Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

PORADY: Studio w salonie - artykuł Foto-Kurier 10/13

ciąg dalszy...

Lampa Fomei Digitalis 600 bez elementów formujących wiązkę świetlną.

Lampa Fomei Digitalis 600 bez elementów formujących wiązkę świetlną.

 

Lampa Fomei Mini Flash 300 z odbłyśnikiem Background.

Lampa Fomei Mini Flash 300 z odbłyśnikiem Background.

 

Pulpit sterujący lampy Digtalis 600. Po lewej u góry stronie pokrętła ustawienia mocy lampy modelującej i poziomu energii błysku, po prawej przyciski funkcyjne, pośrodku u góry umieszczony jest odbiornik radiowego wyzwalania (wyposażenie standardowe).

Pulpit sterujący lampy Digtalis 600. Po lewej u góry stronie pokrętła ustawienia mocy lampy modelującej i poziomu energii błysku, po prawej przyciski funkcyjne, pośrodku u góry umieszczony jest odbiornik radiowego wyzwalania (wyposażenie standardowe).

 

Projektowanie oświetlenia

Jako najkorzystniejsze położenie światła kluczowego w światłocieniowym stylu oświetleniowym uważa się II strefę, czyli licząc od osi optycznej kamery zdjęciowej jest to kąt zawarty między 30˚ a 60˚ (z lewej, lub z prawej strony aparatu). W tej strefie ustawiliśmy światło kluczowe. Tę rolę powierzyliśmy lampie ustawionej w strefie II L w pozycji 35˚/30˚ (patrz schemat). Przy minimalnej energii błysku tej lampy, poziom oświetlenia, mierzony przy twarzy osoby fotografowanej odpowiadał przysłonie f/16. Lampa (B) Digitalis 600 z paskową płaszczyzną rozpraszającą Stripbox 40×120 cm, ustawiona została w strefie III P w pozycji 280˚/10˚. Przy energii błysku około 30 Ws poziom naświetlenia odpowiadał przysłonie f/8,5. Odbłyśnik do tła, założony na lampę Mini Flash, charakteryzuje się dużą wydajnością świetlną i z odległości 1 m od oświetlanego obiektu wymaga przysłonięcia do f/16,2. Dla wymaganego efektu oświetleniowego ustawiony był tak, aby światło padało tylko na zeszyt z nutami, bez rozjaśnienia fotografowanej osoby. Jest to możliwe dzięki jego odpowiednio ukształtowanej charakterystyce światłości. Światło to zostało ustawione w strefie III L, w pozycji 80˚/70˚.

 

Przy opisywaniu ustawienia oświetlenia w tym artykule posługujemy się pojęciem stref świetlnych opisanych na powyższym schemacie. Literami zaznaczono rozmieszczenie lamp.

 

Przysłona

Dla uzyskania najlepszej jakości obrazu pracujemy z ekwiwalentem czułości ISO 100. Zdjęcia portretowe wykonujemy zazwyczaj przy przysłonie f/5,6, jednak w uzasadnionych przypadkach stosujemy słabsze, lub silniejsze przysłonięcie obiektywu. W tym przypadku zaszła konieczność wykorzystania większej liczby przysłonowej, co wynikało z założonego efektu oświetleniowego. Tym razem najsilniejszym światłem, było nie światło kluczowe, ale światło rozjaśniające zeszyt z nutami, który wymagał naświetlenia odpowiadającego przysłonie f/16. Dla osiągnięcia zamierzonego efektu oświetleniowego przysłoniliśmy obiektyw do f/22.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-11-2018
 
godzina dodania: 09:40
 
odsłon: 5194
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.071) / 0.061

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |