Wydania FK: 169,
publikacje: 9009,
wydarzenia: 2235,
opisy i testy: 2073,
galerie zdjęć: 286795,
użytkownicy: 9684
Trwa wyszukiwanie informacji - proszę czekać ...
Wyniki wyszukiwania dla podświetlonej kategorii
Minolta Dynax 7xi - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 2/1991
29 maja 1991 roku w hotelu „Forum” w Warszawie, po raz pierwszy jednocześnie z innymi stolicami świata, odbył się pokaz nowego typu aparatu fotograficznego. Firma „Minolta” zaprezentowała swój nowy model pod nazwą Dynax 7xi. Aparat wszedł do sprzedaży przed wakacjami, w Polsce był dostępny już dwa miesiące po oficjalnej prezentacji.
Zupełnie od nowa skonstruowany układ AF korzysta z czterech sensorów obejmujących znacznie większą powierzchnię niż trzy sensory w Dynaxach serii „i”. Oprócz obecnych i tam centralnego poziomego oraz dwóch bocznych pionowych, pojawił się dodatkowy poziomy sensor nad centralnym. Jego użycie jest jednak mocno ograniczone. Przy zdjęciach kadrowanych w poziomie sensor ten często celuje w niebo, a więc staje się nieprzydatny. Natomiast przy zdjęciach w pionie, przy których rzeczywiście mógłby się przydać, automatycznie wyłącza się. Wybór aktywnego sensora można powierzyć automatyce aparatu, ale można też wybrać go samemu.
Aparat jest ciężki i niekształtny, ale dzięki sporym wymiarom nie było problemu z prawidłowym zaplanowaniem ergonomii. Sterowanie obmyślono tak, by lewa ręka mogła cały czas podtrzymywać obiektyw - po lewej stronie górnej pokrywy aparatu nie ma żadnych często używanych klawiszy. Prawa ręka musi się za to sporo napracować. Jej palcami obsługuje się m.in. przednie i tylne pokrętło sterujące - nowość w Minoltach. Niepozorny przycisk FUNC pod prawym kciukiem spełnia bardzo ważną rolę, gdyż zastępuje przyciski MODE i FUNC z Dynaxów 7000i i 8000i. Za jego pośrednictwem steruje się polami AF, sposobem pomiaru ekspozycji, trybami naświetlania i korekcją ekspozycji. Aż pięć przycisków umieszczono w drzwiczkach - kieszeni dla kart rozszerzających możliwości aparatu. Obecność tam klawiszy zmiany czułości filmu, czy wymuszania powrotnego zwijania nie dziwi, ale co robią w tym trudno dostępnym miejscu przyciski sterujące trybami pracy flesza, czy przesuwem filmu? Nie ma jednak co narzekać: użytkownikom innego Dynaxa - modelu 800si - „schowano” w drzwiczkach aż osiem klawiszy!
Dużą zaletą jest obniżenie progu czułości autofokusa z poziomu 0 EV obowiązującego w serii „i” do -1 EV, co daje to znacznie większe możliwości działania przy niezbyt silnym oświetleniu. W razie jeszcze słabszego oświetlenia lub niskiego kontrastu fotografowanej sceny może przydać się reflektorek wspomagający wbudowany w aparat. Autofokus tradycyjnie działa w priorytecie ostrości i sam decyduje, czy obiekt się porusza (i trzeba włączyć ciągłe ogniskowanie), czy stoi w miejscu (i należy zapamiętać ostrość).
Wersja Alfa
Bardzo unowocześniony został układ śledzenia poruszającego się obiektu. Po pierwsze, dzięki szybszemu silnikowi AF i szybszemu przetwarzaniu danych możliwe jest ciągłe ustawianie ostrości przy przesuwie filmu z prędkością 4 kl./s. Po drugie, system Predictive AF działa teraz nie tylko przy ruchu obiektu w kierunku do lub od aparatu, ale także w każdym innym kierunku i przy jego zmianach.
Pomiar ekspozycji także jest całkiem nowy, przede wszystkim dzięki nowej matrycy pomiarowej w kształcie plastra miodu. Ma ona 13 pól pomiarowych zajmujących mniej więcej połowę obszaru klatki i czternastego pola obejmującego resztę kadru. Oprócz matrycowego może ona realizować pomiar centralnie ważony i punktowy, do którego wykorzystuje środkowy element matrycy (2,7 % pola klatki). Zakres pomiaru ekspozycji jest taki sam, jak w Dynaxach „i” (od 0 do 20 EV), ale zakres przy pomiarze punktowym jest węższy: od 3 do 20 EV. Matryca ta sprawdziła się na tyle dobrze, że montowana jest praktycznie we wszystkich następnych Dynaxach, choć w niektórych w skromniejszej - ośmiopolowej wersji.
W pomiarze ekspozycji, a także przy jego współpracy z układem autofokusa istotną rolę odgrywa nowe oprogramowanie działające w oparciu o logikę rozmytą (Fuzzy Logic). Dzięki niej możliwe jest elastyczniejsze i dokładniejsze dobranie ekspozycji i prawidłowe ustawienie ostrości w skomplikowanych sytuacjach oświetleniowych i wielu obiektach w kadrze.
Dynax 7xi dysponuje pełnią możliwości wspomagania pomiaru ekspozycji. Ma pamięć pomiaru włączaną automatycznie wraz z zapamiętaniem ostrości (tylko przy pomiarze matrycowym) lub ręcznie. Korzystać można z korekcji ekspozycji o zakresie +/- 4 EV i kroku 1/2 EV. Jest też autobracketing (3, 5 lub 7 klatek z krokiem 0,3; 0,5 lub 0,7 EV), ale by go użyć potrzebna jest karta pamięci B.
Sterowanie ekspozycją obejmuje oczywiście automatyki czasu i przysłony oraz tryb ręczny, ale najciekawszy jest sposób działania automatyki typu program. Dobiera ona bowiem parę: czas naświetlania, przysłona nie tylko w zależności od oświetlenia i ogniskowej używanego obiektywu, ale także od kierunku i prędkości poruszającego się obiektu. Na wartości parametrów ekspozycji ma także wpływ, jak fotografowana scena została zinterpretowana przez współpracujące układy autofokusa i pomiaru ekspozycji (mocniejsze przymknięcie przysłony przy krajobrazie, mniejsze przy portrecie). W sumie program ten jest tak elastyczny, że pozostałe automatyki i funkcja shift przydają się znacznie rzadziej niż w aparatach innych firm. A shift Dynaxa 7xi jest rozwiązany nowatorsko i bardzo pomysłowo jako chwilowe przejście z programu na automatykę czasu (PA) lub przysłony (PS). Daje to sporą wygodę fotografowania w zmiennych warunkach oświetleniowych. Ponieważ w Dynaksie 7xi można używać kart pamięci, dostępne są też zawarte na nich programy tematyczne odpowiednio ukierunkowujące automatykę aparatu i optymalizujące parametry ekspozycji i działanie autofokusa przy zdjęciach sportowych, portretowych, makro i krajobrazowych.
Pomiar błysku jest jedną z niewielu funkcji, której działanie nie różni Dynaxa 7xi od poprzedników. Wykorzystywana jest w tym celu dodatkowa komórka pomiarowa umieszczona w dolnej części korpusu, która mierzy światło błysku uśredniająco. Wbudowana lampa błyskowa ma liczbę przewodnią 12 i oświetla pole widzenia obiektywu 28 mm. Podobnie jak każda dedykowana lampa błyskowa może stanowić główne źródło oświetlenia, uzupełniać słabe oświetlenie zastane i doświetlać cienie przy zdjęciach pod światło. Dodatkowo, potrafi wysyłać przedbłyski redukujące efekt czerwonych oczu oraz (nowość!) zdalnie, bezprzewodowo sterować błyskiem dedykowanych lamp błyskowych serii „xi” i nowszych. To sterowanie połączone jest oczywiście z pomiarem błysku przez obiektyw, co przez długi czas wyróżniało system Minolty spośród innych - konkurencyjnych.
W Dynaksie 7xi zastosowano znaną już z modelu 8000i migawkę o najkrótszym czasie naświetlania 1/8000 s. Najdłuższe czasy sięgają 30 s (plus czas B), a najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/200 s. Czasy naświetlania można zmieniać ręcznie co pół działki, a automatyczny ich dobór jest oczywiście bezstopniowy.
Dynax 7xi dysponuje czterema funkcjami korzystającymi z systemu Expert Autozoom. Pierwszą jest ASZ automatycznie dobierający ogniskową tak, by kompozycja zdjęcia była (wg. aparatu) najładniejsza; druga to APZ działająca (z kartą CH lub SP2) podobnie jak ASZ, ale lepiej dopasowana do fotografowania obiektów w ruchu. Trzecia funkcja to Image-Size Lock umożliwiająca zachowanie stałej wielkości w kadrze obiektu zmieniającego swą odległość od aparatu, a czwarta to Wide-View Mode dzięki której w celowniku widać więcej niż na zdjęciu, a dodatkowe ramki oznaczają rzeczywisty kadr.
Celownik aparatu składa się z niewymiennego pryzmatu i niewymiennej matówki. Okular wizjera nie ma też wbudowanej korekcji dioptrycznej ani zasłonki zabezpieczającej przed wpadaniem niepożądanych promieni światła. W wizjerze są jednak dwie nowości. Po pierwsze układ Eye-Start Automation aktywujący układy pomiarowe aparatu już po zbliżeniu go do oka. Dzięki temu wstępne ustawienie parametrów ekspozycji i ostrości następuje jeszcze przed dotknięciem spustu migawki, co skraca czas pomiędzy jego naciśnięciem a wyzwoleniem migawki. Tu uwaga: obecność systemów Eye-Start i Expert Autozoom powoduje, że aparat znacznie więcej czynności wykonuje sam, a do tego rozpoczyna je wcześniej niż chce tego użytkownik. Sprawia to wrażenie pewnej nerwowości i niepewności działania sprzętu - nie wszyscy to lubią, ale całe szczęście obie te automatyki można wyłączyć.
18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie.
17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23
testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on
zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą...
Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024