Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST

ciąg dalszy...

Jak na rasowy produkt profesjonalny przystało, aparat wyposażono też w typowe koncentryczne gniazdo synchronizacji ze studyjnymi lampami błyskowymi. Umieszczono je w górnej części lewego boku, nieco poniżej pokrętła „zwijania powrotnego filmu”. I w tym momencie ktoś może zapytać, po co ta funkcja w aparacie cyfrowym. Otóż odpowiedź jest prosta: służy do „przewijania” zarejestrowanych plików zdjęciowych oraz do współpracy z wyświetlanym na ekranie kołem wyboru funkcji. W dużym uproszczeniu można powiedzieć, że pełni ona - w połączeniu z przyciskami umieszczonymi obok ekranu LCD - rolę mini-manipulatora lub przycisków wyboru funkcji i trybów pracy, umieszczanych zarówno w lustrzankach, jak i w kompaktach cyfrowych.

 

 

Okna dialogowe wyboru filtrów w trybie monochromatycznym

 

Okna dialogowe wyboru filtrów w trybie monochromatycznym

 

Tył aparatu do złudzenia przypomina klasyczne konstrukcje dalmierzowe. Jedyne różnice to umieszczony na przegubie 2-calowy ekran LCD, oraz nieco większe gabaryty. Wspomniany przegub pozwala na obrót ekranu o 180° i odchylenie monitora o 90° w ten sposób, że ekran po obrocie zabezpieczony jest przed uszkodzeniami mechanicznymi podczas transportu.

 

 

Akumulator aparatu jest zabezpieczony przed wypadnięciem podczas przypadkowego otwarcia pokrywy.

 

Akumulator aparatu jest zabezpieczony przed wypadnięciem podczas przypadkowego otwarcia pokrywy.

 

To bardzo dobre rozwiązanie. Kosztowne, ale na pewno o wiele odporniejsze od zaślepek z tworzyw sztucznych stosowanych w lustrzankach cyfrowych, które łatwo zgubić lub uszkodzić. Po prawej stronie ekranu monitora LCD umieszczono 5 przycisków wyboru funkcji. Niestety, znaczenie trzech piktogramów nie jest zrozumiałe, aż dziwny wydaje się brak zastosowania słowa menu. Zamiast niego jest nikomu nic nie mówiące M z kółkiem. W aparacie za 100 zł to nie razi, ale w modelu za 3000 euro wszystkie piktogramy powinny być jednoznaczne i odpowiednio przemyślane.

 

 

Efekt działania filtru czerwonego

 

Efekt działania filtru czerwonego

 

Oczywiście po tygodniu używania aparatu można się do tej systematyki oznaczeń przyzwyczaić. Jednak w tym przypadku intuicyjność obsługi aparatu zasługuje na szkolną „pałę”. Na szczęście pomyślano o możliwości przypisania indywidualnych funkcji najniższemu z przycisków, który ułatwia dostęp do jednej z funkcji ukrytych w menu, a są nimi: kasowanie, powiększenie, ustawienia bieżące aparatu, blokada ekspozycji, wydruk, rodzaj „filmu”.

 

Dobrym rozwiązaniem natomiast jest umieszenie na odwrotnej ściance monitora koła przypominającego o przeliczaniu wartości ogniskowych zastosowanych obiektywów w odniesieniu do formatu typu 135; w aparatach klasycznych często stosowano takie rozwiązanie jako “pamiętnik” identyfikacji założonego materiału. Możemy z niego szybko dowiedzieć się, że zastosowany do testu obiektyw Leiki o ogniskowej 50 mm z RD1 zachowuje się jak mający ogniskową 75 mm, a gdybyśmy chcieli przy pomocy RD1 fotografować z ogniskową 18 mm, to musielibyśmy mieć obiektyw systemu 35 mm o ogniskowej 12 mm. W tylnej części aparatu, po prawej stronie ekranu, znajduje się również wyprofilowanie pod kciuk. Poprawia ono zdecydowanie wygodę trzymania RD1. Jest to jedyny poza wspomnianymi wcześniej gumowanymi okładzinami element zapobiegający wypadnięciu aparatu z ręki. To ascetyczne rozwiązanie, typowe dla aparatów dalmierzowych, nie może niestety zadowalać.

 

 

Lamelka migawki w pozycji naciągniętej

 

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 06-03-2009
 
godzina dodania: 19:31
 
odsłon: 40227
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.149) / 0.123

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |