Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Obiektywy Nikkor – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 10/2000

Obiektywy Nikona, produkowane do systemowych kamer małoobrazkowych tej firmy są znane i cenione na całym świecie ze względu na wysoką  jakość. Mało znany jest fakt, że obiektywy Nikkor to również pełny system do kamer wielkoformatowych o jakości wyższej niż te pierwsze.

Obiektywy Nikkor do kamer wielkoformatowych produkowane są w pięciu różnych seriach. Są to - seria SW - obiektywy szerokokątne, seria W - obiektywy o normalnym kącie widzenia, seria T - teleobiektywy, seria AM - obiektywy do makrofotografii oraz seria M - obiektywy charakteryzujące się standardowym polem obrazowym oraz wierną reprodukcją subtelnych odmian w kolorze i w tonalności.  Wysoka jakość obrazu zachowana jest w pełnym zakresie odległości - od bliskich nastawień do nieskończoności. Aberracje barwne są eliminowane w całym zakresie widma, inne wady optyczne są również skorygowane.


Nikkor SW 120 mm f/5

Stosowanie powłok Nikon Integrated Coating dla każdej soczewki pozwala osiągnąć wysoką rozdzielczość i kontrast. W niektórych obiektywach zastosowano soczewki szklane o niskim współczynniku rozproszenia ED (Extra-low-Dispersion).  Elementy te po raz pierwszy zastosowano w teleobiektywach serii T, było to pierwsze wykorzystanie szkieł ED w technologii wytwarzania obiektywów do kamer wielkoformatowych. Wszystkie obiektywy cechuje wysoka ostrość,  zdolność rozdzielcza i bardzo dobre przenoszenie kontrastu, Zastosowanie powłok przeciwodblaskowych   (Nikon Integradet Coating)  zmniejszyło odbicia wewnętrzne w układach optycznych.  Po zamontowaniu do płytek obiektywowych mogą być one stosowane w kamerach dowolnego producenta. Z bardziej znanych kamer z optyki tej korzystają znane kamery Toyo, także możliwość ich stosowania mają użytkownicy Sinara. 


Nikkor SW 90 mm f/4,5

Obiektywy mają wbudowaną migawkę centralną Copal (rozmiaru dobranego do danego obiektywu). Migawki te różnią się między sobą nie tylko wielkością, ale również najkrótszym osiągalnym czasem otwarcia - im wyższy numer migawki, tym  dłuższy jest najkrótszy czas jej otwarcia. Migawka Copal Nr 0 posiada pełny zakres czasów otwarcia od 1 sekundy do 1/500 sekundy oraz czasy B i T,  Nr 1 - najkrótszy czas to 1/400 sekundy, Nr 3 - 1/125 sekundy. Ten ostatni parametr brzmi jak niewczesny żart w porównaniu z ultraszybkimi czasami otwarcia aparatów na taśmę 35 mm, ale przy formatach  zdjęciowych 18 x 24 cm lub 24 x 30 cm jest całkowicie wystarczający. Wszystkie migawki mają długie czasy otwarcia - T i B oraz synchronizację z lampą błyskową przy wszystkich czasach otwarcia, połączenie z lampą poprzez kontakt X  umieszczonym na obudowie migawki.

Prezentację obiektywów należy zacząć od serii SW. Obiektywy tej serii charakteryzuje  duże pole obrazowe. Nawet przy pełnym otworze przysłony zapewniają doskonałą ostrość nie tylko w środkowej części obrazu, ale również w jego obszarach brzegowych. Kąt widzenia tych obiektywów wynosi około 105 stopni. Cechują się wysoką zdolnością rozdzielczą oraz bardzo dobrym przenoszeniem kontrastu. Dzięki powłokom przeciwodblaskowym odblaski świetlne zmniejszone są do minimum. Wszystkie aberracje optyczne są doskonale skorygowane, a przysłonięcie obiektywu do przysłony f=8 całkowicie pozbawia je dystorsji. Są wykorzystywane w fotografii architektury, industrialnej i w zdjęciach pejzażu. Jest ich 6. Najkrótszym z serii jest Nikkor-SW 4/65 mm s, dostosowany do formatu 4 x 5”, najdłuższym Nikkor-SW 8/150 mm umożliwiający zdjęcia kamerami na format 10 x 12” (25,4 x 31,2 cm).  Jasne obiektywy o ogniskowych 65-90 mm mają 7 soczewek w 4 grupach, obiektywy 90-150 mm mają 8 soczewek w 4 grupach i otwór względny 1:8. W obiektywy zamontowana jest migawka centralna Copal Nr 0 o czasach otwarcia od 1 sekundy do 1/500 sekundy oraz czasy B i T. Tylko „150” wyposażona jest w migawkę Copal Nr 1 o najkrótszym czasie 1/400 sekundy, pozostałe czasy takie same jak dla Copal Nr 0. Synchronizacja z lampą błyskową przy wszystkich czasach otwarcia, połączenie z lampą poprzez kontakt X  umieszczonym na obudowie migawki.


Nikkor SW 75 mm f/4,5

Obiektywy o normalnym kącie widzenia około 70 stopni noszą oznaczenie Nikkor W. Pełny zestaw dla kamer różnych formatów składa się z 8 obiektywów o ogniskowych od 105 mm (standardowa ogniskowa dla formatu 6 x 9 cm) do  360 mm (standardowa ogniskowa dla 8 x 10”). Charakteryzują się dużym polem obrazowym, co pozwala obiektyw o ogniskowej 105 mm wykorzystywać do zdjęć w formacie 4 x 5” (bez możliwości wykonywania przesunięć), a obiektyw 6,5/360 mm do zdjęć w formacie  10 x 12”, z możliwością wykonywania przesunięć równoległych równym 65 mm (przy przysłonięciu do f = 22). Obiektyw ten ma największą średnicę pola obrazowego ze wszystkich obiektywów Nikkora. Obiektywy tej serii mają 6 soczewek umieszczonych w 4 grupach i są  całkowicie pozbawione dystorsji, krzywizny pola oraz aberracji chromatycznych. Podobnie jak obiektywy serii SW, soczewki obiektywów Nikkor-W mają powłoki przeciwodblaskowe zwiększające kontrast i poprawiające wierność odwzorowania barw. Stosowane są do wykonywania zdjęć przedmiotów, architektury, krajobrazu, portretów oraz fotografii stołowej.


Nikkor AM ED 120 mm f/5,6

Do wykonywania zdjęć w skali odwzorowania 1:1 przeznaczone są obiektywy serii Nikkor-AM (Apo Macro). Są to obiektywy o kącie widzenia około 50 stopni  i budowie symetwidzeniarycznej. Układ optyczny obiektywów składa się z 8 soczewek rozmieszczonych w 4 grupach. Zastosowano elementy ze szkła o niskim współczynniku rozproszenia ED (Extra-low-Dispersion). Dzięki temu aberracje chromatyczne zmniejszono do minimum przy wszystkich ustawieniach, a całkowicie symetryczna budowa w 100% pozwoliła wyeliminować dystorsję. Produkowane są dwa obiektywy: Nikkor-AM ED 120 mm f/5,6  mm s z migawką Copal Nr 0 i Nikkor-AM ED 210 mm f/5,6 migawka Copal Nr 1.  Średnica pola obrazowego obiektywu 120 mm przy przysłonięciu do f = 22 wynosi 250 mm i pozwala wykonywać zdjęcia w formacie 5 x 7”. Obiektyw  210 mm ma przy przysłonie 22 średnicę pola 400 mm (dla skali odwzorowania 1:1) i kryje z nadwyżką format 10 x 12” (25 x 31 cm).


Nikkor T ED 360 mm f/8 

Obiektywy serii T są typowymi układami teleobiektywów z wysuniętą do przodu płaszczyzną obrazową. Pozwala to na skrócenie odległości roboczej, a tym samym nie wymagają ekstremalnie długich wyciągów miecha. Maksymalna korekcja aberracji chromatycznych jest cechą wrodzoną długich obiektywów. Właśnie w obiektywach tej serii po raz pierszywy świecie zastosowano  w układzie optycznym szkła ED (stąd te literki w nazwie obiektywu). Dystorsja obrazu i krzywizna pola zostały sprowadzone do minimum. Wielopowłokowe powierzchnie przeciwodblaskowe nie tylko poprawiają ogólną ostrość obrazu, ale pozbawiają go zbędnych blików i „duchów”. Seria składa się z 7 obiektywów: od Nikkora-T ED 270 mm f/6,3 z migawka Copal 1 dla kamer formatu 4 x 5” i kącie widzenia 24 stopni, do Nikkora-T ED 1200 mm f/18, z migawką Copal Nr 3 i kącie widzenia 10 stopni. Ciekawostką optyczną jest fakt wykorzystania dwóch różnych członów przednich i sześciu różnych członów tylnych dla uzyskania sześciu różnych obiektywów. Do przedniego członu obiektywu Nikkor-T można dołączać 3 człony tylne, otrzymując obiektywy o różnych ogniskowych i jasnościach:  360 mm f/8, 500 mm f/11 i 720 mm f/16 dostosowane do kamer do formatu 5 x 7” lub w drugim przypadku: 600 mm f/9, 800 mm f/12 i 1200 mm f18, dla kamer 8 x 10”. Wydłużenie ogniskowej uzyskuje się przez kolejne dodawanie jednej soczewki w tylnym członie. Oczywiste jest, że ponieważ źrenica wejściowa obiektywów pozostaje bez zmiany, ceną za uproszczenie konstrukcji jest malejąca jasność obiektywów - maksymalna przysłona w obiektywie o ogniskowej 1200 mm wynosi 18! Wielkość pola obrazowego, jaką dają te obiektywy, nie jest zbyt duża - ekstremalnie długie wyciągi miecha powodują i tak redukcję możliwych ruchów kamery.


Nikkor-M 300mm F/9

Seria M - są to obiektywy charakteryzujące się standardowym polem obrazowym oraz wierną reprodukcją subtelnych odmian w kolorze i w tonalności. Wysoka jakość obrazu zachowana jest w pełnym zakresie ogniskowania - od zera do nieskończoności. Aberracje barwne są eliminowane w całym zakresie widma, inne wady optyczne są również skorygowane. Stosowanie powłok Nikon Integrated Coating dla każdej soczewki pozwala osiągnąć wysoką rozdzielczość i kontrast. Seria składa się z obiektywów przeznaczonych dla formatów 5 x 7”, 8 x 10” i 10 x 12” - są to obiektywy Nikkor-M 200 mm f/8, Nikkor 300 mm f/9 i Nikkor 450 mm f/9.  Budowa optyczna jest prosta - układ składa się z 4 soczewek umieszczonych w 3 grupach - dwie pojedyncze soczewki umieszczone przed przysłoną tworzą dwie grupy, tylny człon to dwie soczewki sklejone ze sobą w jeden zespół. Kąt widzenia wynosi około 50 stopni, średnica pola obrazowego przy przysłonie 22 to kolejno 210 mm, 325 mm i 440 mm. W obiektywy montowane są migawki Copal Nr 0, Nr 2  i Nr 3.

Obiektywy 300 mm f/9 i 450 mm f/9 posiadają minimalna przysłonę 128. Tak  minimalna przysłona jest rzadkością w obiektywach kamer wielkoformatowych.   

 
data dodania: 31-12-2012
 
godzina dodania: 21:26
 
odsłon: 6383
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000
fotografia
Leica IIIb – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 11/2000
fotografia
Nikon SP – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 8/2000
fotografia
Nikon S2 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 7/2000




Obiektyw kinowy z mocowaniem typu E - Sony FE C 16–35 mm T3,1 G

Firma Sony poinformowała o powiększeniu oferty o pełnoklatkowy obiektyw z mocowaniem typu E 16–35 mm (FE C 16–35 mm T3,1 G). Nowy model, ogłoszony razem z pełnoklatkowym kamkorderem FX9 (
PXW-FX9 - pisaliśmy o nim tutaj), wyróżnia się dobrymi parametrami optycznymi, niezawodnym działaniem i inteligentnymi funkcjami dla profesjonalnych twórców materiałów wideo. Współpracuje on z szerokim wachlarzem kamer i aparatów z mocowaniem typu E, od VENICE poprzez aparaty z wymiennymi obiektywami Alpha™ aż po nową, flagową kamerę FX9. Pojawienie się obiektywu zoptymalizowanego do użytku w profesjonalnych produkcjach filmowych zapewni twórcom treści niespotykaną przedtem swobodę twórczą. W przyszłości firma Sony zamierza wprowadzać kolejne produkty z linii Cinema Lens.
więcej
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |