testowe Jaki monitor dla fotografa? Na co zwrócić uwagę?Współczesna fotografia cyfrowa to poza wprawnym okiem i ręką fotografa, szczęściem uchwycenia właściwego momentu, również w bardzo dużej mierze nowoczesny sprzęt wspierający autora zarówno podczas wykonywania zdjęcia, jego obróbki i finalnie druku.
Większość decyzji odnośnie korekcji zdjęcia lub jego adaptacji kolorystycznej zapada podczas patrzenia na ekran monitora. Dlatego też tak niezwykle istotne jest aby podczas wyboru monitora kierować się kilkoma ważnymi wskazówkami. NEC Display Solutions, lider technologii wyświetlania obrazu, od wielu lat proponuje fotografom specjalistyczne monitory profesjonalne i graficzne ułatwiające kontrolę koloru na poziomie obróbki zdjęcia.
Po pierwsze monitor dla fotografa wyposażony powinien być w profesjonalny panel klasy IPS, najlepiej w najnowszej 10-bitowej odsłonie P-IPS. Takie panele są w stanie poza doskonałą reprodukcją barwy z błędem deltaE sięgającym maksymalnie wartości 1 (brak różnicy w bezpośrednim porównaniu z materiałem drukowanym) wyświetlić do 1.07mld odcieni różnych kolorów. Panele klasy P-IPS legitymują się również szerokim gamutem barwowym sięgającym przestrzeni barwowej AdobeRGB. Oznacza to, że monitor potrafi saturować kolory z całej przestrzeni barwowej AdobeRGB, ISOCoatedv2, a nawet PANTONE. Zdecydowanie ułatwia to poprawne odwzorowanie na ekranie późniejszego wydruku. Panel IPS pomaga również w osiągnięciu poziomu czerni korespondującego ze standardowym punktem czerni na wydrukowanej fotografii. W przypadku monitorów do fotografii wysoki współczynnik kontrastu, a co za tym idzie bardzo niski współczynnik jasności czerni jest niepożądany ze względu na brak możliwości osiągnięcia takich parametrów przez nośniki drukarskie.
Po drugie, kluczową kwestię, poza samym panelem, stanowi wysokiej klasy elektronika. W przypadku monitora do fotografii odgrywa ona jeszcze większą rolę niż sam panel. Dobry monitor wyposażony powinien być poza specjalnym procesorem obrazu w programowalną tablicę LUT o rozdzielczości co najmniej 14 bit na kanał. Nie bez znaczenia są układy elektroniczne umożliwiające wyrównanie jednorodności podświetlenia całego ekranu monitora, tak aby jasność i temperatura barwowa nie różniły się między różnymi punktami panelu. Obecnie na rynku stosowane są technologię (np.: Digital Uniformity Compensation) pozwalające uzyskać luminację ekranu o współczynniku błędu 1-2% na całej powierzchni wyświetlającej obraz. Warto pomyśleć o tym, aby monitor posiadał również możliwość symulacji gamutów barwowych innych monitorów lub standardów.
data dodania: 15-04-2016
godzina dodania: 10:00
odsłon: 6182
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Test Canona - RF 14–35 mm f/4 L IS USM 29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |