testowe Canon czy Nikon 70-200 mm f/2,8 - pełny test opublikowany w FK 5/2010ciąg dalszy...
Bokeh
Do testu umieszczono obiekty na kilku płaszczyznach, przy czym ostrość była ustawiana na obiekt najbliższy. W niektórych przypadkach, mimo ustawienia tej samej ogniskowej, trzeba było dla zachowania identycznego kadru zmieniać odległość od obiektu ze względu na nierównomierne skracanie ogniskowej przez testowane obiektywy przy zdjęciach z bliska.
Test bokeh: pełen kadr z AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8
Test bokeh przy ogniskowej 200 mm i przysłonie f/2,8. Obydwa Canony (górne zdjęcia) mają neutralny bokeh, AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED (lewe dolne zdjęcie) najgorzej z testowanej czwórki rejestruje nieostre partie obrazu, natomiast najlepszy bokeh ma AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II (prawe dolne zdjęcie).
Zdjęcia pod światło Gdy źródło światła znajduje się poza kadrem, w przypadku teleobiektywów można wyeliminować blikowanie długą osłoną przeciwsłoneczną lub wysłaniając przednią soczewkę jakimś przedmiotem; zatem prawdziwy morderczy test odporności na naświetlenia polega na tym, że źródło światła znajduje się w kadrze, na jego krawędzi. W tej części testu widać, jak wiele obydwaj producenci poprawili w stosunku do pierwszych wersji. Najmniej odporny na blikowanie i „duszki” jest stary Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, nieco lepsza jest pierwsza wersja Zoom-Nikkora. AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II to znaczne ulepszenie w porównaniu z wersją pierwszą, zapewne dzięki powłokom nanokrystalicznym. Naprawdę po mistrzowsku przy zdjęciach pod światło radzi sobie Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM.
Skracanie ogniskowej Od chwili pojawienia się na rynku AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II recenzje i testy podkreślały dwa aspekty: mniej lub bardziej widoczną poprawę osiągów w stosunku do wersji pierwszej, oraz fakt, że przy zdjęciach z bliska nowy obiektyw daje odczuwalnie szersze kadry od starego. Wiadomo, że każdy obiektyw z wewnętrznym ogniskowaniem skraca nieco ogniskową wraz ze zmniejszaniem się odległości fotografowania (ang. „focus breathing”). Pierwsza wersja, czyli AF-S VR Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G IF-ED, też tak się zachowywała, ale skracanie ogniskowej nie było znaczne: przy ogniskowej 200 mm i minimalnej odległości fotografowania (1,4 m) rzeczywista ogniskowa wynosiła około 182 mm, umożliwiając wykonanie bardzo ciasnego portretu. W nowym obiektywie, przy tej samej odległości (1,4 m), ta wartość spada do zaledwie 134 mm. Należy o tym pamiętać kupując obiektyw: z bliska jest on lepszy optycznie od starej wersji, ale nie daje równie ciasnego kadru. Zestawienie porównawcze rzeczywistej ogniskowej AF-S Zoom-Nikkora 70-200 mm f/2,8G ED VR II przy ustawieniu ogniskowej 200 mm:
Odległość fotografowania - rzeczywista ogniskowa Przy ustawieniu na ogniskową 200 mm i fotografowaniu z odległości 1,4 m kadry z obydwu Canonów są identyczne i prawie takie same jak ze starej wersji Nikkora 70-200 mm f/2,8, zatem ich rzeczywista ogniskowa wynosi wtedy około 180 mm. Dzięki temu, że nowy Canon EF 70-200 mm f/ 2,8L IS II USM ma skróconą minimalną odległość fotografowania do 1,2 m, daje on przy ogniskowej 200 mm naprawdę ciasny kadr.
Test skracania ogniskowej: zdjęcia wykonane przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,4 m.
Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM: kadr przy ogniskowej 200 mm z odległości 1,2 m.
Aberracja chromatyczna Podobnie jak w przypadku winietowania, widać wyższość nowszych konstrukcji nad starymi. AF-S Zoom-Nikkor 70-200 mm f/2,8G ED VR II wypada najlepiej, z praktycznie zerową aberracją przy 200 mm i minimalną przy pozostałych ogniskowych; podczas gdy w AF-S VR Zoom-Nikkorze 70-200 mm f/2,8G IF-ED aberracja jest umiarkowana przy 200 i 135 mm, mała przy 105, a bardzo mała przy 70 mm. Starsza wersja obiektywu Canona, czyli Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS USM, wypada najsłabiej, z umiarkowaną aberracją chromatyczną przy 200, 100 i 70 mm i małą przy 135 mm. Nowa wersja, Canon EF 70-200 mm f/2,8L IS II USM, jest znacznie ulepszona, z bardzo małą aberracją przy 200 i 100 mm, małą przy 135 i minimalną przy 70 mm (oceny cząstkowe na końcu).
data dodania: 31-10-2013
godzina dodania: 13:45
odsłon: 45132
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco Mam Nikkora VR II i to jest moje ulubione szkło mimo że body to dx.
Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). TAMRON 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD pierwszy z mocowaniem CANON RF - wkrótce na rynku 23 kwietnia 2024 r. Tamron, jeden z czołowych producentów optyki do różnorodnych zastosowań, ogłosił opracowanie pierwszego obiektywu TAMRON z mocowaniem CANON RF. Jest to Tamron 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD (Model B060), ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych wyposażonych w matryce typu APS-C. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |