testowe Kalibracja - prawie wszystko co musisz wiedzieć, żeby wiernie odwzorować kolory - pełna wersja art. z Foto-Kuriera 12/15Kalibracja polega na takiej regulacji monitora, aby wyświetlał on obraz o zadanych parametrach jasności, temperatury punktu bieli oraz gradacji odcieni (gamma). W praktyce efektem kalibracji jest doprowadzenie do zgodności np. zdjęć widzianych na ekranie monitora z tym, co otrzymamy w rzeczywistości.
fot. materiały informacyjne producenta.
Czym różni się kalibracja programowa od sprzętowej?
fot. materiały informacyjne producenta.
Podstawową różnicą, w stosunku do kalibracji programowej, jest możliwość osiągnięcia nie tylko wyświetlania bieli o zadanych parametrach, bez utraty niektórych odcieni, ale również uzyskanie poprawnego odwzorowania tonalnego dla każdej z barw podstawowych. To umożliwia wyświetlanie obrazów w skali szarości bez dominanty. Wszelkie korekty dokonywane są bowiem nie wskutek manipulacji poziomami wyjściowymi sygnału z karty graficznej, a operowaniem bezpośrednio na tabeli kolorów, zapisanej w elektronice monitora (Look-Up Table – LUT). W tabeli Look-Up Table w monitorach EIZO ColorEdge stosowany jest 16-bitowy opis każdej składowej. Daje to 16 384 możliwych tonów dla każdej z barw podstawowych.
Zdarza się, że mniej
świadomi użytkownicy stosują „chałupniczą” metodę kalibracji. Zwykle
polega ona na tym, że parametry obrazu monitora ustawiane są pod
konkretny wydruk „na oko” (konkretna drukarka, konkretny papier
i zestawy tuszy). Zmiany dokonywane są w menu monitora, gdzie
dopasowywane są parametry jasności, nasycenia trzech kolorów
podstawowych (lub 3 podstawowych i 3 uzupełniających w bardziej
zaawansowanych monitorach). Jest to bardzo trudne nawet dla bardziej
wprawnych użytkowników, a wyniki często dalekie od oczekiwanych.
data dodania: 04-05-2018
godzina dodania: 09:00
odsłon: 21077
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Nikkor Z DX 50-250 mm f/4,5-6,3 VR w porównywarce Nikkor Z DX 50–250 mm f/4,5–6,3 VR, uniwersalny zoom o dużych ompożliwościach, jest w naszej porównywarce. Zobacz jego dane techniczne. Lexar SSD SL500 - nowe dyski zewnętrzne dla mobilnych - cena i dostępność 7 marca 2024 roku Lexar poinformował o wprowadzeniu na rynek 3 różnych dysków SSD dla mobilnych twórców treści korzystających z aparatów cyfrowych, smartfonów (również z iPhonów) i laptopów. Różowy - II etap LIGI FOTO-KURIERA 2024 - ostatnie godziny przyjmowania zgłoszeń Dołącz do LIGI Foto-Kuriera na dowolnym jego etapie. Temat drugiego etapu to "Różowy". Piotr Grochala, Kaz Karżel, Jarosław Klej, Piotr Mańczak, Maciej Nowak, Aleksandra Piotrowska, i Bogusław Wójcikiewicz, autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do końca dnia. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |