testowe Nikon D90 nie tylko „kręci / TESTciąg dalszy...
Dynamika rejestracji Identyczne wymiary sensora D90 oraz zakres dostępnych ekwiwalentów czułości (ISO 200-1600 z możliwością rozszerzenia o nieskalibrowane wartości ISO 100 i 6400), pozwalają podejrzewać, że mamy do czynienia z tym samym sensorem, który Nikon umieścił w modelu D300.
Czy testy dynamiki i szumów to potwierdzą?
Pomiary dynamiki rejestracji jak zwykle wykonaliśmy w naszym redakcyjnym studiu. Do oświetlenia tablicy testowej Macbetha posłużyły nam dwie lampy Bowens Esprit 500 z nałożonymi softboksami 50×90 cm. Do testów przy oświetleniu ciągłym wykorzystaliśmy żarówki pilotujące lampy Halolux 230 W. Parametry oświetlenia dobieraliśmy korzystając ze światłomierza Minolta Auto Meter IVF, a temperaturę barwową, dobieraną ręcznie z poziomu menu aparatu, ustawiliśmy według wskazań kolorymetru Minolta Color Meter IIIF. Aparat testowany był w zestawie z obiektywem Nikkor AF-S DX 18-105 mm f/3,5-5,6G ED VR. Kolejno sprawdziliśmy zachowanie matrycy w sytuacji sztucznie wywołanego niedoświetlenia i prześwietlenia ekspozycji w skoku co 1/3 EV, zarówno dla światła błyskowego, jak i ciągłego. Temperatura dla światła żarowego wynosiła 2680 K, a dla błysku 5260 K.
Wykres dynamiki
Sukcesem Nikona D90 (CMOS) jest fakt zrównania się pod względem dynamiki rejestracji z Nikonem D80 (CCD)
Dynamika Nikona D90 przy świetle żarowym jest analogiczna do tej, jaką uzyskiwano w Nikonie D80, ale aż o 1 EV większa niż w Nikonie D300. Przy świetle błyskowym jej zakres się zmniejsza o 2/3 EV do wartości 5 i 1/3 EV. Zakres dynamiki Nikona D90 jest nieco przesunięty w stronę niedoświetleń, co oznacza, że Nikon D80 nieco lepiej oddawał szczegóły w światłach. Dynamikę w D90 oceniamy na 5 punktów.
Szumy Pomiarów cyfrowego szumu, generowanego przez przetwornik Nikona D90, dokonaliśmy w podobnych warunkach jak przy pomiarze dynamiki. Do oceny wyniku pomiarów wykorzystaliśmy największe pliki o najwyższej jakości. Wykonaliśmy sześć serii zdjęć testowych. Najpierw sprawdziliśmy zachowanie przetwornika w świetle błyskowym o temperaturze barwowej 4900 K, kolejno z wyłączoną, a następnie włączoną funkcją redukcji szumu przy zastosowaniu wysokich ekwiwalentów czułości ISO. Druga część testu wykonana została przy ciągłym świetle żarówek halogenowych o temperaturze barwowej 2710 K. Tym razem najpierw wykonaliśmy zdjęcia bez użycia dodatkowych funkcji, później z włączoną funkcją Hi ISO, osobno z redukcją podczas długich czasów otwarcia migawki, oraz z wykorzystaniem obu wariantów jednocześnie. Badaliśmy szumy w całym zakresie – od ISO 100 do 6400.
Zdjęcie wykonane Nikonem D90 przy rozdzielczości 300 dpi ma wymiary 24,1×36,3 cm Poniżej przedstawiamy wycinki kadru o podstawie 500 pikseli przy różnych ekwiwalentach czułości ISO
ISO 200
ISO 400
ISO 800
ISO 1600
ISO 3200
ISO 6400 Nikon D90 bardzo dobrze odwzorowuje barwy podstawowe oraz szarości bez względu na wartość ekwiwalentu czułości ISO. Całe pliki znajdziesz [tutaj]
data dodania: 23-07-2009
godzina dodania: 16:01
odsłon: 44180
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |