Wydania FK: 169,
publikacje: 9013,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2073,
galerie zdjęć: 287219,
użytkownicy: 9694
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Najczęstsze błędy w umowach związanych z prawem autorskim - artykuł z Foto-Kuriera 3/15
Świat bywa czasami bezwzględny i nie dotyczy to jedynie jego współczesnej wersji. Jednak dziś w naszych rękach znajduje się coraz więcej narzędzi do pełnienia roli drapieżcy. Rolę tę dla artystów, w tym także fotografów spełniają ci, którzy wykorzystują błędy w umowach związanych z prawami autorskimi. Pojedynczemu fotografowi trudno działać w negocjacjach jako „silniejsza strona”. Zamiast jednak narzekać na to, że zostaliśmy wykorzystani, trzeba sprawdzić jak w przyszłości uniknąć błędów.
Narzekając na to, że staliśmy się ofiarą
w zawiłościach praw autorskich nie zapominajmy też o tym, że już
starożytne i feudalne prawo w dużej mierze dotyczyło oszustw w obrocie
towarowym. Przykładem mogą być nadużycia w systemie miar i wag –
odważniki o masie mniejszej od podanego na nich nominału, czy taśmy
mierniczych, na których jednostka długości była krótsza od wzorca. To co
się dziś zmieniło działa tak naprawdę na naszą korzyść. Nie musimy
zdawać się już na arbitralne wyroki osób stojących wyżej w hierarchii
społecznej czy na siły wyższe. Możemy poszukać „sprawiedliwości” m.in.
w Internecie. Oczywiście, może to być równie kontrowersyjne, jeśli
przyjrzymy się uważnie wypowiedziom niektórych specjalistów na różnych
forach internetowych. Dlatego korzystając z dobrodziejstw tradycyjnych
mediów takich jak prasa, chcielibyśmy przybliżyć Wam kilka przypadków
niekorzystnych klauzul, na które możecie trafić w umowach dotyczących
praw autorskich.
Pola eksploatacji
Pole
eksploatacji jest pojęciem bardzo charakterystycznym dla prawa
autorskiego i oznacza ono, sposób korzystania z utworu wyodrębniony pod
względem technicznym i ekonomicznym. Ustawa o prawie autorskim i prawach
pokrewnych zawiera przykładowe wyliczenie pól eksploatacji. Według tych
zapisów do odrębnych pól eksploatacji zalicza się między innymi
wytwarzanie utworów techniką cyfrową, drukarską, reprograficzną, ich
najem oraz eksploatację w sieciach informatycznych. Odgrywają one jedną
z kluczowych ról w zakresie obrotu prawami autorskimi. Jest to związane
z zasadą wyrażoną w art. 41 ust. 2 Ustawy o prawie autorskim, zgodnie
z którą umowa o przeniesienie autorskich praw majątkowych lub umowa
licencyjna, obejmuje pola eksploatacji wyraźnie w niej wymienione. Tym
samym strony takiej umowy zobowiązane są do wskazania pól eksploatacji,
co do których dokonują przeniesienia praw autorskich lub zezwolenia na
korzystanie z nich.
Weźmy zatem pod lupę zapis w umowie brzmiący: „Zamawiający nabywa autorskie prawa majątkowe do Dzieła na wszystkich znanych w chwili podpisywania Umowy polach eksploatacji”.
Pomijając już fakt, iż umowa o przeniesienie autorskich praw
majątkowych lub umowa o korzystanie z utworu obejmuje tylko pola
eksploatacji wyraźnie w niej wymienione, należy przede wszystkim zwrócić
uwagę na prostą zależność. Jeżeli podpisujemy umowę, przykładowo
z redaktorem o wykorzystanie naszego zdjęcia w wydaniu papierowym
jakiegoś magazynu, to po co przenosić na niego swoje prawa na pola
eksploatacji takie jak utrwalanie i zwielokrotnianie utworu w formie
zapisu magnetycznego albo jego reemitowanie? Pamiętajmy, iż w niewymienionym w umowie zakresie prawa autorskie pozostają przy twórcy.
Niestety,
zarówno amatorzy fotografii, jak i zawodowcy, mają tendencję do
przenoszenia całości autorskich praw majątkowych na wszystkich możliwych
polach eksploatacji. Pamiętajmy, że w sytuacji kiedy nasz zleceniodawca
zdecyduje się na inne formy wykorzystania utworu niż pola eksploatacji
wskazane w umowie, będziemy mogli w każdej chwili zawrzeć z nim aneks do
umowy (a przy okazji będzie to idealna okazja, aby zażądać dodatkowego
wynagrodzenia). Poza tym, jeżeli strony umawiają się na wynagrodzenie od
„sprzedanych egzemplarzy magazynu X”, to należy wówczas pamiętać, że
niejako za wszelkie pola eksploatacji, które nie obejmują takich
egzemplarzy (i wykorzystanie w tym zakresie naszego zdjęcia), druga
strona nie będzie musiała autorowi płacić.
Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą
inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16
tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie
jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie
Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r.
Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r.
Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł.
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024