bieli można określić jako bardzo płynne, bez względu na to, czy drukowaliśmy na papierze błyszczącym, czy matowym.

 

Wydruk testowty

 

Bardzo dobrze wypadły też podstawowe kolory fotograficzne odwzorowane na tablicy GretagMacbeth. Powierzchnia krycia obszarów o jednolitej kolorystyce jest jednorodna. Nie widać na niej ani smug, ani poszczególnych punktów obrazowych.
Czerń na wydrukach matowych wydaje się bardzo głęboka. Na wydrukach błyszczących jest lekko przyblakła.
Generalnie wydruki matowe wydają się bardziej wysycone kolorystycznie.
Na wydruku testowym znajdowały się również fragmenty różnych twarzy. Odcienie skóry zostały odwzorowane prawidłowo, a wszelkie przejścia tonalne były płynne.


Wydruki czarno-białe

Ten sam co wyżej motyw testowy wydrukowaliśmy zarówno na papierze błyszczącym (Premium Glossy Photo 255 g/m2), jak i matowym (Velvet FineArt 260 g/m2) w najwyższej rozdzielczośći. Tak jak i w przypadku wydruku kolorowego, lepsze wysycenie kolorystyczne wykazuje papier matowy, i ten też w szczególności polecamy do wydruków czarno-białych. Na papierze z połyskiem wyraźnie widoczne jest mniejsze wysycenie czernią. Przy czym zauważamy to dopiero po porównaniu z papierem matowym. Na papierze z połyskiem czarno-białe wersje pól przepływów CMYK oraz RGB wykazywały nieznaczne smugi pionowe, tzn. równoległe do kierunku przesuwu papieru w drukarce.

 

 

W czerni i bieli korygujemy zarówno kontrast jak i jasność zdjęcia oraz jego odcień kolorystyczny co pozwala nam dokonywac zabiegu tonowania zdjęcia.

W czerni i bieli korygujemy zarówno kontrast jak i jasność zdjęcia oraz jego odcień kolorystyczny co pozwala nam dokonywac zabiegu tonowania zdjęcia.

 

Na szczęście na wydrukach na papierze błyszczącym nie ma żadnych specyficznych refleksów na powierzchni wydruku o brązowometalicznym odcieniu, jakie występowały w testowanej przez nas drukarce HP Photosmart Pro B9180 (FK 11/2006).


Czasy drukowania

Obok w tabeli zamieszczamy czasy wydruków w zależności od rodzaju nośnika i jakości wydruku. W przypadku formatu A3+ kształtują się one na poziomie od 156 do 669 s. Czasy otrzymane przez nas różnią się jedynie od tych zamieszczonych w tabeli o ok. +/–10%. Najdłuższy czas jaki uzyskaliśmy dla papierów typu PGPP* oraz EMPP** wynosił 10 min 15 s (5760×1440 dpi). Najkrótszy dla papieru PGPP (1440×1440 dpi) wynosił 2 min 50 s.
A zatem jeśli chcemy poważnie myśleć o wydrukach wystawowych formatu A3+ wykonywanych w najwyższej rozdzielczości, to musimy się liczyć z tym, że nasz wydruk będzie trwał ok. 10,5 min. Wszystkie podane powyżej czasy są wyłącznie czasami wydruków. Czas zrzutu do drukarki w zależności od wielkości pliku wynosił od kilkunastu do 30 s (dodatkowo).

 

Epson R2880 bardzo dobrze odwzorowywuje szczegóły. W tym przypadku widoczne są skrzydła owada znajdującego się w lewej części zdjęcia z nosorożcem.

Epson R2880 bardzo dobrze odwzorowywuje szczegóły. W tym przypadku widoczne są skrzydła owada znajdującego się w lewej części zdjęcia z nosorożcem.        

fot. K. Patrycy

 

Koszty eksploatacji

Przy wyborze tego typu drukarki trzeba brać pod uwagę nie tylko jej cenę, ale też cenę materiałów eksploatacyjnych. Koszta te nie są małe. Wszystkie tusze mają tę samą pojemność 11,4 ml. Ich cena jest mniejsza od ceny tuszy przeznaczonych do modelu 2400.

 

Po 21 wydruku formatu A3+ jako pierwszy skończył nam się tusz jasnoamarantowy Vivid. Cztery pozostałe były na wykończeniu. Uwzględniając ten fakt należy przypuszczać, że pełen komplet tuszy nie starczy na więcej niż 25 wydruków formatu A3+.

Po 21 wydruku formatu A3+ jako pierwszy skończył nam się tusz jasnoamarantowy Vivid. Cztery pozostałe były na wykończeniu. Uwzględniając ten fakt należy przypuszczać, że pełen komplet tuszy nie starczy na więcej niż 25 wydruków formatu A3+.

 

Jeden pojemnik kosztuje 49 zł, a cały komplet 9 tuszy to już niestety 392 zł. Ceny sugerowane papierów formatu A3+ należą do przedziału 3–16 zł (Ultra Smooth 325 g/m2). Arkusz dwustronnej pianki prezentacyjnej to cena około 12 zł. Według naszych szacunków, komplet tuszy starcza do wykonania około 25 arkuszy formatu A3 w rozdzielczości 5760×1440 dpi. Stąd wynika, że tusz na jeden arkusz A3+ wydrukowany w tej rozdzielczości  będzie kosztował ok. 16 zł. A zatem łączny koszt wydruku formatu A3+ wydrukowany w rozdzielczości  5760×1440 dpi będzie wynosił (papier + tusz) od ok. 19 do 32 zł.

 

Orientacyjne czasy wydruków w zależności od rodzaju nośnika i rozdzielczości (dane producenta)

VFAP – Velvet FineArt Paper 260 g/m2; PGPP* – Premium Glossy Photo Paper 255 g/m2; EMPP** – Enhanced Matte Paper Posterboard 850 g/m2

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-01-2009
 
godzina dodania: 13:01
 
odsłon: 58268
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.118) / 0.102

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |