Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Warsztaty Photoshopa - Korekta tonalna. Pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/2009

Po zrobieniu zdjęcia często zdarza się, że w rzeczywistości główny motyw wyglądał o niebo lepiej. Okazuje się, że aparat nie poradził sobie z odpowiednim odwzorowaniem fotografowanego motywu, np. nie doświetlił zdjęcia, nie nasycił odpowiednio kolorów, kontrast mógłby być o wiele lepszy, itp. W tym odcinku pokażemy trzy sposoby, jak poradzić sobie z niedokładnością naszych aparatów.

 

Kilka słów wstępu
Zanim przejdziemy do samej korekcji, słów kilka odnośnie formatu zdjęć. Jeśli aparat „pozwoli”, to zalecamy wykonywanie zdjęć w formacie RAW (coraz więcej aparatów kompaktowych ma już tę możliwość, lustrzanki cyfrowe mają niemal wszystkie). Jest to „cyfrowy negatyw”, o czym pisaliśmy już na łamach Foto-Kuriera (i pewnie będziemy jeszcze pisać). Umożliwia nam nie tylko dobranie odpowiedniego balansu bieli czy ekspozycji, ale daje możliwość wybrania przestrzeni barwnej, w jakiej chcemy RAW-a wywołać, ustalenia „głębi bitowej” i zapisania go w formacie TIFF (umożliwia on stosowanie kompresji bezstratnej). Żeby nasza ingerencja w zdjęcie była jak najmniej szkodliwa, proponuję ustawiać 16-bitową głębię barw i zapisywać je jako TIFF. O tym jednak dokładniej będziemy pisać w jednym z następnych wydań Foto-Kuriera. W tym numerze przedstawimy łatwy i szybki sposób na korekcję tonalną JPEG-a przy użyciu trybów mieszania i krzywych (Curves).

KROK 1
Zbyt ciemne
Otwieramy zdjęcie, które chcielibyśmy poprawić. W naszym przypadku jest to zdjęcie zrobione obiektywem typu „rybie oko”, przedstawiające plażę nad polskim Bałtykiem. Widzimy, że fotografia jest zdecydowanie niedoświetlona; otwórzmy też histogram (jak czytać histogram, pisaliśmy w FK 5/2009), żeby zobaczyć, jak wyglądają nasze słupki (menu Window/Histogram). Widzimy, że po stronie świateł, niemal w połowie zdjęcia jest pusto [1]. Zaczynamy więc „mieszać”.


KROK 2
Kopiujemy
Zaczynamy od skopiowania warstwy tła; wybieramy w tym celu z menu Layer/New Layer via Copy [2], lub skrótem Ctrl+J. Utworzona nowa warstwa domyślnie została nazwana Layer 1 [3]. Nazwę oczywiście możemy zmienić; przydatne to jest w momencie gdy będziemy pracować na kilku-, kilkunastu warstwach, w naszym przypadku nie jest to konieczne, zamierzamy poprawić zdjęcie korzystając maksymalnie z trzech warstw.



ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 16-05-2017
 
godzina dodania: 11:47
 
odsłon: 6027
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Prawo w fotografii: Ochrona wizerunku i zasady jego rozpowszechniania - artykuł z Foto-Kuriera 6/14
fotografia
Prawo w fotografii: Dozwolony użytek czyli co i gdzie wolno wieszać - artykuł z Foto-Kuriera 5/14
fotografia
Warsztaty Photoshopa: Wyrównujemy oświetlenie - artykuł z Foto-Kuriera 3/16
fotografia
Znak wodny, czyli fotografowanie zabezpieczeń banknotów - artykuł z Foto-Kuriera 3/99
fotografia
CEWE Fotoksiążka jako Kronika Roczna - kupon promocyjny dla Czytelników Foto-Kuriera!
fotografia
Licencje oraz wykorzystanie zdjęć z banków fotografii - artykuł z Foto-Kuriera 12/12
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Perfekcyjne makro tanim kosztem – światło zastane – artykuł z FK 10/13
fotografia
Klauzule informacyjne na gruncie RODO - zakres i przykładowa treść klauzuli - artykuł z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Sposób na „zimowe safari” - pełny artykuł z Foto-Kuriera 3/10
fotografia
Internetowe banki zdjęć - między nami a regulaminem - artykuł z Foto-Kuriera 4/15
fotografia
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
fotografia
Mem internetowy fenomen, a zarazem przedmiot prawa autorskiego - artykuł Foto-Kurier 1-2/19
fotografia
Przebieranki na stadionie czyli kilka słów o statusie fotoreporterów - artykuł Foto-Kurier 8-9/17


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.070) / 0.061

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |