Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fujifilm GA645 Zi Professional - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 7/1999

Celownikowy średnioformatowy aparat z automatycznie wciąganym, wbudowanym na stałe niewielkim zoomem, wbudowaną lampą błyskową, automatyką nastawiania ostrości i naświetlania to Fujifilm GA645 Zi. Nie jest to konstrukcja typowa - ma zapewniać bardzo wysoką jakość obrazu przy maksymalnym uproszczeniu czynności użytkownika.

GA645 Zi był pierwszym aparatem średnioformatowym z automatycznym nastawianiem ostrości i z wbudowanym zoomem. Wykorzystano tu hybrydowy system pasywno-aktywny, przy czym wybór jednego z nich odbywa się automatycznie w zależności od natężenia światła zastanego.


W momencie wystarczającej ilości światła, ostrość ustawiana jest przy pomocy czujników detekcji fazowej. W przeciwnym razie włącza się emiter promieniowania podczerwonego. Naturalnie istnieje także możliwość ręcznego ogniskowania obiektywu.

Sam obiektyw, Fujinon o jasności f/4,5-6,9, ma zakres ogniskowych 55-90 mm, co odpowiada zakresowi 34-55 mm w aparacie małoobrazkowym, a więc zakres standardowy z przesunięciem w kierunku szerokiego kąta. Atutem jest wysoka jakości optyki, dającej zarówno niezmienną jasność obrazu od centrum do rogów kadru, jak i redukcja rozszczepień światła dzięki powłoce SuperEBC (EBC - powłoka nakładana strumieniem elektronów). Do tego zoomu dostosowany jest celownik stale wyświetlający ramkę wskazującą pole kadru dla aktualnie ustawionej długości ogniskowej.




Naświetlanie i pomiar światła
Oprócz nastawiania ostrości także i parametry naświetlania można tu ustawić automatycznie. Do wyboru są trzy tryby ekspozycji. Tryb zaprogramowany ustala parę wartości przysłony i czasu, a także kontroluje działanie i siłę błysku wbudowanej lampy błyskowej. Tryb preselekcji przysłony ustala czas do wybranej wartości przysłony i podobnie jak w poprzednim przypadku - steruje lampą błyskową. W trybie tym, przy korzystaniu z wbudowanej lampy dostępne są czasy otwarcia migawki od 1/45 sek w górę. Można się także posiłkować tradycyjnym, ręcznym sposobem ustalania parametrów naświetlania pozostawiającym decyzję o wykorzystaniu lampy fotografującemu, który włącza ją wtedy, kiedy jest potrzebna. Dodatkowo mamy do dyspozycji tryb synchronizacji lampy z długimi czasami otwarcia migawki, usuwający jakiekolwiek ograniczenia wykorzystania wbudowanej lampy błyskowej. Centralnie ważony pomiar światła odbywa się dzięki wbudowanemu światłomierzowi, opartemu na fotodiodzie krzemowej, działającej w zakresie od 3 do 19 EV (100 ISO). Istnieje także możliwość automatycznej korekcji naświetlania działającej w zakresie +/-3 EV z krokiem co 1/2 EV. Wbudowana lampa błyskowa ma liczbę przewodnią 12 (ISO 100), czyli taką, jak w przeciętnej lustrzance małoobrazkowej, i synchronizację w pełnym zakresie czasów otwarcia migawki, a więc od 2 do 1/700 sek (przy pełnym otwarciu obiektywu - do 1/400 sek).




Wygoda
Projektanci aparatu położyli duży nacisk na uproszczenie procesu fotografowania. Dlatego też wykorzystanie stosowanych już wcześniej (m.in. w modelu GX680 III) rozwiązań związanych z filmem wydaje się oczywistym dodatkiem do automatyzacji głównych funkcji aparatu. Zakładanie filmu zostało uproszczone dzięki systemowi łatwego ładowania polegającemu na zaczepieniu otworu końcówki filmu przez haczyk znajdujący się w szpuli nawijającej, co zapobiega błędom nawijania. Kolejne ułatwienia opierają się na systemie czytnika kodów paskowych filmu (podobnie jak przy kodzie DX filmów małoobrazkowych). Po wciągnięciu, film jest automatycznie przesuwany do pierwszej klatki, co oszczędza użytkownikowi konieczności koordynowania znaczników na kliszy. Kiedy film dochodzi do ostatniej klatki, włącza się automatyczny sygnał dźwiękowy. Automatycznie ustawiana jest także czułość filmu (z możliwością ustawienia ręcznego) oraz rozróżnienie pomiędzy filmem 120 a 220, prowadzące do automatycznej zamiany płytek dociskowych.



Pozostałe rozwiązania
Tytanowy korpus aparatu zaopatrzono w szereg elementów sterowania z dominującymi pokrętłami trybów naświetlania i wyboru wartości zadanego parametru oraz wyświetlacz ciekłokrystaliczny na tylnej ściance. Rozplanowanie tych elementów nie odbiegało od rozwiązań stosowanych w aparatach średnioformatowych czy ekskluzywnych „kompaktach”. Oprócz drobnych ułatwień, takich jak regulacja dioptryczna celownika, czujnik pokrywy obiektywu, czy samowyzwalacz, aparat ma jeszcze możliwość zapisywania danych o zdjęciu na jego ramce .


Podsumowanie
Fujifilm GA645 Zi Professional daje ogromną swobodę koncentrowania się na fotografowanym przedmiocie, przy niemal całkowitym pominięciu czynności zwykle kojarzonych z profesjonalną fotografią średnioformatową. Gdyby próbować wymyślić motto kierujące jego projektantami, to mogło by ono brzmieć: „automatyka - szybkość - wygoda”. Dzięki takiemu podejściu aparat ten wydaje się być kierowany do fotografów, którzy z różnych powodów nie mogą sobie pozwolić na posługiwanie się rozbudowanym systemem fotograficznym. Bez względu na to, czy problemem jest brak czasu na przeróżne skomplikowane manipulacje, czy fizyczne ograniczenie możliwości przenoszenia ciężkiego sprzętu, czy też konieczność uniknięcia nadmiernego „zamieszania” wokół własnej osoby, dostają oni do ręki stosunkowo prosty aparat pozwalający jednak na uzyskanie materiału w pełni nadającego się do celów reprodukcyjnych.


Dane techniczne:
Typ: Całkowicie automatyczny aparat formatu 6 x 4,5 cm
Film: 120 (16 klatek) i 220 (32 klatki)
Obiektyw: zoom Fujinon Super EBC 55-90 mm f/4,5- 6,9; 10 elementów w 10 grupach; kąt widzenia 65 do 42 stopni (odpowiada zakresowi 34-55 mm dla małego obrazka)
Ogniskowanie: automatyczne hybrydowe - aktywne (podczerwień) i pasywne (detektory fazowe), oraz ręczne (15 stopni)
Celownik: przezroczyste ciekłokrystaliczne ramki pokazujące pole kadru, automatyczna korekcja paralaksy, pole widzenia min. 90% powiększenie 0,4 do 0,58x
Migawka: elektroniczna z sygnałem dźwiękowym (wyłączalnym); czasy: 2-1/700 sek (1/400 sek przy pełnym otwarciu) i B
Samowyzwalacz: elektroniczny, z opóźnieniem ok. 10 sek i lampką
Pomiar światła: centralnie-ważony w zakresie od 3 do 19 EV (ISO 100)
Tryby naświetlania: zaprogramowany, preselekcja przysłony, ręczny
Kompensacja naświetlania: +/-3 EV co 1/2 EV
Czułość filmu: ustawiana automatycznie dla filmów z kodem paskowym lub ręcznie od ISO 25 do 1600, co 1/3 EV
Lampa błyskowa: liczba przewodnia 12 (ISO 100)
Przesuw filmu: automatyczny do pierwszej klatki bez potrzeby koordynowania znaczków na filmie i aparacie, dźwiękowa sygnalizacja ostatniej klatki, automatyczne zwijanie po skończeniu filmu, możliwość zwijania przed skończeniem filmu
Inne funkcje: stopka na lampę zewnętrzną, gniazdo synchronizacji lampy, gniazdo wężyka spustowego, „pamiętnik”, gniazdo statywu, dźwiękowy sygnał włączenia i wyłączenia aparatu i pokrywy obiektywu
Zasilanie: 2 baterie CR123A (6V)
Wymiary: 161,5 x 108,5 x 73 mm (szer. x wys. x głęb.) przy wciągniętym obiektywie



 
data dodania: 28-07-2012
 
godzina dodania: 21:47
 
odsłon: 9276
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Zbigniew Nojek
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.096) / 0.080

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |