foto-kurier.pl
Internet

Zenza Bronica S2 - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 4/1997

fotografia

Przedmiotem naszego zainteresowania będzie jeden z aparatów o wdzięcznej nazwie “Zenza Bronica S2. Jest to mechaniczna lustrzanka jednoobiektywowa o wymiarze kadru 6 x 6 cm przeznaczona dla zawodowych fotografów. Ma klasyczną, modułową koncepcję budowy. Wersja S2 zastapiła model Bronica S, który istniał na rynku od 1961 roku. Z kolei pod koniec lat sześćdziesiątych pojawiła się wersja S2A.

fotografia
Zenza Bronica S2 ma wymienne obiektywy, między innymi Nikkor 75 mm f/2,8 lub (w nowszym wydaniu) Zenzanon 75 mm f/2,8, Super Komura for Bronica 50 mm f/3,5, inne obiektywy o ogniskowej do 600 mm. Materiał światłoczuły to film zwojowy typ 120 i 220, format 6 x 6 cm lub 4,5 x 6 cm w wymiennych magazynach.



Aparat posiada lustro samopowrotne, migawkę roletową o czasach B, 1-1/1000 sek, X - synchronizacja przy 1/40 sek. Nie posiada samowyzwalacza. Ma natomiast matówkę Fresnela, możliwość założenia celownika pryzmatycznego TTL, przysłonę automatyczną. Obiektywy mocowane sa bagnetowo przez pierścień lub bezpośrednio do korpusu, przewijanie błony odbywa się przy pomocy składanej korbki lub pokrętłem. Licznik jest  samozerujący się.

Aparat jest wykonany - można to powiedzieć bez przesady - luksusowo. Oklejony szarym płótnem z czarnymi i chromowanymi krawędziami tworzy typową sylwetkę SLR średniego formatu z wymiennymi magazynami (o ich znaczeniu nie trzeba chyba przekonywać) i z przesuwem błony wzdłuż osi pionowej; zbudowany jest modułowo. Wszystkie elementy są rozłączane do szybkiej wymiany, która jest bardzo łatwa, zaś po połączeniu tworzy się sztywna całość. Każdy z wymiennych elementów to przedmiot wykonany z wielką precyzją, japońskim szykiem i elegancją.



Korpus będący centralną częścią łączącą pozostałe elementy kamery, ma kształt sześcianu. Jego ściany są zabudowane: przednia otworem na pierścień obiektywowy (lub bezpośrednio obiektyw z bagnetowym zatrzaskiem); wokół otworu rozmieszczone są przyciski - aretowany spustu migawki z gwintem dla wężyka spustowego, blokady bagnetu i przycisku kontrolnego przysłony (przysłona automatyczna); tylna stanowi płaszczyznę styku z wymiennym magazynem, na niej znajduje się koło zębate napędu przewijania błony w magazynie, występy blokady szybra i magazynów, zaczepy magazynu - wewnętrzne i uchwyty magazynu - zewnętrzne; górna jest miejscem zatrzaskowego zamocowania celowników - pryzmatycznego TTL lub wziernika światłochronu. Stała matówka (Fresnela) znajduje się w korpusie. W dolnej ścianie znajduje się gwint statywowy i mocowanie rączki pistoletowej oraz gwintowane gniazdo wężyka spustowego; na prawej ścianie korpusu znajduje się pokrętło przewijania filmu ze składaną i chowaną korbką, po lewej pierścień nastawy czasów z bagnetem do lampy błyskowej, gniazdo synchronizacji lampy błyskowej; zaczepy paska znajdują się po lewej i prawej stronie korpusu. Wewnątrz korpusu znajdują się mechanizmy napędowe urządzeń i lustro samopowrotne. To ostatnie przy otwieraniu kanału zdjęciowego wykonuje dołem ruch sinusoidalny; jest to spowodowane koniecznością ominięcia przez lustro dolną krawędzią tylnej części obiektywu szerokokątnego, który wchodzi dość głęboko w korpus - jest to bardzo rzadko stosowane rozwiązanie. Na korpusie nad obiektywem znajduje się sztancowany napis (ozdobny) “Zenza Bronica”, w literze “O” nazwy - znak “plus”.



Wymienny magazyn po złączeniu z aparatem tworzy jednolitą całość. Odjąć go od aparatu można jedynie poprzez naciśnięcie krawędzi szybra - zapobiega to przypadkowemu odłączeniu załadowanego błoną zwojową magazynu. Jeśli magazyn jest dołączony do aparatu, lecz szyber nie wyjęty - nie można wykonać zdjęcia. Jest to kolejne zabezpieczenie. Ładowanie magazynu filmem odbywa się po wyjęciu z niego aretowanej wkładki z zaczepami do rolek zdawczej i odbiorczej; na krawędziach wkładki znajduje się koło zębate napędów przewijania i licznika zdjęć; sam licznik znajduje się w okienku magazynu i może być nastawiony na 12 lub 24 zdjęcia. Zakładając wkładkę do magazynu należy zwracać uwagę na zaskoczenie urządzenia aretującego, w przeciwnym przypadku przesuw filmu zostaje zablokowany. Zatrzask pokrywy magazynu zabezpieczony jest uchylną ramką zapobiegającą przypadkowemu jej otwarciu, a w okienku ramki można założyć kartonik oderwany we właściwym miejscu od opakowania filmu mówiący o jego danych. Złączenie magazynu z korpusem aparatu polega na zaczepieniu uchwytów na dole korpusu i naciśnięciu jego górnej krawędzi, po czym przed przystąpieniem do wykonywania zdjęć należy szyber wyciągnąć całkowicie (korzystając z drucianego uchwytu) z magazynu.

Do otworu w przedniej części korpusu zakładany jest bagnetowo pierścień nastawy odległości, oznakowany w metrach i stopach (metry - białe oznaczenie, stopy - czerwone). Obwód obrotowej części pierścienia jest radełkowy, co ułatwia jego obracanie; na niego można założyć pierścień sprężynujący z dźwignią o dość długim ramieniu, co jeszcze bardziej ułatwia nastawianie odległości. Obiektywy zakłada się, również bagnetowo, do pierścienia - bagnet jest identyczny. Z uwagi na kontrolę ostrości obrazu bezpośrednio przez obiektyw w celowniku - na obiektywach nie została naniesiona skala głębi ostrości.

Do obiektywów zakładana jest (na gwint) osłona przeciwsłoneczna, kwadratowa z obracanym pierścieniem oraz, w przypadku obiektywu Zenzanon MC 75 mm f/2,8 - filtr L-1A 67 mm (skylight), który koryguje barwy i jest zalecany przy pracy na materiałach kolorowych (bez zastosowania filtra zdjęcia mają liliowy zafarb). Zakładany od góry światłochron, stanowiący osłonę przeciwsłoneczną matówki, otwiera się spężynowo i nie posiada okienka do tak zwanych “zdjęć sportowych”. W światłochronie znajduje się lupa nastawcza; w położenie robocze otwiera się on przez delikatne naciśnięcie swojej pionowej przedniej części. Zamiast światłochronu do korpusu w jego miejsce można założyć lupę nastawczą, z oznakowaną wadą wzroku od 1 do 7 dioptrii. Lupa nastawcza ma kształt ściętego stożka, na wierzchołku którego umocowana jest soczewka wyposażona w muszlę oczną.

Katalog przewiduje dla kamery nasadkę pryzmatyczną TTL; w naszym kraju należy jednak ona do rzadkości. Jednak i z tym problemem można sobie poradzić: po nieskomplikowanej adaptacji ramki mocującej do Broniki S-II pasuje nasadka TTL z aparatu KIEV 88 - nastawianie parametrów ekspozycji odbywa się jak w innych aparatach o podobnej budowie.Aparat wyposażony jest w dedykowaną rękojeść pistoletową. Oprócz bardzo wygodnego ułożenia w ręce i przycisku aretacji języka spustowego, zapobiegającego przypadkowemu wyzwoleniu migawki, ma ona drugi język, który uruchamiając dźwignię przysłony zabudowaną w korpusie pozwala nastawić wielkość przysłony do położenia roboczego bez wyzwalania migawki - działa bowiem niezależnie. Rękojeść pistoletowa łączona jest z korpusem śrubą statywową.


Zestaw pierścieni pośrednich składa się z czterech łączonych bagnetowo elementów oznaczonych: “A”, “B”, “C” i “D” o różnej szerokości; pierścień “A” ma dźwignię uruchamiającą przysłonę i współpracuje bezpośrednio z obiektywem; pierścień “B” pozwala na obrót obiektywu wokół osi. Do aparatu można zastosować jeszcze inne dodatkowe wyposażenie, ale ponieważ jest ono typowe dla innych aparatów - tym razem nie będzie omówione.

Jeśli opisany aparat wyda się komuś “starszym panem”, to niech tak będzie - z pewnością jego “wiek produkcyjny” już minął i należy mu się emerytura. Ale, podobnie jak w życiu, emeryci też są pożyteczni, a w dodatku należy im się szacunek za to, czego dokonali. Bronica niejednemu fotografowi, zwłaszcza w okresie rozkwitu (aparatu i fotografa), dostarczyła wiele satysfakcji i zostawiła z pewnością dobre wspomnienie. Dziś widziana w rękach fotografującego może również wzbudzać miłe refleksje, zwłaszcza swym pięknym, estetycznym wyglądem, a także naprawdę doskonałymi zdjęciami!

Kazimierz Gawron






fotografia
fotografia
 
data dodania: 12-02-2012
 
godzina dodania: 15:34
 
odsłon: 2935
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz
fotografia

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz własnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

foto
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
fotografia
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000
fotografia
fotografia
fotografia
Nikon S2 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 7/2000
fotografia
fotografia
fotografia


fotografia fotografia
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne