testowe Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 – „Perła z lamusa” – artykuł opublikowany w F-K 12/2000Już w cztery lata po premierze Nikona F na rynku pojawił się przeznaczony do niego pierwszy zoom standardowy. Był to trzeci z kolei obiektyw zmiennoogniskowy Nikona, ale pierwszy naprawdę popularny, tani i dostępny dla masowego użytkownika. Był to jednocześnie jeden z najdłużej kiedykolwiek przez Nikona budowanych zoomów.
Zoom-Nikkor Auto 43-86 mm f/3,5 pojawił się w 1963 roku i był dziełem Higuchi Takashi który był autorem innych „szkieł” takich jak Zoom-Nikkor 85-250 mm f/4-4,5 czy Zoom-Nikkor 200-600 mm f/9,5-10,5. Przedstawiany obiektyw wywarł duży wpływ na japoński przemysł optyczny - był pierwszym zoomem małoobrazkowym, który ze względu na swoją cenę i gabaryty mógł rywalizować z obiektywami stałoogniskowymi.
Zanim wprowadzono go do sprzedaży, Nikon „kombinował” z prototypem zooma 35-80 mm f/2,8-4 który jednak ze względu na swoją masę (1100 g.) pozostał tylko prototypem. W roku 1962 Nikon wprowadził na rynek „nowość światową” - pierwszą lustrzankę z wbudowanym na stałe obiektywem zmiennoogniskowym. Ową lustrzanką był Nikkorex zoom, a obiektywem był oczywiście nasz dzisiejszy bohater.
Rok później ten sam obiektyw, z nieco zmienioną mechaniką, zaprezentowany został z bagnetem Nikona F - i tak zaczęła się jego trwająca prawie dwadzieścia lat kariera. Mimo, że zakres ogniskowych od 43 mm do 86 mm nie był typowy, obiektyw z roku na rok zyskiwał coraz większą popularność. Z trzech głównych przyczyn. Po pierwsze: optyka stała na przyzwoitym, jak na lata 60-te, poziomie; po drugie: stały, dość dobry otwór względny f/3.5 zapewniał w miarę jasny obraz na matówce; po trzecie: obiektyw ten po prostu był… Zoom-Nikkora 43-86 mm f/3,5 lansowano wraz z Nikkorem-H 28 mm f/3,5 i Nikkorem-Q 135 mm/3,5. Nie trudno się dziwić dlaczego: wszystkie trzy „szkła” posiadały ten sam rozmiar filtra, taki sam otwór względny i w sumie pokrywały swoimi ogniskowymi całkiem pokaźny zakres. Jak na lata 60-te, ma się rozumieć Opisywany zoom musiał sprzedawać się co najmniej bardzo dobrze, skoro w cennikach Nikona figurował jeszcze w roku 1982. Zoom-Nikkor 43-86 mm/3,5 miał dwóch (obecnie również już nie produkowanych) następców. Dla zawodowców od 1977 roku oferowano Zoom-Nikkora 35-70 mm f/3,5, amatorzy od roku 1984 mogli stosować zooma 35-70 mm f/3,3-4,5. Obiektyw produkowano w tak dużej ilości egzemplarzy, że jeszcze dzisiaj bez większego problemu znaleźć można egzemplarze prawie nie używane, starannie pielęgnowane przez amatorów, do których niegdyś należały. Opisywany obiektyw zbudowany był początkowo z 9-ciu soczewek w 7-miu grupach i znaleźć go można w czterech seriach. Zadebiutował w interesującej dla kolekcjonerów serii „A”, jeszcze z nazwą „Nippon Kogaku”. Później, ciągle jeszcze w tej samej serii obiektyw podawał nazwę producenta jako „Nikon”. Następnie budowano serię „C” z poprawionymi powłokami przeciwodblaskowymi. W roku 1975 pojawia się seria „K”, w której optykę policzono od nowa, konstruując ją z 11-tu soczewek w 9-ciu grupach. Ostatnia seria „N” to lata 1977 - 82; już z podwójną skalą przysłon w systemie „AI”. Każda z serii budowana była jako zoom jednopierścieniowy. Charakterystyczna dla tego zooma jest bardzo ładna i czytelna skala głębi ostrości podana dla każdej wartości (!) z przedziału f/3,5 - f/22. Z boku umieszczono również skalę aktualnie ustawionej ogniskowej z wartościami 43, 50, 60, 70 i 86 mm. W każdej z serii minimalna odległość fotografowania wynosi 1.2 m, co z pewnością nie zachwyca obecnie, ale mocowanie o średnicy 52 mm pozwala założyć którąś z soczewek nasadkowych. Do opisywanego weterana przeznaczona była również osłona przeciwsłoneczna o symbolu HN-3. Każda z serii mechanicznie wykonana jest na najwyższym, „nikonowskim” poziomie i jedyny zarzut pod adresem tego konstrukcji obiektywu, to obracający się podczas ustawiania ostrości gwint filtra. Egzemplarze serii „A” charakteryzują się żółto-pomarańczowymi powłokami MC, późniejsze serie mają powłoki NIC w kolorze niebiesko-zielonkawym. data dodania: 19-01-2013
godzina dodania: 15:03
odsłon: 53240
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:SWPA 2024 - Fotograf roku i zwycięzcy poszczególnych kategorii 18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie. Test Samsunga ViewFinity S9 - monitor 5K 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą... Sony FE 16-25 mm f/2,8 G nowy zoom szerokokątny z serii Gold - cena i dostepność 16 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |