Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Podwodne kompakty 2010 cz. II Pełna wersja testu, który ukazał sie w Foto-Kurierze 8/2010

Niemal niezniszczalne lub co najmniej niezatapialne. Małe i zgrabne, świetnie sprawdzą się zarówno na plaży, w basenie, jak i na śniegu. Rosnące zainteresowanie tą grupą kompaktów sprawia, że prawie każdy producent ma już w swojej ofercie niedrogiego „podwodniaka”. Którego wybrać? Zapraszamy do lektury drugiej części testu. Tym razem procedurom testowym poddaliśmy aparaty: Canon PowerShot D10, Casio Exilim EX-G1 oraz Sony Cyber-shot TX-5.

Podwodne kompakty 2010 cz. II

 

fot.: Ocean Blue Production (Australia)

fot.: Ocean Blue Production (Australia)

 

Canon PowerShot D10

Estetyka i ergonomia

Mocno zaokrąglona bryła i opatrzone śrubkami zwieńczenie obiektywu sprawiają, że D10 przypomina mały batyskaf. Pod względem budowy zdecydowanie nie ma nic wspólnego ze smukłymi konkurentami. Główną przyczyną może być konstrukcja układu optycznego – PowerShot jako jedyny w tej grupie nie został wyposażony w zdecydowanie mniejszy „układ peryskopowy” (prawdopodobnie Canon nie dysponuje stosownym patentem). Dla niektórych duże wymiary będą jednak zaletą – aparat trzyma się wygodnie, a przyciski są duże i wypukłe, co jest nie bez znaczenia podczas fotografowania pod wodą. Z aparatem otrzymujemy pasek (przypinany do jednego z czterech „rogów” korpusu) na rękę lub – opcjonalnie – na szyję. Aparat zanurzamy do głębokości 10 metrów, możemy go też bez obaw zabrać na mróz (–10°C) oraz upuścić z wysokości 1,2 m.

 

Aparat stylistycznie jest bardzo oryginalny – przypomina mały batyskaf.

Aparat stylistycznie jest bardzo oryginalny – przypomina mały batyskaf.

 

Możliwości fotograficzne

Canona D10 wyposażono w 12,1-milionowy przetwornik typu CCD (1/2,3”), obsługiwany przez procesor obrazowy Digic IV. Optyka aparatu to 3-krotny, stabilizowany (IS) zoom optyczny o mało atrakcyjnym zakresie ogniskowych 35–105 mm (dla klatki filmu 35 mm), czyli pozbawionym prawdziwego szerokiego kąta.

 

Obsługa jest prosta i intuicyjna. W każdym rogu umieszczono też zaczep paska na rękę lub na szyję.

Obsługa jest prosta i intuicyjna. W każdym rogu umieszczono też zaczep paska na rękę lub na szyję.

 

Wśród dodatkowych funkcji do dyspozycji mamy system detekcji twarzy, technologię wykrywania ruchu, która steruje czułością matrycy, a dla początkujących tryb Smart Auto, który automatycznie dobiera parametry ekspozycji. W trybie Inteligentnego rozpoznawanie scenerii, aparat sam wybiera jeden spośród 18 dostępnych trybów. W praktyce aparat zachowuje się przyzwoicie. Startuje szybko, sprawnie też zmieniamy ogniskową. Problemy pojawiają się dopiero, gdy stosujemy wysokie czułości – długi czas przetwarzania obrazu sprawia, że po wykonaniu każdego ujęcia aparat jest przez moment bezużyteczny. Wychodzi na to, że procesor nie jest jednak zbyt wydajny.

 

Opcjonalny pasek na szyję

 

D10 kręci filmy, ale tylko w podstawowej rozdzielczości 640×480 pikseli (30 kl./s). Do kadrowania służy nieduży ekran PureColor LCD II o przekątnej 2,5" i  podstawowej rozdzielczości 230 tys. pikseli.

 

Prosta linia optyczna układu determinuje zdecydowanie większe wymiary aparatu względem konkurentów. Wiele osób widzących aparat po raz pierwszy sądziło, że jest to zabawka.

Prosta linia optyczna układu determinuje zdecydowanie większe wymiary aparatu względem konkurentów. Wiele osób widzących aparat po raz pierwszy sądziło, że jest to zabawka.

 

Jakość zdjęć

Czy prosty układ optyczny faktycznie przekłada się na jakość zdjęć? Naszym zdaniem nie miał tu większego znaczenia. Oceniając studyjne pomiary poziomu szumów zauważymy, że D10 znajduje się mniej więcej w połowie stawki – wypada gorzej niż Sony, Olympus czy Casio, ale lepiej od Panasonika, Samsunga czy Fujifilm. Patrząc na wycinki testowego motywu dochodzimy jednak do wniosku, że matryca radzi sobie całkiem dobrze (na tle konkurentów), a jakością obrazu Canon dorównuje Sony TX5, czy testowanemu w poprzedniej części Olympusowi Tough 8010. Dobrze wypada zwłaszcza pod względem reprodukcji szczegółów. Zastrzeżeń nie mamy też do reprodukcji kolorów. Obraz nie jest zbyt kontrastowy, ale nie zauważamy też żadnych przebarwień (jak u Olympusa, Panasonika i Samsunga).

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 15-11-2010
 
godzina dodania: 11:44
 
odsłon: 32630
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.116) / 0.107

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |