testowe Canon EOS 50 – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 9/1995Największym przebojem, który Canon zaprezentował we wrześniu 1995 roku wraz z EOS-em 50 jest system realizacji i pomiaru błysku. System A-TTL został zastąpiony E-TTL, którego istota polega na pomiarze zarówno oświetlenia zastanego jak i przedbłysku za pomocą całej matrycy pomiarowej. parat w zależności od miejsca sprzedaży otrzymał różne oznaczenia: EOS Elan II/EOS Elan IIE, EOS 50/EOS 50E, lub EOS 55. Produkcji zaprzestano pięć lat później.
Canon EOS 50 oznaczony zgodnie z logiką liczbą 50, był już drugim wprowadzonym po Minolcie 600si Classic aparatem, z systemem sterowania pokrętłami zamiast klawiszami. Typowe EOS-owskie pokrętło zostało uzupełnione umieszczonym pod nim obrotowym przełącznikiem metody pomiaru oświetlenia, a drugim, także dwupiętrowym pokrętłem zmienia się sposób ustawiania ostrości i tryb przesuwu filmu. Pozostałe dwa pokrętła ( podobnie jak w EOS-ie 100 ) umieszczone są pod kciukiem i palcem wskazującym prawej dłoni i służą m.in. do zmiany wartości czasu naświetlania, przysłony i przystosowania pracy aparatu do własnych potrzeb za pomocą funkcji indywidualnych. Liczbę klawiszy ograniczono do minimum; na górnej pokrywie aparatu znajdują się tylko dwa: włączające wbudowaną lampę błyskową i samowyzwalacz. Na pokrywie tylnej klawiszy jest więcej niż w EOS-ie 100, ale i tak znacznie mniej niż w ,,piątce''. Dwa z nich, umieszczone pod kciukiem prawej dłoni włączają pamięć pomiaru, zmieniają numer funkcji indywidualnej oraz pole ustawiania ostrości. Po lewej stronie znajduje się zagłębiony nieco klawisz powrotnego przewijania filmu oraz drugi, którym uaktywnić można funkcję korekcji błysku, wielokrotną ekspozycję, funkcję bracketing i włączyć przedbłyski redukujące efekt czerwonych ,,oczu''. Canon EOS 50E Znacznie jednak ważniejsze od sposobu sterowania są zmiany, które zaszły wewnątrz aparatu. Zastosowano trzypunktowy, sterowany ruchem oka układ ustawiania ostrości. Układ sensorów jest identyczny jak w EOS-ie 500: środkowy czujnik krzyżowy i dwa boczne pionowe. Wyboru czujnika można dokonać ruchem oka, ręcznie, lub powierzyć tę czynność aparatowi. Tu od razu wyjaśnienie: EOS 50 produkowany był w dwóch wersjach. Oznaczona dodatkową literą ,,E'' ( od ang. eye - oko ) dysponuje wspomnianym systemem sterowania okiem. Druga, bez symbolu i tańsza o ok. 100 DM tej możliwości nie ma. W modelu ,, E'' ( podobnie jak w EOS-ie 5 ) mrugnięciem w kierunku lewego, górnego rogu celownika można spowodować przymknięcie przysłony i sprawdzenie głębi ostrości. Jednak istotną różnicą w porównaniu z ,,piątką'' jest możliwość sterowania okiem także przy pionowym ustawieniu aparatu. Nowy był także sposób decydowania o sposobie ustawiania ostrości. Do tej pory w niektórych EOS-ach decydowało się samemu o tym czy ostrość będzie ustawiana i blokowana ( ONE SHOT ) czy ustawiana w sposób ciągły ( AI SERVO ). W modelach bardziej amatorskich ( np. EOS 500 ) o wyborze metody aparat decydował sam na podstawie analizy ruchu obiektu. W EOS-ie 50 systemy te połączono: decyzję można podjąć samodzielnie bądź włączyć tryb AI FOCUS i zdać się na aparat. Ostrość może być ustawiana przy oświetleniu z zakresu od 0 do 18 EV. W razie potrzeby ( ciemny lub niekontrastowy obiekt zdjęcia ) włączany jest wspomagający oświetlacz wbudowany w korpus aparatu. Pomiar światła ciągłego wykorzystuje wypróbowaną już wcześniej sześciopolową matrycę pomiarową. Parametry ekspozycji można dobrać stosując pomiar szacunkowy, centralno - integralny, bądź wykorzystując jedynie środkowy segment matrycy - pomiar selektywny na obszarze obejmującym 9.5 % kadru. W EOS-ie 50 zastosowano oczywiście system AIM koordynujący działanie układu ustawiania ostrości i pomiaru ekspozycji. Dzięki niemu EOS-owi łatwiej jest znaleźć główny obiekt zdjęcia, ustawić prawidłowo ostrość i dobrać parametry ekspozycji tak, by główny obiekt został prawidłowo naświetlony. Doboru parametrów ekspozycji można dokonać wykorzystując jeden z dziesięciu trybów automatyki naświetlania Zgodnie z tradycją Canona są to:
dalszy ciąg na następnej stronie data dodania: 27-08-2011
godzina dodania: 11:30
odsłon: 19603
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Test Panasonica LUMIX S 28-200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S. 22 lutego 2024 r. Panasonic zaprezentował obiektyw LUMIX S 28-200 mm f/4-7,1 MACRO O.I.S. oparty na standardzie mocowania L-Mount. Zaprojektowany został z największą dbałością o każdy szczegół, zarówno pod względem optycznym, jak i mechanicznym. LUMIX S 28-200 mm jest najmniejszym i najlżejszym na świecie obiektywem typu superzoom nie tylko dla kreatywnych podróżujących. Jest to pierwszy w serii LUMIX S obiektyw z tak szerokim zakresem ogniskowych. W marcu obiektyw trafił do redakcji... LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |