Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo / TEST

Dalmierzowy Epson RD1 opisaliśmy szerzej w numerze 6/2004 Foto•Kuriera. Jednak dopiero teraz, tj. po roku, udało się otrzymać egzemplarz testowy na czas wystarczający do wykonania niniejszego testu.

Epson R-D1 - klasyka na cyfrowo

Maksymalna wielkość dla 300 dpi wynosi 16,93 x 25,47 cm. ISO 200, t=1/104 s, jpeg w trybie H.

 

W artykule ograniczamy się do uwag dotyczących użytkowania tego modelu. Przy okazji weryfikujemy pewne nieścisłości, które wkradły się we wspomnianym opisie z 2004 roku, który sporządzany był jedynie na podstawie mocno niekompletnych materiałów informacyjno-reklamowych dostępnych w tym czasie na rynku.  

 

Odchylany ekran
 

Pierwsze wrażenie, obudowa, i ergonomia

Pierwsze wrażenie często decyduje o tym, czy dany produkt nam się spodoba, czy nie. Toteż nic dziwnego, że opinie na temat aparatu były i są skrajnie różne. Fotoamatorzy w znacznej większości odbierali aparat jako antyk, którym nie da się zrobić zdjęcia, lub wykonanie którego jest zbyt trudne. Natomiast osoby znające aparaty dalmierzowe wpadały w zachwyt, że takie cacko mogło w ogóle powstać, a gdy brali aparat w ręce, podziwiali kunszt i precyzję jego wykonania. Trzeba obiektywnie stwierdzić, że połączenie elementów mechanicznych z elektroniką aparatu to przysłowiowy majstersztyk. Precyzja zasługuje na najwyższe uznanie.

 

Ustawienie parametrów ekspozycji oraz funkcji związanych z przeglądaniem lub wydrukiem zdjęć możliwe jest przy pomocy koła funkcyjnego (powyżej). Przejścia z jednego piktogramu na drugi dokonuje się poprzez odpowiedni obrót pokrętłą zwijania powrotnego filmu.

Ustawienie parametrów ekspozycji oraz funkcji związanych z przeglądaniem lub wydrukiem zdjęć możliwe jest przy pomocy koła funkcyjnego (powyżej). Przejścia z jednego piktogramu na drugi dokonuje się poprzez odpowiedni obrót pokrętłą zwijania powrotnego filmu.

 

Większość elementów sterujących aparatu umieszczona została w górnej części wykonanego ze stopu metalu korpusu, wykończonego gumowanymi wykładzinami. W modelu testowym wykładzina po prawej stronie korpusu odklejała się, co w aparacie tej klasy cenowej nie powinno się zdarzać. Niemniej możliwe, że testowy model wiele przeszedł, zanim dotarł do naszej redakcji. Przy dźwigni „naciągu filmu” umieszczono przełącznik włączania i wyłączania aparatu, a na lewo od niej pokrętło czasów otwarcia migawki (1/2000 – 1 s + czas B), zintegrowane z klasycznym pierścieniem skokowego wyboru ekwiwalentu czułości (ISO 200, 400, 800 lub 1600).

 

Wskaźniki

 

W jego centrum umieszczono typowe gniazdo z gwintem pozwalające na zamontowanie mechanicznego wężyka spustowego.  Tuż obok znajduje się pokrętło funkcyjno-informacyjne aparatu, za pośrednictwem którego możemy dobrać balans bieli, wielkość rejestrowanych plików oraz uzyskać informacje o stanie naładowania akumulatora i liczbie moż-liwych do wykonania zdjęć na posiadanej przez nas karcie pamięci typu SD. Wszystkie informacje przekazywane są do użytkownika przy pomocy czterech różnej wielkości wskazówek, które poprzez swoje odpowiednie wychylenie informują o powyższych wartościach. Przesuw wskazówek jest bardzo precyzyjny. Ich położenie można kalibrować korzystając z  funkcji dostępnych z poziomu 2-calowego ekranu LCD, umieszczonego w tylnej części korpusu. W modelu testowym nie udało nam się za pierwszym razem całkowicie skalibrować wskazówki odpowiedzialnej za informację o poziomie zasilania. Jednak po wyłączeniu aparatu i ponownym jego włączeniu uzyskaliśmy zamierzony efekt. Panel informacyjny aparatu ze wskazówkami osłonięty jest przezroczystą szybką, która zabezpiecza go przed ewentualnymi uszkodzeniami mechanicznymi.

 

Zastosowanie filtru zielonego spowodowało przyciemnienie barwy czerwonej, co przyciemniło kurtkę i spowodowało uwypuklenie ust fotografowanej osoby. Nie miało za to prawie wpływu na wygląd nieba.

Zastosowanie filtru zielonego spowodowało przyciemnienie barwy czerwonej, co przyciemniło kurtkę i spowodowało uwypuklenie ust fotografowanej osoby. Nie miało za to prawie wpływu na wygląd nieba.

 

Zastosowanie filtru pomarańczowego rozjaśniło czerwoną kurtkę, przyciemniło delikatnie niebo.

Zastosowanie filtru pomarańczowego rozjaśniło czerwoną kurtkę, przyciemniło delikatnie niebo.

 

W dalszej części górnej pokrywy korpusu znajdują się typowe sanki zewnętrznych lamp błyskowych ze stykiem centralnym. Podczas testu wykorzystywaliśmy je do podłączania radiowego wyzwalacza błyskowych lamp studyjnych. Współpraca z nim przebiegała bez zarzutu i nie wymagała żadnych dodatkowych ustawień. Oczywiście należało pamiętać, że czas synchronizacji z lampami błyskowymi w przypadku Epsona RD1 wynosi 1/125 s. Wspomnianą stopkę można również wykorzystywać do montowania dalmierzowych celowników optycznych dla ogniskowych różnych od 28, 35 i 50 mm.

 

Epson R-D1 po przełączeniu w tryb monochromatyczny (standard) umożliwia wykonywanie zdjęć czarno-białych (z lewej). Dodatkowo możemy zastosować też jeden z czterech filtrów: zielony, żółty, pomarańczowy lub czerwony. Zwiększa to możiwości kreatywne fotografującego bez konieczności posiadania dodatkowych filtrów zewnętrznych (patrz przykłady obok).

Epson R-D1 po przełączeniu w tryb monochromatyczny (standard) umożliwia wykonywanie zdjęć czarno-białych (z lewej). Dodatkowo możemy zastosować też jeden z czterech filtrów: zielony, żółty, pomarańczowy lub czerwony. Zwiększa to możiwości kreatywne fotografującego bez konieczności posiadania dodatkowych filtrów zewnętrznych (patrz przykłady obok).

Epson R-D1 po przełączeniu w tryb monochromatyczny (standard) umożliwia wykonywanie zdjęć czarno-białych (powyżej). Dodatkowo możemy zastosować też jeden z czterech filtrów: zielony, żółty, pomarańczowy lub czerwony. Zwiększa to możiwości kreatywne fotografującego bez konieczności posiadania dodatkowych filtrów zewnętrznych (patrz przykłady powyżej).

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 06-03-2009
 
godzina dodania: 19:31
 
odsłon: 29405
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST EIZO ColorEdge CG2730 - pierwszy 27-calowy model nowej linii CG - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Test Epson EH-TW9300W - najlepszy projektor kina domowego EISA 2017-2018 - TEST z Foto-Kuriera 8-9/17
fotografia
Fujifilm Instax Square SQ10 - cyfrówka Full HD z kwadratowym filmem - pełny test Fujifilm Instax SQ10 z Foto-Kuriera 7/2017
fotografia
Test Olympusa M.Zuiko ED 12–100 mm f/4 IS PRO - pełny TEST z Foto-Kuriera 8-9/2017
fotografia
Sony α6500, czyli „bogatsza” wersja pogromcy lustrzanek - test z Foto-Kuriera 6/2017
fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015
fotografia
Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014
fotografia
Małe korpusy duże możliwości Canon EOS 1300D Nikon D3400 Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016
fotografia
Z Pentax’em u Instax’a, czyli jak PENTAX KP rejestruje premierę Fujifilm SQ 10, mini test
fotografia
TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016


Zdjęcie miesiąca
Listopad 2017
zdjęcie miesiąca
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne