Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

ROLLEIFLEX 6008 professional SRC 1000 - artykuł opublikowano w Foto-Kurierze 3,4/1994

W numerze 3/1993 Foto Kuriera opisano model ROLLEIFLEX 6008 professional. Jego konstrukcja bazuje na koncepcji modelu 6006 i opracowana została w ścisłej współpracy z profesjonalnymi fotografami. Zachował on wszystkie cechy, które przyniosły światowe uznanie jego poprzednikowi a równocześnie wzbogacono go o liczne nowe elementy, dzięki którym może sprostać szybko rosnącym wymaganiom profesjonalnych fotografów. 

Producent tego aparatu, firma ROLLEI FOTOTECHNIC już parę miesięcy po promocji modelu 6008 opracowała i wypuściła na rynek udoskonaloną wersję tego aparatu oznaczoną ROLLEIFLEX 6008 professional SRC 1000. Ten najnowszy model ROLLEIFLEXA i jeden z najbardziej uniwersalnych aparatów średniego formatu ma dwa istotne udoskonalenia:



1) Dzięki zastosowaniu nowej technologii skonstruowano do niego grupę obiektywów oznaczonych PQS opracowanych wspólnie przez firmy ZEISS i SCHNEIDER. Mają one migawkę centalną, która po raz pierwszy w historii fotografii średnioformatowej może pracować przy czasach otwarcia od 1/1000 s (!) do 30 s (we wszystkich trybach pracy, od ręcznego do pełnej automatyki). Rekordowo krótka wartość 1/1000 sek. może zostać nastawiona na pokrętle czasów otwarcia migawki aparatu. Nie jest to możliwe w modelu 6008 Professional, którego zakres czasów kończy się na 1/500 sek.

2) Skonstruowano Rollei Digital ScanPack, urządzenie dzięki któremu można wykonywać fotografie cyfrowe a następnie dokonać ich obróbki. SRC w nazwie modelu aparatu to skrót od Scan Remote Control i oznacza, że aparat jest przygotowany do elektronicznej analizy obrazu właśnie poprzez Digital ScanPack. Urządzenie to powstało we współpracy z firmą OptoTech z Hanoweru. Zakłada się je na aparat zamiast kasety z filmem (pasuje do modelu 6008 i innych aparatów serii 6000). ScanPack nadaje się idealnie do elektronicznej fotografii i dalszej obróbki obrazu, znajdując szerokie zastosowanie w przygotowywaniu materiałów do druku. Podczas pracy w trybie skanera aparat ma lustro podniesione, a z wielu elementów aparatu "pracuje" praktycznie tylko obiektyw. Sercem urządznia jest matryca CCD o powierzchni skanowania 41,2 x 35 mm (rozdzielczość 5850 x 5000 punktów). Specjalne filtry przerabiają obraz widziany przez kamerę na kolory podstawowe: czerwony, niebieski i zielony. Przy skanowaniu w kolorze urządzenie rozróżnia 16,8 milionów kolorów a przy skanowaniu czarno-białym 256 odcieni szarości. Firma Rollei twierdzi, że o ile moduły CCD używane w kamerach wideo i kamerach do rejestracji nieruchomych obrazów wideo mają niską rozdzielczość, gęstość zapisu przy użyciu Digital ScanPack wynosi około 30 milionów pikseli przewyższając wyniki uzyskane na slajdzie małoobrazkowym. Obraz widziany przez kamerę można przesłać przy pomocy interfejsu SCSI (14-nóżkowe złącze) do komputera (np Apple Macintosh II lub PC 386) w celu zapamiętania i dalszej cyfrowej obróbki zdjęć. Wymagana jest do tego minimalna pamięć operacyjna powyżej 8 MB, oraz co najmniej 100 MB wolnego miejsca na twardym dysku. Do obróbki może służyć się np. program Adobe Photoshop. Opisane powyżej urządzenie nadaje się wspaniale do zastosowania w studyjnej fotografii. Dotyczy to jednak wyłącznie przedmiotów nieruchomych, co wynika wprost z zasady działania skanera. Dokonuje on bowiem skanowania obrazu z pewną prędkością (do tysiąca razy mniejszą niż migawka aparatu). Cała powierzchnia obrazu jest "omiatana" w ciągu kilku sekund. Przy zdjęciach kolorowych dokonywane są 3 takie skanowania tego samego obrazu (dla trzech kolorów podstawowych) co łącznie może trwać kilkanaście sekund. Martwa natura jest zatem najodpowiedniejszym obiektem dla fotografii cyfrowej przy użyciu Digital ScanPack.




A oto krótkie zestawienie najistotniejszych cech aparatu ROLLEIFLEX 6008 professional SRC 1000:

* wbudowany układ pomiarowy TTL (Through The Lens) działający niezależnie od typu zastosowanego obiektywu i celownika

* trzy metody pomiaru warunków ekspozycji (pomiar wielopolowy z uwypukleniem środka, pomiar spot, pomiar multi-spot).

* cztery tryby nastawiania warunków ekspozycji (automatyka czasu, automatyka przysłony, automatyka programowana, ręczny).

* funkcje pomocnicze takie, jak: zapamiętywanie wartości zmierzonej, możliwość korekcji warunków ekspozycji, bracketing.

* wbudowany układ do wielokrotnej ekspozycji.

* wskaźniki najważniejszych parametrów w celowniku.

* elektronicznie sterowana migawka centralna z czasami od 1/1000 s do 30 sek. wbudowana w każdy obiektyw.

* nowoczesny system pomiaru światła błysku lampy padającego przez obiektyw na powierzchnię filmu (TTL). W przypadku współpracy z lampą błyskową FM1 realizowany jest pomiar spot oraz integralny.




* szeroki zestaw wymiennych celowników i matówek.

* przesuw filmu za pomocą wbudowanego silnika (zdjęcia pojedyńcze i seryjne z prędkością do 2 klatek na sekundę).

* praktyczny i ergonomiczny uchwyt.

* wymienne kasety na film.

* szeroka gama obiektywów firm Carl Zeiss i  Schneider-Kreuznach (obiektywy o stałych ogniskowych od 30 mm do 1000 mm, obiektywy typu shift, obiektywy zmiennoogniskowe, apochromatyczne). Obiektywy typu PQ (Professional Quality pasują do wszystkich modeli serii 6000 podczas gdy obiektywy z oznaczeniem PQS mogą współpracować jedynie z modelem 6008)

* zestaw wyposażenia dodatkowego, pasujący również do modeli 6006 oraz 6002.

Aby lepiej poznać ten model aparatu zajmiemy się teraz nieco dokładniej jego poszczególnymi elementami i funkcjami.

BODY
Korpus aparatu (tzw.body) w kształcie sześcianu wykonany został ze specjalnego stopu aluminium o wysokiej wytrzymałości. Niektóre elementy mechanizmów oraz koła zębate zrobiono z brązu berylowego i tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknem węglowym. W aparacie tym zastosowano też inne ciekawe rozwiązanie. Są nim silniki liniowe, które w technice Direct Drive dokonują precyzyjnych nastaw przysłony i czasów otwarcia migawki. Rozwiązanie to pozwoliło znacznie uprościć konstrukcję poprzez zastąpienie silnikami wielu tradycyjnych elementów mechanicznych takich, jak przekładnie zębate, pierścienie, dźwignie itp.. Z kolei wiele elektronicznych i optycznych funkcji aparatu jest realizowanych przez wbudowane specjalne układy mikroprocesorowe. Wszystkie elementy aparatu wykonywane są w dwojaki sposób: poprzez obróbkę ręczną lub w specjalnych centrach obróbkowych pracujących w trybie CNC (automatyka sterowana komputerowo). Są one w procesie produkcji na bieżąco dokładnie testowane, po czym zmontowane aparaty sprawdza się dodatkowo pod względem funkcjonowania mechaniki i elektroniki. Testowana jest także odporność na działanie wysokich temperatur i poprawność pracy aparatów w stanie wibracji i po silnych uderzeniach. 

dalszy ciąg na następnej stronie
ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-10-2010
 
godzina dodania: 16:49
 
odsłon: 17669
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.107) / 0.093

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |