Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fujifilm FinePix S200 EXR - test kompaktu o możliwościach lustrzanki - pełna wersja ukazała się w F-K 12/2009

Fujifilm FinePix S200EXR to najnowszy zaawansowany kompaktowy aparat cyfrowy koncernu Fujifilm – jednego z głównych producentów tego typu konstrukcji śmiało stających w szranki z lustrzankami segmentu konsumenckiego.

 

1/11s; ISO 1600; f/2,8; f=7,1 mm, fot.: K. Patrycy

Parametry eksp.: 1/11s; ISO 1600; f/2,8; f=7,1 mm,

fot.: K. Patrycy

 

Z zewnątrz

Zewnętrznie ten ciężki jak na kompakt aparat (ponad 835 g) przypomina lustrzankę wyposażoną w obiektyw o dużym zakresie ogniskowych. Największą różnicą jest brak możliwości wymiany optyki, co w wielu przypadkach również jest plusem. Nie musimy nosić dodatkowych „szkieł”, na które nie wydajemy pieniędzy, oraz odpada problem zanieczyszczenia matrycy, często zdarzający się podczas zmiany obiektywów w trudnych warunkach. Model S200EXR wykonany jest w wysokiej jakości tworzyw sztucznych w kolorze czarnym. Duży, dobrze wyprofilowany uchwyt, umożliwia pewne trzymanie aparatu zarówno przez drobne kobiece dłonie, jak i duże męskie ręce.

 

Długi jasny obiektyw, niestety, z zakresem ogniskowych zaczynającym się dopiero od 30,5 mm.

Długi jasny obiektyw, niestety, z zakresem ogniskowych zaczynającym się dopiero od 30,5 mm.

 

Obiektyw tego aparatu to jasny Fujinon o krotności 14,3× i ekwiwalencie ogniskowych odpowiadającym zakresowi 30,5–436 mm dla małego obrazka, dającym możliwość fotografowania zarówno szerokich planów, jak i dużych zbliżeń. Szkoda, że nie został zachowany zakres ogniskowych poprzednika (modelu S100fs), zaczynający się od 28 mm. Wartości liczby przysłony zaczynają się od 2,8 (dla szerokiego kąta) i 5,6 (dla tele), a kończą na 11. Zmiana ogniskowej odbywa się płynnie przez ręczny obrót szerokiego pierścienia pokrytego karbowaną gumową okładziną. Również ręczne ostrzenie odbywa się poprzez obrót pierścienia, identycznie jak ma to miejsce w obiektywach lustrzanek.

 

S200EXR

 

Fotografowany motyw możemy kadrować na dużym (2,7 cala), dającym ok. 100-procentowe pokrycie kadru, udoskonalonym ekranie LCD o wysokim kontraście, standardowej rozdzielczości 230 tys. punktów i kącie widzenia wynoszącym 160°. Niestety, jest on nieruchomy. Dla zwolenników trzymania aparatu przy oku jest wizjer elektroniczny o przekątnej 0,2 cala i 200 tys. punktów z korekcją dioptryczną. Cała „gałkologia” jak i funkcjonalność przycisków są analogiczne jak w lustrzankach, a ich obsługa nie powinna sprawić najmniejszych problemów nawet początkującemu adeptowi fotografii. Co daje temu modelowi zasłużone 5 punktów za ergonomię i intuicyjność obsługi oraz 5,5 punktu za estetykę

 

Technologia Pixel Fusion

 Technologia Pixel Fusion
Jest to opracowana przez Fujifilm technologia zmiany układu filtra kolorów. Dwa umieszczone obok siebie, tego samego koloru piksele są traktowane jak pojedynczy piksel. Powierzchnia elementów światłoczułych zostaje w ten sposób podwojona i czułość sensora obrazu wzrasta dwukrotnie w stosunku do normalnego poziomu, zaś poziom „ciemnego szumu” jest wyjątkowo mały. Dlatego można fotografować z wyższymi czułościami i niższym poziomem szumu, zamiast zwiększać wzmocnienie sygnału dla pojedynczego piksela, co nieuchronnie zwiększa szumy obrazu.

 

W środku

Jeżeli S200EXR na zewnątrz jest dobrze skrojonym ale nie rzucającym na kolana aparatem, to już jego wnętrze (a co za tym idzie możliwości) zasługuje na dużo większą uwagę. Fuji, jako wieloletni lider w czasach fotografii analogowej w produkcji materiałów światłoczułych, teraz, w dobie digitalizacji stara się swoje doświadczenia dostosować do aktualnych potrzeb. W ten sposób powstał najnowszy sensor Super CCD EXR o przekątnej 1/1,6 cala i efektywnych 12 milionach pikseli, wykorzystujący technologię Pixel Fusion. Charakteryzuje się on dużymi możliwościami adaptacyjnymi, zmieniając swój elektroniczny sposób zachowania zależnie od wymagań fotografa. Co zostało nagrodzone przez EISA tytułem Europejskiej Innowacji w Dziedzinie Cyfrowej Rejestracji Obrazu. Umożliwia on rejestrację plików w formacie 4:3 o rozdzielczości 4000×3000 (czyli wydruki dla 300 dpi mogą mieć 25,4×38,9 cm). Do współpracy z tym sensorem zaprzęgnięto wydajny procesor EXR. Kontrolę nad właściwą  ekspozycją sprawuje 256-polowy system TTL.

 

Podwójna stabilizacja oraz rozszerzona dynamika umożliwiły wykonywanie zdjęć z ręki nawet z czasami rzędu 1/20 s

Podwójna stabilizacja oraz rozszerzona dynamika umożliwiły wykonywanie zdjęć z ręki nawet z czasami rzędu 1/20 s.
Parametry ekspozycji: 1/20 s; ISO 800; f/3,1; f=10,7 mm

 

Możliwości fotograficzne

W tym rozdziale pomijamy standardowe funkcje, jakie ma każdy tego typu aparat. Nadmienimy tylko, że oprócz: Programu, automatyki czasu, automatyki przysłony i ustawień ręcznych, S200EXR ma do wyboru 17 programów tematycznych. A skupimy się na tym, co jest w tym aparacie odmienne od konkurencji. Są to m.in. dwa ustawienia na pokrętle trybów ekspozycji EXR i FSB oraz ustawienia menu zwiększające dynamikę rejestrowanego zdjęcia.

 

W trudnych warunkach oświetleniowych system AF gubi się i trzeba liczyć się z tym, że nie wszystkie zdjęcia będą ostre. Tu mieliśmy trochę szczęścia. fot. K. Patrycy

W trudnych warunkach oświetleniowych system AF gubi się i trzeba liczyć się z tym, że nie wszystkie zdjęcia będą ostre. Tu mieliśmy trochę szczęścia.

Parametry ekspozycji: 1/40 s; ISO 800; f/3,5; f=17,1 mm

fot. K. Patrycy

 

Funkcja EXR umożłiwia wybór jednego z czterech trybów pracy: Wysokiej rozdzielczości HR – wykorzystującej wszystkie 12 milionów pikseli i dającej precyzyjne odwzorowanie szczegółów obiektów o bogatej fakturze fotografowanych przy dobrym oświetleniu. Szerokiego zakresu dynamicznego D-R ­– rejestruje obraz z różną ekspozycją w oparciu o dwie 6-milionowe grupy pikseli, które po połączeniu dają obraz o dużej liczbie szczegółów w jasnych i ciemnych partiach; Wysokiej czułości i niskiego poziomu szumów SN – gdzie łączone są dwa przyległe do siebie piksele dając 6 milionów dużych fotodiod, mogących absorbować światło nawet w słabych warunkach oświetleniowych, dając obraz o wysokiej jakości i niskim poziomie szumów. Oraz trybu Auto EXR, obejmującego 6 typów scen (Portret, Sceny nocne, Makro, Krajobraz, Portret nocą i Portret pod światło) automatycznie rozpoznawanych i dobieranych z jednoczesnym przełączeniem sensora na tryb HR, SN lub DR.

 

Funkcja makro umożliwia wykonanie zdjęć z zaledwie kilkucentymetrowej odległości. Na powiększeniach pokazana różnica rejestracji szczegółów w światłach między trybem EXR DR (A) a AUTO  (B).

Funkcja makro umożliwia wykonanie zdjęć z zaledwie kilkucentymetrowej odległości. Na powiększeniach pokazana różnica rejestracji szczegółów w światłach między trybem EXR DR (A) a AUTO  (B).

 

Funkcja FSB to automatyczny bracketing dla Symulacji Filmu, który wykonuje trzy zdjęcia ze zmianą symulacji filmu (Provia, Velvia, Astia), zaczerpnięty z modelu FinePix S100FS. Oczywiście symulację filmu możemy wykorzystywać pojedynczo ze wszystkimi trybami ekspozycji. Oprócz bracketingu Symulacji Filmu aparat ten dysponuje backetingiem Zakresu Dynamiki (który wykonuje zdjęcia z dynamiką 100%, 200% i 400% oraz tradycyjnym bracketingiem dla ekspozycji.
Aby zapewnić właściwe naświetlenie z wbudowanym fleszem, wprowadzono technologię „Super inteligentnej” kontroli błysku – zintegrowany w trybie AUTO zabezpiecza przed prześwietleniem błyskiem pierwszego planu kadru.

 

Niestety, w nowym modelu nie ma możliwości odchylenia ekranu, jak u poprzednika.

Niestety, w nowym modelu nie ma możliwości odchylenia ekranu, jak u poprzednika.

 

Te jak i wiele innych klasycznie już stosowanych ułatwień typu podwójna stabilizacja orazu (matrycy i elektroniczna) sprawiają, że model ten nie ma powodów do chowania się za lustrzankami, a wręcz przeciwnie, dla wielu może być on lepszym rozwiązaniem. Za możliwości fotograficzne przyznajemy 5,5 punktu.

Dynamika rejestracji

Aparat z nowym sensorem, z możliwością rozszerzenia dynamiki, powinien dać fotografowi narzędzie rejestrujące większą liczbę szczegółów. Czy tak jest w rzeczywistości, zaraz się przekonamy.

 

Parametry ekspozycji: 1/45 s; ISO 800; f/3,1; f=10,7 mm

Parametry ekspozycji: 1/45 s; ISO 800; f/3,1; f=10,7 mm

 

Parametry ekspozycji: 1/45 s; ISO 400; f/3,1; f=10,7 mm

Parametry ekspozycji: 1/45 s; ISO 400; f/3,1; f=10,7 mm

 

Parametry ekspozycji: 1/14 s; ISO 400; f/3,1; f=10,7 mm

Parametry ekspozycji: 1/14 s; ISO 400; f/3,1; f=10,7 mm

 

Parametry ekspozycji: 1/13 s; ISO 800; f/3,1; f=10,7 mm

Parametry ekspozycji: 1/13 s; ISO 800; f/3,1; f=10,7 mm

Różnice w naświetleniu między różnymi trybami EXR i trybem Auto. Zależnie od trybu EXR, kadry są zupełnie inaczej naświetlane. EXR D-R i Auto z D-R 400% dało podobne efekty, jednak kolorystyka EXR-a jest zbliżona do tego, co odbierało ludzkie oko w chwili fotografowania.

 

Wykonaliśmy standardowy dla lustrzanek test dynamiki przetwornika w naszym redakcyjnym studiu z wykorzystaniem tablicy GretagMacbeth, przy temperaturze otoczenia 21°C. Do oświetlenia użyliśmy żarówek pilotujących Osram Halolux 230 W w 2 lampach studyjnych Bowens Esprit Gemini 400 z softboksami Elfo o wymiarach 50×90 cm. Parametry ekspozycji ustawiane były według danych otrzymanych z urządzeń pomiarowych Minolta Auto Meter IV F i Minolta Colormeter III F. Z braku możliwości ustawienia balansu bieli w kelwinach, ustawialiśmy go według pomiaru na szarą kartę, co dawało lepsze rezultaty w porównaniu z automatycznym czy predefiniowanym. Temperatura barwowa światła podczas testu wynosiła 2620 K. Wszystkie ustawienia aparatu były w pozycji standardowej. Testowe zdjęcia wykonywane były dla dynamiki standardowej DR 100% przy ISO 100, a dla rozszerzonej DR 200% – ISO 200 i DR 400% – ISO 400, gdyż po podniesieniu zakresu dynamiki zwiększa się wartość najniższej czułości. Do oceny użyliśmy plików JPEG o najwyższej jakości, czyli o najmniejszej kompresji. Otrzymane wyniki zestawione zostały na wykresie.

 

Charakterystyka dynamiki rejestracji

Charakterystyka dynamiki rejestracji

 

Nowy przetwornik Fuji EXR pod względem dynamiki miło nas zaskoczył, osiągając wartość 6 i 1/3 EV przy ustawieniu DR 100% i aż 7 i 1/3 EV przy rozszerzonej dynamice DR 400%. Dodatkowo, w porównaniu z większością testowanych przez nas lustrzanek ta dynamika jest przesunięta w kierunku prześwietlenia, dając akceptowalny efekt zarówno przy prześwietleniach, jak i niedoświetleniach na poziomie 1–1,5 EV. W tej kategorii przetwornik S200EXR przewyższa niejeden przetwornik lustrzanki. Nam nie pozostaje nic innego jak przyznać 6 punktów.

Szumy

Zdjęcia do testu zaszumienia obrazu wykonywaliśmy w tych samych warunkach co dynamiki. Oprócz zdjęć przy świetle ciągłym o temperaturze 3000 K, wykonaliśmy serię zdjęć przy świetle błyskowym lamp Bowensa o temperaturze 5300 K. W aparacie tym funkcja redukcji zakłóceń jest niewyłączalna. Możemy wybrać jedną z trzech opcji: niską, standardową i wysoką. Zdjęcia testowe przy świetle błyskowym wykonaliśmy dla wartości ISO z przedziału 100-3200 ze standardową redukcją szumów. A przy świetle ciągłym dla pełnego zakresu czułości ISO 100-12 800 z redukcją standardową i wysoką.

 

Charakterystyka sygnału szumowego

Charakterystyka sygnału szumowego

 

Należy tu zaznaczyć, że przy najwyższych wartościach ISO 6400 i 12800 następuje redukcja rozdzielczości odpowiednio do 6 i 3 mln pikseli. Wartości szumów dla tych trzech serii pomiarów przedstawia zamieszczony na str. 49 wykres. Przy redukcji standardowej szumy mają podobną krzywą, ale dla światła błyskowego mają niższe wartości. Włączenie redukcji mocnej powoduje spadek zaszumienia w całym zakresie wartości ISO. Dla wartości ISO 12 800 występuje znaczny spadek zaszumienia (porównywalny z wartością ISO 3200), wynikający ze zmniejszenia rozdzielczości do 3 mln pikseli. W tej kategorii przyznajemy jedynie 4 punkty, ale należy pamiętać o wymiarach przetwornika tego aparatu, mniejszych niż w lustrzankach.

Balans bieli i odwzorowanie barwne

Aparat ten umożliwia ustawienie 6 definiowanych balansów bieli oraz automatyczny i dwa użytkownika. Niestety, brakuje możliwości ustawienia temperatury barwowej w kelwinach.

 

ASTIA

ASTIA

 

PROVIA

PROVIA

 

VELVIA

VELVIA

Tak jak w zaawansowanej lustrzance S5Pro, tu również możemy wybrać symulację efektu najlepszych diapozytywów Fuji.

 

Podczas testów sprawdziliśmy również, które z ustawień dają najlepsze wyniki – zarówno dla światła błyskowego, jak i żarowego. Dla światła żarowego o temperaturze 2720 K badaliśmy ustawienia automatyczne, definiowane żarowe oraz użytkownika ustawione na szarą kartę, a dla błyskowego 5430 K – automatyczne, definiowane słoneczne i jw. – ustawione przez użytkownika. Niestety pod względem automatycznych  i definiowanych ustawień aparat nie najlepiej sobie radzi. Za to zastosowanie ustawienia własnego i wykonania pomiaru na szarą kartę zdziała niemalże cuda, dając właściwe odwzorowanie kolorystyczne. Dodatkowo możliwość ustawienia symulacji najlepszych diapozytywów Fuji umożliwia dobranie najbardziej odpowiedniej dla naszego motywu tonacji kolorystycznej. Z tej racji przyznajemy dla tego modelu 5 punktów. Pamiętać jednak należy o ustawieniu dobrego balansu bieli.

 

Niestety, automatyczny i definiowany balans bieli w świetle błyskowym dawał purpurową dominantę, a przy świetle żarowym żółtą. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie balansu bieli użytkownika wykonanego na szarą kartę. Pierwsze trzy zdjęcia wykonano przy świetle błyskowym, a następne trzy przy żarowym.

Niestety, automatyczny i definiowany balans bieli w świetle błyskowym dawał purpurową dominantę, a przy świetle żarowym żółtą. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie balansu bieli użytkownika wykonanego na szarą kartę. Pierwsze trzy zdjęcia wykonano przy świetle błyskowym, a następne trzy przy żarowym.

Niestety, automatyczny i definiowany balans bieli w świetle błyskowym dawał purpurową dominantę, a przy świetle żarowym żółtą. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie balansu bieli użytkownika wykonanego na szarą kartę. Pierwsze trzy zdjęcia wykonano przy świetle błyskowym, a następne trzy przy żarowym.

Niestety, automatyczny i definiowany balans bieli w świetle błyskowym dawał purpurową dominantę, a przy świetle żarowym żółtą. Rozwiązaniem tego problemu jest wprowadzenie balansu bieli użytkownika wykonanego na szarą kartę. Pierwsze trzy zdjęcia wykonano przy świetle błyskowym, a następne trzy przy żarowym.

 

Możliwości multimedialne

FinePix S200EXR, jak każdy tego typu aparat, umożliwia również nagrywanie filmów w rozdzielczości 640×480 lub 320×240 pikseli z monofonicznym dźwiękiem, z częstotliwością 30 kl./s. Zapis zdjęć i filmów odbywa się w pamięci wewnętrznej (ok. 47 MB) oraz na kartach SD/SDHC. Natomiast komunikacja z komputerem odbywa się przez złącze USB 2.0 High-speed. Szkoda, że nie ma złącza HDMI. W tej kategorii S200EXR otrzymuje 4,5 punktu.

 

Parametry ekspozycji: 1/125 s; ISO 800; f/4,2; f=37,3 mm

Parametry ekspozycji: 1/125 s; ISO 800; f/4,2; f=37,3 mm

 

Parametry ekspozycji: 1/8 s; ISO 400; f/4,2; f=37,3 mm

Parametry ekspozycji: 1/8 s; ISO 400; f/4,2; f=37,3 mm

Małe, czarne i błyszczące – EXR DR okazał się bezkonkurencyjny. Tryb SN w tym przypadku naświetlił zdjęcie za ciemno, nie oddając szczegółów fotografowanego przedmiotu.

fot. K. Patrycy

 

Możliwości edycyjne

Zapisane zdjęcia możemy przewijać na ekranie LCD po jednym lub dwa ujęcia oraz jako miniaturki w większej ilości; kadry mogą być segregowane wg daty. Możemy również oglądać je w postaci pokazu slajdów w różnych układach, np. przenikanie czy mozaika. Oczywiście możemy je obracać, kadrować i zmieniać rozmiar, a także usuwać czerwone oczy u osób wykrytych przez system detekcji twarzy i dodawać 30-sekundowe notatki do zdjęć. W tej kategorii przyznajemy 4,5 punktu.

 

 Fujifilm FinePix S200EXR – wybrane parametry
Przetwornik
Super CCD EXR 1/1,6 cala
Liczba pikseli
12 mln
Zakres ogniskowych
(ekw. dla 35 mm)
30,5-436 mm
Jasność obiektywu
f/2,8-5,3
Ekwiwalent czułości ISO
100-3200 (6400 dla 6 mln pikseli,
12 800 dla 3 mln pikseli)
Czasy otw. migawki
1/4000–1/4 s
Rodzaj pamięci
karty SD/SDHC
Ekran LCD
2,7 cala, 230 tys. pikseli
Zasilanie
akumulator Li-Ion NP-140
Wymiary
133,4×93,6×145 mm
Masa
835 g (bez akumulatorai karty pamięci)
Cena
2495 zł

 

 

Podsumowanie

Testowany model pod wieloma względami nie ustępuje lustrzankom segmentu konsumenckiego. Do największych zalet tego aparatu należy zaliczyć: ergonomiczną konstrukcję, jasny obiektyw o dużym zakresie ogniskowych, nagrodzoną matrycę o bardzo dużym zakresie dynamiki oraz możliwość symulacji emulsji światłoczułych, jak w zaawansowanej lustrzance tego producenta S5Pro.

 

Ocena końcowa

Ocena końcowa

 

Natomiast do największe wady modelu to: autofocus, który, pomimo lampki doświetlającej, nie najlepiej radzi sobie w trudnych warunkach oświetleniowych, oraz nie najlepiej sprawdzające się wbudowane ustawienia balansu bieli. Biorąc pod uwagę zakup tego modelu, trzeba mieć świadomość z jednej strony jego niedoskonałości w niektórych kategoriach, a z drugiej – dużych możliwości, jakie otwiera przed nami posiadanie tego aparatu.

Tekst i zdjęcia niepodpisane: Piotr Hernik
Zdjęcia aparatu: mat. inf. Fujifilm

 



 
data dodania: 19-01-2010
 
godzina dodania: 15:39
 
odsłon: 18974
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wioleta Pawlak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.106) / 0.091

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |