Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Superzoomy (na wakacje i nie tylko) - pełny test opublikowany w FK 6/12

ciąg dalszy...

Poza Olympusem wszystkie modele, oprócz automatyk programowych i programów tematycznych mają typowe dla lustrzanek ustawienia ręczne (M) oraz automatyki czasu (S) i przysłony (A). Największym wyborem filtrów efektowych może pochwalić się Olympus. W Fujifilm znajdziemy symulację efektów materiałów diapozytywowych tego producenta (Provia, Velvia, Astia). Duże łączone panoramy to zaleta modeli Fujifilm i Sony, ale również w innych modelach znajdziemy tę funkcję. Wszystkie aparaty rejestrują zdjęcia w formacie JPEG, ale format surowy RAW to domena jedynie Fujifilm i Panasonika. Trójwymiarowe pliki MPO rejestrują: Fujifilm, Nikon i Panasonic; ale również tryby zdjęć 3D znajdziemy w konstrukcjach Olympusa i Sony. Werdykt: 5,25 dla Fujifilm; 5 dla Canona, Nikona, Panasonika i Sony; oraz 4,75 dla Olympusa.

 

 

Jedynie w Panasoniku możemy podłączyć zewnętrzy mikrofon.

 

Jedynie w Panasoniku możemy podłączyć zewnętrzy mikrofon.

 

Testujemy

Jakość rejestracji obrazu naszej szóstki przetestowaliśmy w redakcyjnym studiu. Sprawdziliśmy dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy wykorzystując testową tablicę barwną X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym o temperaturze barwowej 3000 K (przy balansie bieli również światłem ciągłym o temperaturze 5500 K). W tym teście nie korzystaliśmy ze studyjnego oświetlenia błyskowego z uwagi na to, że tylko Canon, Fujifilm i Panasonic dysponowały możliwością ich podłączenia poprzez styki sanek mocowania zewnętrznych lamp błyskowych. Pomiary testowe wykonane zostały na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, przy ustawionym trybie standardowym. Temperatura barwowa ustawiana była w pozycję definiowaną dla danego typu oświetlenia, a parametry ekspozycji ustawiane były rcznie według wskazań światłomierza Minolta Auto Meter IV (wyjątek stanowił Olympus który nie ma trybów ręcznych i musieliśmy korzystać z Programu).

 

Dynamika

Dynamikę Olympusa oceniliśmy szacunkowo na 6 EV, bowiem brak trybu ręcznego doboru parametrów ekspozycji uniemożliwił dokonanie pomiarów według naszej procedury testowej. Test pozostałych modeli wykonaliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze 3000 K. Wyniki testowanej tu piątki były na bardzo zbliżonym poziomie w przedziale od 6 do 6 i 2/ 3 EV. Fujifilm przy rozszerzonej dynamice do 400% uzyskał poziom 6 i 2/3 EV (zamiast 6 EV), a Nikon z załączoną funkcją D‑Lighting 7 EV (zamiast 6 i 1/3 EV). Najwyższy standardowy wynik dynamiki uzyskał aparat Sony (6 i 2/3 EV). Powyższe wyniki oceniamy jako w pełni satysfakcjonujące i bardzo dobre. Przyznajemy 5,1 punktu dla Pansonika; 5,25 dla Canona i Fujifilm; 5,3 dla Nikona, oraz 5,4 punktu dla Sony. Olympus otrzymał szacunkowe „5 punktów”.

 

 

Dynamika wszystkich modeli jest na bardzo zbliżonym poziomie ok. 6 i 1/2 EV.

 

Dynamika wszystkich modeli jest na bardzo zbliżonym poziomie ok. 6 i 1/2 EV.

 

Szumy

Zaszumienie obrazu sprawdziliśmy również przy świetle żarowym o temperaturze 3000 K. Połowa z testowanych modeli ma możliwość regulacji stopnia odszumiania obrazu. W tych modelach wykonaliśmy pomiary również dla wzmocnionej redukcji szumu. Uzyskane efekty obrazują krzywe na zamieszczonym wykresie.

 

Procent sygnału szumowego jest bardzo różnorodny w poszczególnych modelach. Modele Canona i Panasonika mają najniższe zaszumienie ale też mają niski zakres ISO, odszumianie w nich jest ustawione na stałe i nie wiadomo na jak dużym poziomie. W modelach Fujifilm, NIkona i Sony mamy możliwość redulacji stopnia odszumiania obrazu. Jednak jego wzmocnienie w przypadku Sony uzasadnione jest tylko przy najwyższych wartościach ISO.

 

Procent sygnału szumowego jest bardzo różnorodny w poszczególnych modelach. Modele Canona i Panasonika mają najniższe zaszumienie ale też mają niski zakres ISO, odszumianie w nich jest ustawione na stałe i nie wiadomo na jak dużym poziomie. W modelach Fujifilm, NIkona i Sony mamy możliwość redulacji stopnia odszumiania obrazu. Jednak jego wzmocnienie w przypadku Sony uzasadnione jest tylko przy najwyższych wartościach ISO.

 

Są one jak na tego typu aparaty na przyzwoitym poziomie. Wzmocnienie redukcji w Fujifilm i Nikonie dało efekt znacznego obniżenia poziomu szumu obrazowego. W przypadku Sony przy wyższych wartościach ISO (6400, 12 800) uzyskaliśmy ok. 1% niższe szumy, jednak zdjęcia przy tych ustawieniach powstają w wyniku połączenia kilku klatek (wieloklatkowa redukcja szumów). W HX200V przy ISO 800 wzmocnienie redukcji dało odwrotny od zamierzonego efekt wikszajc zaszumienie o ok. 2%. O takich anomaliach należy pamiętać próbując korzystać z wzmocnienia redukcji zaszumienia. Powyższe wyniki zasługują na następujące oceny: 5,5 punktu dla Canona, Nikona i Panasonika; 5 dla Fuji i Sony; oraz 4,5 dla Olympusa. Co prawda przy niższych wartościach Olympus ma trochę niższe zaszumienie od wyżej ocenianych modeli Fujifilm i Sony, jednak wspomniane wyżej modele większy zakres ekwiwalentów czułości i to o 2 działki EV w górę.

 

 

ISO 100 - Canon SX40HS

 

 

ISO 100 - Fujifilm HS30EXR

 

 

ISO 100 - Nikon P510

 

 

ISO 100 - Olympus SP-720UZ

 

 

ISO 100 - Panasonic FZ150

 

 

ISO 100 - Sony HX200V

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-08-2012
 
godzina dodania: 01:00
 
odsłon: 145755
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

02-01-2013 19:56
Właśnie zamierzam kupić wyżej wspomnianego Nikona 510p , dobrze , że w teście wypadł celująco...
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wioleta Pawlak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.115) / 0.106

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |