testowe Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR - Pełny test z Foto-Kuriera 12/2013W tym wydaniu bierzemy pod lupę zmiennoogniskowy obiektyw o bardzo uniwersalnym zakresie ogniskowych 24–120 mm. Wśród jego największych zalet wymienić trzeba stałe światło w całym zakresie ogniskowych i stabilizację drugiej generacji. Spradzamy jak Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR, bo o nim tu mowa, przeszedł nasze procedury testowe.
Ładny bokeh i eleganckie rozmycie tła sprawiają, że nawet upiorne dynie wzbudzają u nas uśmiech. Nikon D800, 1/1600 s, ISO 200, f/4, f=120 mm fot. K. Patrycy
Mechanika i ergonomia
i dwa karbowane, gumowane pierścienie: zmiany ogniskowej [2] i ustawiania ostrości [3]. Ten pierwszy, o szerokości 30 mm, jest bardzo wygodny w użyciu. Drugi dużo węższy – jedynie 9 mm jest zbyt wąski.
Nie wiemy przez ile rąk przeszedł testowany egzemplarz obiektywu, jednak musiał być dość dużo użytkowany. Dlaczego? Gdyż guma na pierścieniu ustawiania ostrości zaczęła odchodzić [4], a napis z nazwą obiektywu jest powycierany od strony zbyt wąskiego pierścienia ustawiania ostrości [5]. Podczas jego obracania palec nie mieści się w całości na nim i przesuwa się po wspomnianym napisie [6]. Jednak trzeba przyznać, że oba pierścienie chodzą płynnie, bez żadnych przeskoków, na tyle lekko, że wygodnie się nimi obraca, a jednocześnie stawiają lekki opór dzięki czemu można precyzyjnie ustawić ogniskową i ostrość. Kiedy obrót pierścienia służącego do ręcznego ustawiania ostrości dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy opór. Dzięki temu wiemy, że są to graniczne wartości ostrzenia.
Obiektyw jest dość ciężki, waży aż 710 g (wersja obiektywu ze zmiennym swiatłem waży 575 g), jego wymiary to 84×103,5 mm (ogniskowa 24 mm). Po wydłużeniu ogniskowej wymiary zmieniają się i ze 103,5 mm robi się prawie 150 mm. Przy zmianie ogniskowej przednia soczewka nie rotuje [7], dzieki temu możemy z powodzeniem używać różnego rodzaju filtry, np. połówkowe, polaryzacyjne itp. Na tubusie obiektywu znajdziemy 3 przełączniki. Jeden odpowiedzialny jest za zmianę trybu działania autofocusu, ręczny/automatyczny (AF/MF) [8], drugi za włączanie i wyłączanie stabilizacji (VR ON/OFF) [9], trzeci zaś za rodzaj pracy stabilizacji: Normal/Active [10]. Tryb Normal używa się raczej przy fotografowaniu statycznych obiektów, a tryb Active przy obiektach poruszających się.
24–120 mm to dość szeroki, uniwersalny zakres ogniskowych. W wielu sytuacjach wystarczy aby zarejestrować szeroki plan jak i dość konkretne zbliżenie. fot. K. Patrycy
Stabilizacja f=80 mm, 1/10 s, VR OFF
f=80 mm, 1/10 s, VR ON
data dodania: 06-07-2014
godzina dodania: 13:45
odsłon: 31793
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży Bazując na danych publikowanych w raportach CIPA (Camera & Imaging Product Association, patrz wykres), ogłoszonych 1 kwietnia 2024 roku, można powiedzieć, że na świecie w 2023 r. sprzedano ok. 7,72 mln aparatów cyfrowych, z czego aż 5,99 miliona stanowiły aparaty z wymienną optyką (bezlusterkowce i lustrzanki), ale co ważniejsze, rozpatrując japoński rok finansowy (od marca do marca) jest realna szansa na dwucyfrowy wzrost sprzedaży. SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |