Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Test fotograficznej drukarki R3000 Epson Stylus Photo, nowa mutacja Epsona R2880 (pełna wersja artykułu z FK 2/2011)

ciąg dalszy...

 

Linie pionowe (ułożone równolegle do kierunku przesuwu papieru), tak jak i w modelach poprzednich, są nieco gorzej odwzorowane niż linie poziome. W szczególności dotyczy to wydruków tzw. szybkich (tryb Speed), o rozdzielczości 1440×720 pikseli. Przy wydrukach o większej rozdzielczości – 1440×1440 ­różnica ta minimalizuje się.
Na tym samym wydruku umieszczone były także pola przepływów CMYK oraz RGB. Wszystkie barwne gradienty odwzorowane zostały bez zarzutu – przejścia tonalne najbardziej nasyconej barwy aż do bieli można określić jako bardzo płynne, bez względu na to, czy drukowaliśmy na papierze błyszczącym, czy matowym.

 

Wszystkie barwne gradienty odwzorowane zostały bez zarzutu

 

Wszystkie barwne gradienty odwzorowane zostały bez zarzutu

 

Bardzo dobrze wypadły też podstawowe kolory fotograficzne odwzorowane na tablicy GretagMacbeth. Powierzchnia krycia obszarów o jednolitej kolorystyce jest jednorodna. Nie widać na niej ani smug, ani poszczególnych punktów obrazowych.
Czerń na wydrukach matowych jest bardzo głęboka. Na wydrukach błyszczących jest lekko przyblakła, ale wyłącznie w przypadku wydruków kolorowych. Nie ma istotnych różnic w nasyceniu barw w zależności od rodzaju podłoża. Pod tym względem wydruki znacznie poprawiły się w stosunku do modeli 2880 i 3880.
Na wydruku testowym znajdowały się również fragmenty różnych twarzy. Odcienie skóry zostały odwzorowane prawidłowo, a wszelkie przejścia tonalne na skórze były płynne.

 

 

Skan zdjęcia testowego wydrukowanego w formacie A3+ bez ramek. Jeśli ktoś miał jeszcze wątpliwości, co do jakości wydruku, to w tym przypadku powinien je stracić.

 

Skan zdjęcia testowego wydrukowanego w formacie A3+ bez ramek. Jeśli ktoś miał jeszcze wątpliwości, co do jakości wydruku, to w tym przypadku powinien je stracić (fot.Epson).

 

Wydruki czarno-białe

Ten sam, co wyżej omówiony motyw testowy, wydrukowaliśmy zarówno na papierze błyszczącym (Premium Glossy Photo 255 g/m˛), jak i matowym (Archival Matte 192 g/m˛) w najwyższej rozdzielczości. W obydwu przypadkach uzyskaliśmy bardzo dobre wysycenie czernią. Wszystkie przejścia tonalne są płynne, a rozdzielczość bardzo dobra. Tym razem wydruki na papierze błyszczącym są bardziej kontrastowe, a przez to ma się wrażenie większej ostrości i mniejszego rozmycia detali. Być może na fakt ten wpływa też zmniejszenie minimalnej wielkości kropli do 2 pl.

 

 

Sterownik umożliwia również korygowanie wydruków czarno-białych

 

Sterownik umożliwia również korygowanie wydruków czarno-białych

 

O ile w przypadku modelu Epson R3880 zdecydowanie do wydruków czarno-białych polecaliśmy papier matowy, o tyle w przypadku modelu R3000 sprawa pozostaje otwarta. Dobór nośnika wydruku zależeć będzie jedynie od drukującego. Na papierze z połyskiem czarno-białe wersje pól przepływów CMYK oraz RGB nie wykazywały żadnych smug pionowych, tzn. równoległych do kierunku przesuwu papieru w drukarce, co zdarzało się w przypadku poprzednich modeli drukarek. Brawo.
Na wydrukach na papierze błyszczącym nie ma żadnych specyficznych refleksów na powierzchni wydruku o brązowometalicznym odcieniu, wszystko zamyka się w odcieniach szarości. To bardzo dobry wynik. Za jakość wydruku czarno-białego bez wątpienia możemy przyznać najwyższą ocenę, czyli 6 punktów.

 

Czasy drukowania

Dla papieru Premium Glossy Photo Paper (błyszczący, 250 g/m˛) czas wydruku wynosił 9 min 30 s (5760×1440 dpi, od momentu rozpoczęcia druku przez drukarkę). Zdjęcie drukowane było w formacie A3+ bez marginesów w przestrzeni barw sRGB. To około 1 minutę krócej w odniesieniu do modelu R2880. Niby to niewiele, ale przy drukowaniu większej liczby zdjęć to 10-procentowe skrócenie czasu dla wydruków o najwyższej jakości da się zauważyć i wymiernie odczuć.

 

 

Jeśli myślimy o wydrukach wystawowych formatu A3+, wykonywanych w najwyższej rozdzielczości, to musimy się liczyć z tym, że nasz wydruk będzie trwał ok. 9,5 minuty.

 

Jeśli myślimy o wydrukach wystawowych formatu A3+, wykonywanych w najwyższej rozdzielczości, to musimy się liczyć z tym, że nasz wydruk będzie trwał ok. 9,5 minuty.

 

Po wydrukowaniu pliku testowego na papierze błyszczącym dokonaliśmy wydruku na papierze matowym Archival Matte tego samego pliku o tej samej rozdzielczości i w tej samej wielkości. Przed rozpoczęciem drukowania sterownik wymusza zmianę tuszu z fotograficznego na matowy, i dopiero po tej zmianie umożliwia dobór odpowiedniego (w tym przypadku matowego) papieru. Po zaakceptowaniu nowego nośnika drukarka automatycznie dokonuje zmiany tuszu na matowy. Proces ten trwa ok. 80–90 sekund, a następnie rozpoczyna się proces właściwego drukowania, który w przypadku tego rodzaju papieru jest nieco krótszy i trwa około 9 minut. I tu od razu pojawia się jedna uwaga praktyczna: przy planowaniu większej ilości różnych wydruków najlepiej podzielić je na te wykonane na nośnikach, do których jest potrzebny atrament czarny matowy, i na pozostałe. Pozwoli to zaoszczędzić czas na niepotrzebnych, ciągłych zmianach tuszu.

 

 

Przy planowaniu większej ilości wydruków najlepiej podzielić je na te wykonane na nośnikach, do których potrzebny jest atrament czarny matowy, i na pozostałe. Pozwoli to zaoszczędzić czas na niepotrzebnych, ciągłych zmianach tuszu.

 

 

Kolejna seria wydruków dotyczyła plików czarno-białych. Tym razem zaczęliśmy od wydruków na papierze matowym. Krótko i ­zwięźle. Jakość bardzo dobra. Dobre wysycenie czerni. Bardzo dobra rozdzielczość drukowanych zdjęć. Dobre przejścia tonalne, duża szczegółowość wydruku – ­zarówno przy rozdzielczości 5760×1440 dpi (ok. 9 minut 20 sekund), jak i przy 1440×1440 dpi (4 minuty 30 sekund). Wniosek jest prosty: warto sprawdzić, czy do naszych celów nie będzie wystarczająca rozdzielczość wydruków 1440×1440 dpi. To nam pozwoli zaoszczędzić sporo czasu.
Najkrótszy czas ­wydruku dla papieru Premium Glossy Photo Paper (PGPP) (1440×720 dpi) wynosił 3 minuty 30 sekund ­(format A3+).
Wydrukowaliśmy również plik na papierze grubym Enhanced Matte Posterboard (coś w rodzaju pianki wystawowej) o gramaturze 850 g/ m˛. Czas wydruku w tym wypadku wynosił 16 i pół minuty. Nie należy on do najkrótszych, ale czasami na dobrej jakości wydruk warto poczekać dłużej.
A zatem, jeśli chcemy poważnie myśleć o wydrukach wystawowych formatu A3+, wykonywanych w najwyższej rozdzielczości, to musimy się liczyć z tym, że nasz wydruk będzie trwał ok. 9,5 minuty. Wszystkie podane powyżej czasy są wyłącznie czasami wydruków. Czas zrzutu do drukarki, w zależności od wielkości pliku, wynosił do 30 sekund (dodatkowo).

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 20-04-2011
 
godzina dodania: 01:41
 
odsłon: 194277
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

11-12-2011 00:00
Kilka dni zakupilem ta drukarke..KLASA!!!!POLECAM!!!
25-08-2011 13:51
Masakra efekty i jakość jaką można osiągnąć na drukarce powalają na kolana. Fotolab zostaje w tyle. Ciekawe jak finansowo to wypada.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.108) / 0.094

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |