testowe Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TESTDalmierzowy Epson RD1 opisaliśmy szerzej w numerze 6/2004 Foto•Kuriera. Jednak dopiero teraz, tj. po roku, udało się otrzymać egzemplarz testowy na czas wystarczający do wykonania niniejszego testu.
Maksymalna wielkość dla 300 dpi wynosi 16,93 x 25,47 cm. ISO 200, t=1/104 s, jpeg w trybie H.
W artykule ograniczamy się do uwag dotyczących użytkowania tego modelu. Przy okazji weryfikujemy pewne nieścisłości, które wkradły się we wspomnianym opisie z 2004 roku, który sporządzany był jedynie na podstawie mocno niekompletnych materiałów informacyjno-reklamowych dostępnych w tym czasie na rynku.
Pierwsze wrażenie, obudowa, i ergonomia Pierwsze wrażenie często decyduje o tym, czy dany produkt nam się spodoba, czy nie. Toteż nic dziwnego, że opinie na temat aparatu były i są skrajnie różne. Fotoamatorzy w znacznej większości odbierali aparat jako antyk, którym nie da się zrobić zdjęcia, lub wykonanie którego jest zbyt trudne. Natomiast osoby znające aparaty dalmierzowe wpadały w zachwyt, że takie cacko mogło w ogóle powstać, a gdy brali aparat w ręce, podziwiali kunszt i precyzję jego wykonania. Trzeba obiektywnie stwierdzić, że połączenie elementów mechanicznych z elektroniką aparatu to przysłowiowy majstersztyk. Precyzja zasługuje na najwyższe uznanie.
Ustawienie parametrów ekspozycji oraz funkcji związanych z przeglądaniem lub wydrukiem zdjęć możliwe jest przy pomocy koła funkcyjnego (powyżej). Przejścia z jednego piktogramu na drugi dokonuje się poprzez odpowiedni obrót pokrętłą zwijania powrotnego filmu. Większość elementów sterujących aparatu umieszczona została w górnej części wykonanego ze stopu metalu korpusu, wykończonego gumowanymi wykładzinami. W modelu testowym wykładzina po prawej stronie korpusu odklejała się, co w aparacie tej klasy cenowej nie powinno się zdarzać. Niemniej możliwe, że testowy model wiele przeszedł, zanim dotarł do naszej redakcji. Przy dźwigni „naciągu filmu” umieszczono przełącznik włączania i wyłączania aparatu, a na lewo od niej pokrętło czasów otwarcia migawki (1/2000 – 1 s + czas B), zintegrowane z klasycznym pierścieniem skokowego wyboru ekwiwalentu czułości (ISO 200, 400, 800 lub 1600).
W jego centrum umieszczono typowe gniazdo z gwintem pozwalające na zamontowanie mechanicznego wężyka spustowego. Tuż obok znajduje się pokrętło funkcyjno-informacyjne aparatu, za pośrednictwem którego możemy dobrać balans bieli, wielkość rejestrowanych plików oraz uzyskać informacje o stanie naładowania akumulatora i liczbie moż-liwych do wykonania zdjęć na posiadanej przez nas karcie pamięci typu SD. Wszystkie informacje przekazywane są do użytkownika przy pomocy czterech różnej wielkości wskazówek, które poprzez swoje odpowiednie wychylenie informują o powyższych wartościach. Przesuw wskazówek jest bardzo precyzyjny. Ich położenie można kalibrować korzystając z funkcji dostępnych z poziomu 2-calowego ekranu LCD, umieszczonego w tylnej części korpusu.
W modelu testowym nie udało nam się za pierwszym razem całkowicie skalibrować wskazówki odpowiedzialnej za informację o poziomie zasilania. Jednak po wyłączeniu aparatu i ponownym jego włączeniu uzyskaliśmy zamierzony efekt. Panel informacyjny aparatu ze wskazówkami osłonięty jest przezroczystą szybką, która zabezpiecza go przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.
Zastosowanie filtru zielonego spowodowało przyciemnienie barwy czerwonej, co przyciemniło kurtkę i spowodowało uwypuklenie ust fotografowanej osoby. Nie miało za to prawie wpływu na wygląd nieba.
Zastosowanie filtru pomarańczowego rozjaśniło czerwoną kurtkę, przyciemniło delikatnie niebo.
W dalszej części górnej pokrywy korpusu znajdują się typowe sanki zewnętrznych lamp błyskowych ze stykiem centralnym. Podczas testu wykorzystywaliśmy je do podłączania radiowego wyzwalacza błyskowych lamp studyjnych. Współpraca z nim przebiegała bez zarzutu i nie wymagała żadnych dodatkowych ustawień. Oczywiście należało pamiętać, że czas synchronizacji z lampami błyskowymi w przypadku Epsona RD1 wynosi 1/125 s. Wspomnianą stopkę można również wykorzystywać do montowania dalmierzowych celowników optycznych dla ogniskowych różnych od 28, 35 i 50 mm.
Epson R-D1 po przełączeniu w tryb monochromatyczny (standard) umożliwia wykonywanie zdjęć czarno-białych (powyżej). Dodatkowo możemy zastosować też jeden z czterech filtrów: zielony, żółty, pomarańczowy lub czerwony. Zwiększa to możiwości kreatywne fotografującego bez konieczności posiadania dodatkowych filtrów zewnętrznych (patrz przykłady powyżej).
data dodania: 06-03-2009
godzina dodania: 19:31
odsłon: 40147
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR w porównywarce Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR, uniwersalny zoom o dużych ompożliwościach, jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne. Lexar SSD SL500 - nowe dyski zewnętrzne dla mobilnych - cena i dostępność 7 marca 2024 roku Lexar poinformował o wprowadzeniu na rynek 3 różnych dysków SSD dla mobilnych twórców treści korzystających z aparatów cyfrowych, smartfonów (również z iPhonów) i laptopów. Różowy - II etap LIGI FOTO-KURIERA 2024 - ostatnie godziny przyjmowania zgłoszeń Dołącz do LIGI Foto-Kuriera na dowolnym jego etapie. Temat drugiego etapu to "Różowy". Piotr Grochala, Kaz Karżel, Jarosław Klej, Piotr Mańczak, Maciej Nowak, Aleksandra Piotrowska, i Bogusław Wójcikiewicz, autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do końca dnia. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |