testowe Canon EOS 5000 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 6/1995Canon EOS 5000 to uproszczona wersją EOS-a 500 pod względem liczby dostępnych funkcji, Biorąc pod uwagę sposób ich realizacji nie ustępuje nawet EOS-owi 1N. Działanie EOS-a 5000 jest oparte o system AIM (Advanced Integrated Multipoint) koordynujący pracę układu ustawiania ostrości i pomiaru oświetlenia.
System ten, zastosowany już z powodzeniem w wersji EOS-a 1 i najprawdopodobniej w EOS-ie 500 ułatwia wykrycie najważniejszego obiektu na zdjęciu i dopasowanie do niego zarówno parametrów ekspozycji jak i ustawienia obiektywu na ostrość. Z ,,pięćsetki'' żywcem przeniesiono cały układ pomiaru ekspozycji zarówno oświetlenia ciągłego jak i błyskowego. Oświetlenie ciągłe mierzone jest przez matrycę sześciopolową, a błyskowe przez trójpolową. Istnieje możliwość wykorzystania tylko środkowego elementu matrycy pomiarowej oświetlenia ciągłego w celu dokonania pomiaru selektywnego obejmującego 9.5 pola obrazu. Działanie układu ustawiania ostrości podobnie jak w EOS-ie 500, bazuje na wskazaniach trzech sensorów: środkowego krzyżowego i dwóch pionowych. Aparat sam wybiera sensor, który posłuży do ustawienia ostrości. Jedynie w przypadku, gdy uaktywnimy selektywny pomiar oświetlenia, włączany jest priorytet sensora środkowego. EOS 5000 ustawiając ostrość automatycznie działa w trybie preferencji ostrości tzn. migawka nie będzie wyzwolona dopóki obiektyw nie zostanie zogniskowany. W przypadku gdy jest zbyt ciemno na normalną pracę układu AF, włączany jest pomocniczy biały reflektorek umieszczony w korpusie aparatu, ułatwiający automatyczne ustawienie ostrości. Jego światło nie pomoże jednak w sytuacji, gdy fotografowany obiekt jest niekontrastowy; pozostaje wtedy możliwość ustawienia ostrości ręcznie. EOS 5000 nie ma możliwości ręcznego przełączenia układu AF na pracę ciągłą, bądź na blokowanie ostrości po jej ustawieniu. Aparat sam wykrywa ewentualny ruch fotografowanego obiektu i w razie potrzeby włącza ciągły, śledzący system ustawiania ostrości. W przypadku obiektu statycznego aparat blokuje ostrość umożliwiając przekadrowanie. W porównaniu ze swoim poprzednikiem, EOS 5000 ma znacznie zmniejszoną liczbę ,,tradycyjnych'' trybów automatyki ekspozycji. Ograniczone zostały one (podobnie jak w poczciwym Canonie AE-1) do automatyki przysłony, a praca ręczna możliwa jest jedynie przy czasie B. Automatyki typu program pozostały praktycznie bez zmian. Oprócz programu uniwersalnego można zastosować jeden z czterech programów tematycznych, ułatwiających początkującym prawidłowe wykonanie portretu, zdjęć krajobrazowych, sportowych bądź makro. Aparat wyposażony jest w metalową migawkę o pionowym przebiegu realizującą w trybach automatyki programowanej czasy naświetlania w zakresie od 1/2000 s do 2 s. Przy zastosowaniu automatyki przysłony czas naświetlania można ustawić w przedziale 1/2000 s do 1/8 s. Jak już wspomniano istnieje także możliwość ustawienia czasu B. Najkrótszy czas synchronizacji błysku wynosi 1/90 s. EOS 5000 wyposażony jest we wbudowaną lampę błyskową o liczbie przewodniej 12 i mogącej oświetlić pole widzenia obiektywu o ogniskowej nie krótszej niż 35 mm. Współpraca aparatu z tym fleszem odbywa się w trybie TTL, a z fleszami zamontowanymi na aparacie w trybie A-TTL. Biały reflektorek służący zasadniczo do wspomagania układu AF może także swoim światłem ograniczać efekt ,,czerwonych oczu'': w trybach pracy: program uniwersalny i portret reflektorek włącza się na ok. 1 s tuż przed wyzwoleniem migawki, a jego silne światło powoduje zwężenie źrenic u fotografowanych osób bądź zwierząt. Dzięki zmniejszeniu liczby funkcji aparatu można było uprościć jego sterowanie. Typowe dla większości EOS-ów główne pokrętło sterujące zostało przeniesione na prawą stronę aparatu i oprócz trybów pracy ustawia się nim czas naświetlania w trybie automatyki przysłony. Na tylnej pokrywie aparatu umieszczono przycisk włączający selektywny pomiar oświetlenia i przycisk powrotnego zwijania filmu. Obok głównego pokrętła sterującego zmieszczono mały ekran ciekłokrystaliczny informujący o stanie baterii oraz wyświetlający alternatywnie: wartość przysłony bądź liczbę klatek pozostałych do końca filmu. Równie ubogie są informacje podawane w celowniku. Obejmują one: wskaźnik ustawienia ostrości oraz informacje o włączeniu automatyki przysłony i selektywnego pomiaru oświetlenia. Na matówce oznaczone jest położenie czujników układu ustawiania ostrości i pole pomiaru selektywnego. Układ przesuwu filmu jest skonstruowany podobnie i działa równie cicho jak w EOS-ie 500. Po włożeniu, film przewijany jest do końca, a w trakcie fotografowania klatka po klatce chowane są do kasety. W zależności od ustawionego trybu naświetlania zdjęcia wykonywane są pojedynczo albo seriami z częstością 1 kl/s. Po skończeniu film zwijany jest całkowicie do kasety; istnieje także możliwość zwinięcia filmu przed jego końcem. Jednocześnie z EOS-em wyprodukowano dwa standardowe zoomy: nową, trzecią już wersję obiektywu 35 - 80/4 - 5.6 oraz nową konstrukcję - zoom 38 - 76 mm.
data dodania: 10-07-2011
godzina dodania: 01:06
odsłon: 23031
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Test Canona - RF 14–35 mm f/4 L IS USM 29 czerwca 2021 r. to dzień premiery obiektywu Canon RF 14-35 mm f/4L IS USM. Ten pełnoklatkowy zoom jest uzupełnieniem dwóch lekkich, kompaktowych obiektywów tej marki o świetle f/4, które łącznie umożliwiają entuzjastom i profesjonalnym fotografom korzystanie z wszechstronnego zakresu ogniskowych 14-200 mm. W marcu obiektyw trafił do naszej redakcji, dzięki czemu... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |