testowe Szerokokątny zoom AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR, na który czekaliśmy? - pełny TEST z wydania FK 6/2010Testujemy superszerokokątny AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR, który spełnia dwa oczekiwania użytkowników systemu: ma stałe światło f/4 oraz stabilizator obrazu. Czy spełnia też wysokie standardy jakościowe wyznaczone przez AF-S Nikkora 14-24 mm f/2,8G ED?
Nikon D700, AF-S Nikkor 14–24 mm f/2,8G ED.
Trudno przecenić znaczenie pojawienia się na rynku AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR z dwóch powodów: jest to pierwszy superszerokątny zoom pełnoklatkowy ze stabilizacją obrazu; ponadto jest to pierwszy, ale miejmy nadzieję nie ostatni, wysokiej jakości zoom Nikona o stałym świetle f/4, na który użytkownicy systemu czekali od wielu lat.
Canon od dawna obok „Świętej Trójcy” podstawowych zoomów o jasności f/2,8, czyli Canon EF 16–35 mm f/2,8L USM, Canon EF 24–70 mm f/28L USM oraz Canon EF 70–200 mm f/2,8L IS USM, oferuje ich odpowiedniki również w luksusowej serii „L”, lecz o jasności f/4, czyli Canon EF 17–40 mm f/4L USM, Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM oraz Canon EF 70–200 mm f/4L IS USM, dające zbliżoną jakość w mniejszych i lżejszych „opakowaniach”. Mało tego: Canon EF 24–105 mm f/4L IS USM ma idealny zakres ogniskowych na zoom standardowy (70 mm na pełnej klatce prawie zawsze jest trochę za krótkie na ciasny portret) oraz stabilizator obrazu, którego nie ma wersja f/2,8.
Piątka testowanych obiektywów (od lewej do prawej): tylny rząd: Canon EF 17-40 mm f/4L USM, AF Zoom-Nikkor 18-35 mm f/3,4-4,5D IF-ED; przedni rząd: AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2,8D IF-ED, AF-S Nikkor 16-35 mm f/4G ED VR, AF-S Nikkor 14-24 mm f/2,8G ED
W sierpniu 2007 roku dołączył do nich AF-S Nikkor 14–24 mm f/ 2,8G ED – super, super szeroki o monstrualnych gabarytach i powalających na ziemię osiągach, a w styczniu 2010 roku główny bohater tego testu, AF-S Nikkor 16–35 mm f/4G ED VR. Postanowiliśmy przetestować całą czwórkę. Po stronie Canona dołączyliśmy do testu EF 17–40 mm f/4L USM.
Kształt AF-S Nikkora 16–35 mm f/4G ED VR jest zaskakujący: nowy obiektyw jest wąski i długi, bardziej przypomina z wyglądu zoom standardowy niż szerokokątny. Prawdę mówiąc, najbardziej z wyglądu przypomina AF-S DX Zoom-Nikkora 17–55 mm f/2,8G IF-ED, czyli standardowy profesjonalny zoom dla formatu DX. Drugie zaskoczenie pojawia się po wzięciu nowego obiektywu do ręki: jak na swoje rozmiary jest lekki. Nic dziwnego: w końcu to jasność f/4 a nie f/2,8; ponadto mimo że materiały promocyjne Nikona utrzymują, iż tubus zewnętrzny zrobiono ze stopu magnezu, robi on wrażenie wykonanego głównie z tworzywa sztucznego. Dzięki nietypowym proporcjom średnicy do długości oraz niewielkiej wadze, Nikkor ma fenomenalną ergonomię – można całą dłonią trzymać go od dołu, redukując obciążenie ręki trzymającej korpus aparatu. Bardzo wygodne w obsłudze są też szerokie pierścienie zoomowania i ostrzenia. Ich kolejność jest typowa dla Zoom-Nikkorów (pierścień zmiany ogniskowej jest bliżej korpusu aparatu; niechlubne wyjątki od tej reguły znajdziemy głównie w zoomach dla formatu DX), ponadto łatwo je odróżnić dotykiem ze względu na nieco odmienny wzór na okrywającej gumie. Pierścień zoomowania chodzi z lekkim oporem; pierścień ostrzenia pracuje nieco zbyt luźno.
Detale testowanych obiektywów: A Canon EF 17-40 mm f/4L USM, B AF-S Nikkor 14-24 mm f/2,8G ED, C AF-S Zoom-Nikkor 17-35 mm f/2,8D IF-ED, D AF Zoom-Nikkor 18-35 mm f/3,4-4,5D IF-ED
AF-S Nikkor 14–24 mm f/ 2,8G ED to pancerny i ogromny obiektyw, wykonany z najwyższej klasy materiałów i uszczelniony. Pierścienie chodzą idealnie. Od chwili jego pojawienia się na rynku, niektórzy narzekali na brak możliwości zakładania filtrów; naszym zdaniem jednak jest to niewielka cena, jaką trzeba zapłacić za to, że zoom schodzi do 14 mm. Mimo znacznych gabarytów, obiektyw idealnie leży na korpusach serii D3/D3s/D3x.
data dodania: 01-02-2016
godzina dodania: 15:30
odsłon: 11547
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
SWPA 2024 - Fotograf roku i zwycięzcy poszczególnych kategorii 18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie. Test Samsunga ViewFinity S9 - monitor 5K 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą... Sony FE 16-25 mm f/2,8 G nowy zoom szerokokątny z serii Gold - cena i dostepność 16 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |