Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Sierpniowa rewolucja nowe Sony A33 i Sony A55 też kręcą w full HD - test opublikowany w FK 9/2010

24 sierpnia 2010 firma Sony zaprezentowała dwa pierwsze aparaty cyfrowe (Sony A55 i Sony A33) oparte na technologii półprzezroczystego lustra, mające innowacyjny system optyczny, który daje nowe, niezwykłe możliwości wykonywania zdjęć. W dalszej części zaprezentujemy test i nasze wrażenia z obcowania z bardziej zaawansowanym przedprodukcyjnym modelem Sony A55.

Sierpniowa rewolucja nowe alfy teżkręcą w full hd

 

Estetyka i ergonomia

Wykonana z tworzywa sztucznego czarna obudowa aparatu z wymienną optyką, o symbolu A55, sprawia dość solidne wrażenie. Jej plusem jest wyłożenie prawej części korpusu gumową okładziną.

 

a55 wyposażono w mikrofon stereofoniczny

A55 wyposażono w mikrofon stereofoniczny

 

Poprawia to chwyt aparatu i zapobiega jego przypadkowemu wyślizgnięciu się z dłoni. Tradycyjnie już dla osób o dużych dłoniach uchwyt ten wyda się zbyt mały, ale nie będzie to zbyt uciążliwe, dopóki nie założymy do korpusu obiektywów o długiej ogniskowej. Wszystkie przyciski rozmieszczone są logicznie, i są estetyczne, jak na tę klasę sprzętu przystało. Gniazda złącz schowane są w sposób jak najbardziej uzasadniony pod estetycznymi gumowanymi klapkami. Aparat nie skrzypi i nie odkształca się po wzięciu do rąk. W odróżnieniu od tradycyjnych lustrzanek cyfrowych, A55 wyposażony został w technologię półprzezroczystego lustra, którego zadaniem jest „rozwidlenie” ścieżki optycznej. W efekcie czego większa część światła trafia do głównego przetwornika obrazu, a mniejsza do oddzielnego czujnika automatyki ostrości, umieszczonego w górnej części korpusu, działającego na zasadzie detekcji fazowej (patrz schemat na str. 67). Dzięki uproszczeniu budowy mechanicznej możliwe było zmniejszenie wymiarów aparatu. Podczas korzystania z nowego wizjera elektronicznego często zdarzało się nam, że światło wpadało do wizjera z boku i blikowało. Wynika z tego, że muszla oczna, a właściwie osłona gumowa wizjera, powinna być nieco większa. Oczywiście być może osoby „prawooczne” lub „lewooczne” o innej budowie układu kostnego twarzy (okolic oka), nie będą miały z tym problemu, jednak warto przed zakupem aparatu sprawdzić ten element jego budowy. Kolejna drobna niedogodność dotyczy ekranu LCD. Wreszcie umieszczono go na przegubie. Brawo!!!

 

W Sony a55 wreszcie umieszczono ekran LCD na przegubie, ale niestety nie z lewej strony korpusu, lecz w jego dolnej części. Nawet w „stresujących” warunkach system Live View rejestruje pliki w pełnej rozdzielczości z częstotliwością 10 kl./s.

W Sony A55 wreszcie umieszczono ekran LCD na przegubie, ale niestety nie z lewej strony korpusu, lecz w jego dolnej części. Nawet w „stresujących” warunkach system Live View rejestruje pliki w pełnej rozdzielczości z częstotliwością 10 kl./s. 

 

Szkoda jedynie, że przegub znajduje się w dolnej części korpusu, a nie po jego lewej stronie, tak jak w Canonie EOS 60D, czy też Olympusie E-30. Obecne ułożenie ekranu powoduje, że po zamocowaniu aparatu do statywu mamy problem z odchyleniem ekranu o pełny kąt w dół lub w górę. Sytuacja analogiczna do występującej w przypadku Nikona D5000 (patrz test FK 5/2009). Za estetykę wykonania przyznajemy 5,5 punktu, a za ergonomię mocne 5.

 

Rezygnacja z wizjera optycznego znacznie zmniejszyła wysokość kurpusu w a55

Rezygnacja z wizjera optycznego znacznie zmniejszyła wysokość kurpusu w a55

 

Intuicyjność obsługi

Sony zawsze przykładało sporą wagę do tego, żeby jego produkty były dość proste w obsłudze. Ostatnie produkty wprowadzane na rynek, zarówno neksy, jak i lustrzanki, potwierdzają tę regułę. W modelu A55 jest podobnie. Wprowadzono nawet nowy tryb Auto+, w którym aparat dobiera za fotografującego parametry ekspozycji, korzystając z szerszej gamy trybów pracy niż w przypadku trybu auto. W tym z automatyki wykrywania scen, auto HDR, zdjęć pojedynczych czy też seryjnych. Dobrym rozwiązaniem jest wyświetlanie na ekranie LCD krótkich instrukcji informujących użytkownika o przeznaczeniu danej funkcji lub trybu pracy. Wielu, nie tylko początkującym osobom, może również okazać się pomocna elektroniczna poziomnica (pion i poziom), umożliwiająca szybkie i w miarę precyzyjne wypoziomowanie aparatu, zarówno w pionie, jak i w poziomie. Trochę przypomina to wolant w symulatorze lotów, ale efekt działania jest w pełni satysfakcjonujący. Za intuicyjność obsługi przyznajemy 5,5 punktu.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 25-03-2011
 
godzina dodania: 13:45
 
odsłon: 40286
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.092) / 0.081

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |