Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Pierwsza lustrzanka - Canon EOS 1200D czy Nikon D3300. Pełny test z Foto-Kuriera 5/2014

ciąg dalszy...

 

Canon 1200D Nikon D3300

 

W Nikonie D3300 jest tryb „łatwa panorama”. Dzięki niemu możemy rejestrować zdjęcia panoramiczne o maksymalnych wymiarach 1632×9600 pikseli. Przedstawione zdjęcie ma wymiary 4800×1080 pikseli.

Ponadto w aparatach możemy korygować wady obiektywu: w EOS-ie 1200D winietowanie a w Nikonie dystorsję. Oba modele mają funkcje rozjaśniające ciemne partie obrazu: automatyczny optymalizator jasności (Canon) i D-Lighting (Nikon).


I Nikon i Canon maja samowyzwalacz. W Canonie umożliwia on wykonanie zdjęć z opóźnieniem (2- i 10-sekundowym), jak i ustawienie go tak, by po opóźnieniu aparat wykonał od 2 do 10 zdjęć. W Nikonie jest więcej konfiguracji: 2, 5, 10 i 20 s; seria od 1 do 9 zdjęć. Nikon pozbawiony jest filtra dolnoprzepustowego, co ma mieć korzystny wpływ na ostrość zdjęć. Może jednak przyczynic się do powstawania tzw. mory na bardzo szczegółowych motywach, jak tkaniny. W praktyce nie jest jednak tak źle. Wykonaliśmy kilka prób i mory na zdjęciach testowych nie zarejestrowaliśmy [13].

 

Canon 1200D Nikon D3300

 

W EOS-ie 1200D umieszczono 9-polowy układ AF a w D3330 11-polowy. Oba układy mają po jednym czujniku krzyżowym. Do działania tych układów jak na tej klasy sprzęt nie ma się co przyczepiać.

Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5 punktów Canonowi i 5,25 Nikonowi.

 

Canon 1200D Nikon D3300

 

W każdej lustrzance znajdziemy tryby, w których możemy indywidualnie dobierać parametry ekspozycji. W tym przypadku ustawiliśmy aparat w tryb preselekcji czasu (Tv/S) i wydłużyliśmy go na tyle, by zarejestrować same smugi świateł.

 

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetworników, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność dedykowanych ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym (3000 K) oraz błyskowym (5000 K). Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i Minolta Color Meter III.

Canon 1200D Nikon D3300

 

Przy świetle żarowym, w obu modelach, lepiej ustawić balans bieli w tryb żarowy.

 

Dynamika

Rozpiętość dynamiki przetwornika sprawdziliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze barwowej 3000 K oraz ekwiwalencie czułości ISO 100.
Zakres dynamiki w testowanych Nikonie i Canonie jest na przyzwoitym poziomie i wynosi 6 i 1/3 EV. W przypadku Nikona charakterystyka dynamiki przesunięta jest lekko w stronę niedoświetlenia.

W tej kategorii przyznajemy po 5,15 punktu.

 

Canon 1200D Nikon D3300
Zakres dynamiki w testowanych ­Nikonie i Canonie jest na przyzwoitym poziomie i wynosi 6 i 1/3 EV.

 

Odwzorowanie barwne

Odwzorowanie barwne sprawdzaliśmy przy oświetleniu żarowym (3000 K) i błyskowym (5000 K).
Balans bieli w obu przypadkach dobierany jest automatycznie (AWB) lub poprzez wybranie jednego z sześciu gotowych profili. ­Ponadto ­możemy indywidualnie dobrać balans bieli (tradycyjnie już w konsumenckich modelach brakuje możliwości ustawienia balansu bieli w Kelwinach).
Przy świetle żarowym, w obu testowanych modelach, lepiej ustawić balans bieli w tryb dedykowany do takiego oświetlenia, czyli żarowy. Uzyskamy wtedy zadowalające efekty. Przy ustawieniu balansu bieli w tryb auto na zdjęciach będzie żółta dominanta. W przypadku światła błyskowego jest trochę inaczej. Canon przy ustawieniu w tryb „auto” poradził sobie dobrze z odwzorowaniem kolorów. Przy ustawieniu balansu bieli na światło błyskowe pojawiła się lekka magentowa dominanta, a przy ustawieniu na słoneczko – lekko niebieska. W Nikonie było podobnie, z tym, że nawet przy trybie auto była lekka niebieska dominanta. Tak więc najlepszym rozwiązaniem w Nikonie D3300 w świetle błyskowym będzie ustawienie balansu bieli w tryb ręczny na tzw. biała kartkę.

Za odwzorowanie barwne przyznajemy Canonowi 5 punktów, a Nikonowi 4,75 punktu.

Szumy

Do testu w redakcyjnym studiu wykorzystaliśmy tablicę barwną X-rite. Pomiary testowe wykonaliśmy na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Ekspozycja i balans bieli zostały ustawione ręcznie wg wskazań światłomierza Gossen Digipro F i kolorymetru Minolta Color Meter III. Pomiary przy świetle żarowym i błyskowym wykonaliśmy przy wyłączonej redukcji szumów, oraz, w przypadku Canona przy redukcji na poziomie „standardowym” i „mocnym” a w przypadku Nikona z włączoną redukcją szumów.

 

Canon 1200D Nikon D3300
 
Canon 1200D Nikon D3300
 
 
W świetle żarowym przy wyłączonej i włączonej redukcji , poziom zaszumienia do wartości ISO 1600 jest niemal identyczny.

 

Podczas pomiarów w studiu, w świetle żarowym, tak przy wyłączonej jak i włączonej redukcji wysokich czułości (w Canonie w tryb standard), poziom zaszumienia obrazu do wartości ISO 1600 jest niemal identyczny w obu aparatach. Powyżej tej wartości EOS 1200D rejestruje nieco więcej szumu. Po włączeniu w Canonie mocnej redukcji szum na zdjęciach zdecydowanie spada.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 22-12-2016
 
godzina dodania: 16:30
 
odsłon: 228360
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.162) / 0.146

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |