Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Małe korpusy duże możliwości: Canon EOS 1300D, Nikon D3400, Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016

ciąg dalszy...

Stosunkowo duże matryce (APS-C) – w porównaniu do kompaktów – w połączeniu z małą odległością ustawiania ostrości umożliwia lekkie rozmycie tła uwypuklając jednocześnie główny obiekt, nie korzystając nawet z jasnych obiektywów. Zdjęcie wykonano Pentaksem K-S2 w formacie DNG i wywołano w konwerterze Camera Raw.

Stosunkowo duże matryce (APS-C) – w porównaniu do kompaktów – w połączeniu z małą odległością ustawiania ostrości umożliwia lekkie rozmycie tła uwypuklając jednocześnie główny obiekt, nie korzystając nawet z jasnych obiektywów. Zdjęcie wykonano Pentaksem K-S2 w formacie DNG i wywołano w konwerterze Camera Raw.
Pentax K-S2 + 18–50 mm. Par. eksp. 1/80 s; ISO 1600; f/5,6; f=43 mm. 

 

Po wejściu w menu wszystkich trzech testowanych aparatów problemu z odczytaniem funkcji nie powinny mieć nawet osoby mający pierwszy raz lustrzankę w ręku. Są one dobrze opisane i dobrze widoczne na 3-calowych ekranach. W Nikonie i Canonie, gdy wejdziemy w jakąś funkcję z menu, wrócimy do fotografowania i następnie wejdziemy do menu to znajdziemy się w nim w tym samym miejscu, w którym ostatnio byliśmy. W Pentaksię zawsze w takim przypadku zostajemy przekierowani na pierwszą pozycję menu. Gdy często zmieniamy jakąś funkcję, np. odszumianie, może okazać się to trochę uciążliwe. Ekran w Pentaksie jest osadzony na przegubie [16], w pozostałych dwóch aparatach ekrany nie są nawet uchylne. W żadnym aparacie nie ma czujnika zbliżenia oka, ekran gaśnie dopiero po przyciśnięciu do połowy spustu migawki.

 

Ekran w Pentaksie jest osadzony na przegubie


Układ przycisków w Nikonie D3400 w stosunku do poprzedniego modelu nie zmienił się. Wszystkie pozostały dokładnie na tym samym miejscu. Canon również nie ma praktycznie zmian w stosunku do swojego poprzednika (wszystkie testowane modele – dane techniczne oraz zdjęcia – można porównać na naszej stronie.

Przyciski w K-S2 są dobrze osadzone, wypukłe, przez co dobrze się je czuje pod palcami. Główne funkcje są czytelnie opisane (oprócz wspomnianego ­zielonego przycisku). Po włączeniu aparatu obwódka spustu migawki oraz przycisk na tylnej ściance „OK” podświetlają się. W Pentaksie i Nikonie koła wyboru funkcji obracają się dookoła. Za ergonomię przyznajemy po 5 punktów, a za intuicyjność obsługi 5,25 punktu otrzymuje Pentax, 5,5 Nikon a 5,75 Canon.

Możliwości fotograficzne

Aparaty startują szybko, bez zbędnego opóźnienia. Cała trójka wyposażona jest w matryce CMOS formatu APS-C. Matryca Canona ma najmniejszą liczbę pikseli, a Nikona największą [17] . Wszystkie testowane modele mogą zapisywać pliki JPEG, RAW, lub JPEG + RAW (w przypadku Pentaksa mamy do wyboru format PEF lub DNG). Pentax jako jedyny z całej trójki ma możliwość zapisania jednocześnie pary RAW + mały JPEG. Przy tej rozdzielczości przetwornika jest to przydatne. W pełnej rozdzielczości para zdjęć RAW+ duży JPEG może zajmować nawet 45 MB.

 

Tabela


W EOS-ie 1300D zastosowano procesor Digic 4+ (w EOS-ie 1200D był Digic 4), w D3400 taki sam co u poprzednika. W Pentaksie K-S2 jest procesor Prime MII. Pentax ma największą częstotliwość wykonywania zdjęć seryjnych. Zakres czasów otwarcia migawki jest taki sam w Nikonie i Canonie (1/4000 s – 30 s), w K-S2 najkrótszy czas to 1/6000 s. Wszystkie modele mają tryb B (Bulb).

W testowanych aparatach, oprócz typowych dla lustrzanek trybów P, A, S, M i pełnej automatyki, znajdziemy szereg trybów fotograficznych, np. portret, krajobraz, zdjęcia nocne itp. W Nikonie jest tryb Effects [18], w którym możemy cyfrowo ustawić m.in. noktowizor, miniatura, kolor selektywny czy łatwa panorama, w Pentaksie jest tryb TAv (preselekcja czasu i przysłony) oraz A-HDR (wykonywane są trzy zdjęcia i łączone w jedno dla uzyskania lepszej dynamiki).

 

Efekty


Ponadto w aparatach możemy korygować wady obiektywu: w EOS-ie 1300D winietowanie, w Nikonie winietowanie i dystorsję a w K-S2 dystorsję, winietowanie, aberrację chromatyczną i dyfrakcję. Canon ma najuboższą tę funkcję, ale za to jako jedyny z testowanych aparatów wykrywa model obiektywu i do niego dopasowuje korektę obrazu. Canon i Nikon mają funkcje rozjaśniające ciemne partie obrazu: automatyczny optymalizator jasności (Canon) i D-Lighting (Nikon). W K-S2 można kompensować zakres dynamiczny – oddzielnie ustawiać poziom niedoświetleń i prześwietleń.

Wizjery w Canonie (powiększenie: ×0,80) i Nikonie (powiększenie: ×0,85) są lustrzane i mają 95-procentowe pokrycie kadru. W Pentaksie, jak przystało na produkt z wyższej półki (odpowiadający raczej Nikonowi D5600 i Canonowi EOS 760D), jest on pentapryzmatyczny (powiększenie: ×0,95) o 100-procentowym pokryciu kadru. Najjaśniejszy jest wizjer Canona, najciemniejszy w K-S2.

 

Więcej w Foto-Kurierze 12/2016
Całe wydanie można przejrzeć tutaj

Pełna treść artykułu jest również dostępna na zasadach przedstawionych poniżej
 

Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.pl


Wniesienie opłaty umożliwia Ci
pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni.
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania
tekstów i materiałów ilustracyjnych.

Zamawiany artykuł zawiera:
Liczba zdjęć: 55 ; Liczba tabel i ilustracji: 5 ;
Liczba znaków: 27154

Wybierz formę płatności



ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 14-06-2017
 
godzina dodania: 16:49
 
odsłon: 21759
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Maria Galimska
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.129) / 0.120

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |