Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier jest
jedynym polskim przedstawicielem
panelu fotograficznego
Europejskiego Stowarzyszenia
Technik Audio-Wizualnych EISA

foto-kurier.pl
Internet

TEST EPSON R2880, czyli nowe wcielenie EPSONA 2400

W czerwcu  bieżącego roku, w 3 lata po premierze drukarki Epson Stylus Photo 2400 (FK 8/2005), Epson  wprowadza do sprzedaży jej następcę – profesjonalną drukarkę fotograficzną formatu A3+  Stylus Photo R2880. Zdobywca nagrody EISA dla najlepszej drukarki fotograficznej sezonu 2008/2009 przeznaczony jest dla zawodowych fotografów i zapalonych fotoamatorów. Do druku wykorzystuje on zaawansowane atramenty pigmentowe UltraChrome K3 z kolorem Vivid Magenta, wprowadzone w miejsce dotychczasowych atramentów Magenta. To w szczególności wyróżnia ten model od poprzednika. Ale czy tylko zmieniono rodzaj atramentu? Trzy lata to długi okres, więc bez wątpienia ciekawi ewentualnego użytkownika, co jeszcze nowego pojawiło się w nowym następcy modelu 2400, który – przypomnijmy – otrzymał również nagrodę EISA dla najlepszej drukarki fotograficznej; z tą różnicą, ze było to w sezonie 2005/2006. W niniejszym teście postaramy się odpowiedzieć na to pytanie.

Epson R2880

Estetyka i pierwsze wrażenie

Epson Stylus Photo R2880 jest niewiele cięższy od swojego poprzednika –  waży ok. 12 kilogramów. Pod względem wzorniczym urządzenie zostało dopracowane bardzo starannie. Obudowę wykonano z tworzywa sztucznego w kolorach imitujących stop aluminium, ciemnoszarym i czarnym. Na drukarce umieszczono tyle samo co w 2400 (4) przycisków sterujących, z tą różnicą, że obecnie znajdują się one w górnej części korpusu drukarki. W tylnej części drukarki znajduje się podajnik papieru, mieszczący arkusze do formatu A3+ (330×483 mm) włącznie. Grubsze i sztywniejsze arkusze, do 1,3 mm grubości, wkładamy pojedynczo do specjalnej szczeliny w części czołowej drukarki. Zadrukowane arkusze papieru wychodzą na tacę znajdującą się z przodu drukarki. Niektórym urządzenie może wydawać się toporne, choć dobrze wykonane, ale jak zwykle jest to rzeczą gustu. Generalnie za estetykę przyznajemy mocne 5,5 punktu.

 

W tuszach Epsona prawiekażda kropla pigmentu otoczona jest cienką warstwą żywicy

W tuszach Epsona prawie każda kropla pigmentu otoczona jest cienką warstwą żywicy.

 

Modyfikacje i nowe technologie

 

Tusze pigmentowe Epson Ultrachrome K3

Zasadnicza różnica między tuszami rozpuszczalnikowymi (stosowanymi dotychczas w większości drukarek HP) a tuszami pigmentowymi stosowanymi przez Epsona polega na innej ich budowie chemicznej. W tuszach rozpuszczalnikowych poszczególne cząsteczki barwnika są bardzo małe i rozpuszczone w cieczy (na ogół w wodzie). W tuszach pigmentowych cząsteczki barwnika są z reguły większe, i nie są rozpuszczone w płynie, lecz stanowią w nim zawiesinę. Dodatkowo każda kropla pigmentu z reguły otoczona jest warstwą żywicy, która pełni kilka funkcji:
- Chroni cząstkę atramentu przed uszkodzeniami mechanicznymi oraz zwiększa jego odporność na wodę i światło.
- Przeciwdziała sklejaniu się poszczególnych cząstek tuszu, co zapobiega zapychaniu się dysz głowicy.
- Utrzymuje atrament w większym stopniu niż atramenty rozpuszczalnikowe na powierzchni papieru, dzięki czemu można uzyskać intensywne kolory wydruku (w szczególności na papierach o chropowatej powierzchni).
Największą wadą atramentów pigmentowych jest spora objętość otoczonych żywicą kropli, które „nie pozwalają” na uzyskanie wysokiej rozdzielczości wydruku, jaką można osiągnąć na drukarkach używających tuszy klasycznych.
Jednak Epson poradził sobie i z tym problemem. Najmniejsza kropla nowej drukarki ma wielkość 3 pl, a więc jest o 0,5 pl mniejsza od swojej poprzedniczki. Konkurencyjny model HP, z najmniejszą kroplą wielkości 4 pl, został tym samym nieco wyprzedzony.

 

Do testowanego Epsona przeznaczonych jest 9 tuszy. Z tym, że drukujemy za pomocą ośmiu. Tusz czarny matowy wymienia się na czarny fotograficzny w zależności od rodzaju zastosowanego papieru. Pigment kropli tuszu czarnego matowego nie jest zamykany w żywiczną osłonkę. Dzięki temu może głębiej wnikać w strukturę papieru matowego, nadając wiekszą głębię drukowanym czerniom.

Do testowanego Epsona przeznaczonych jest 9 tuszy. Z tym, że drukujemy za pomocą ośmiu. Tusz czarny matowy wymienia się na czarny fotograficzny w zależności od rodzaju zastosowanego papieru. Pigment kropli tuszu czarnego matowego nie jest zamykany w żywiczną osłonkę. Dzięki temu może głębiej wnikać w strukturę papieru matowego, nadając wiekszą głębię drukowanym czerniom.

 

W nowym Epsonie można zastosować 9 pigmentowych atramentów. Przy czym na raz stosujemy 8. Tusz czarny występuje jako matowy (MK) lub do powierzchni błyszczących (PK). Co ciekawe, matowy pigment czarny pozbawiony jest otoczki żywicznej, dzięki czemu może głębiej wnikać w podłoże matowych papierów, zapewniając im większą głębię kolorystyczną i bardziej wysycony czarny kolor. Podczas testu dość szybko przekonaliśmy się o konieczności dostosowania tuszów czarnych do podłoża wydruku.
Chcieliśmy wydrukować jedno ze zdjęć testowych na papierze wystawowym Enhanced Matte Paper Posterboard 850 g/m2. W drukarce znajdował się tusz typu PK, a w takim wypadku papiery matowe nie są dostępne w sterowniku. Wybraliśmy więc z menu sterownika, jako nośnik, papier Epson Semi Glossy (ten najbardziej wydawał nam się zbliżony do  testowanego – w sterowniku nie ma odpowiednika tego papieru). Uruchomiliśmy procedurę drukowania i czekaliśmy na efekt. Po ponad 10 min ukazał nam się wydruk formatu A3+ w najwyższej rozdzielczości 5760×1440 pikseli, lecz o niezwykle „spranych” barwach. Potwierdziło to nasze przypuszczenia, że tego typu eksperymentów należy unikać. Po chwili wymieniliśmy tusz na matowy (MK) i zmieniliśmy w sterowniku rodzaj zadrukowywanego papieru na Archiwal Matte Paper, gdyż profil dla tego papieru jest (według przedstawiciela Epsona) najbardziej zbliżony do testowanego przez nas Enhanced Matte Paper Posterboard. Po 10 min i 15 s ujrzeliśmy ponownie nasz plik testowy, tym razem naniesiony na papier. Jego barwy były prawidłowe, o odpowiednim wysyceniu i kontraście. Szczegóły na fotografii zostały oddane wyśmienicie, a co najważniejsze, ten sztywny papier, jako najgrubszy (1,3 mm), nadawał się od razu do powieszenia (np. na wystawie).

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 12-01-2009
 
godzina dodania: 13:01
 
odsłon: 45755
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Sony A9 - nowy standard w fotografii sportowej i nie tylko - TEST z Foto-Kuriera 7/2017 [zdjęcia do pobrania]
fotografia
Duże możliwości w małym korpusie – test OM-D E-M10 Mark II - Pełna wersja artykułu z Foto-Kuriera 10/2015
fotografia
Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014
fotografia
Małe korpusy duże możliwości Canon EOS 1300D Nikon D3400 Pentax K-S2 - TEST z Foto-Kuriera 12/2016
fotografia
Z Pentax’em u Instax’a, czyli jak PENTAX KP rejestruje premierę Fujifilm SQ 10, mini test
fotografia
TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Pierwsza lustrzanka - Canon EOS 1200D czy Nikon D3300. Pełny test z Foto-Kuriera 5/2014
fotografia
Fotograficzny Samsung czyli kropka kwantowa i HDR w służbie obrazu - test Samsunga SUHD 55" Smart TV KS9000
fotografia
Fotograficzny BenQ czyli 27-calowy monitor QHD z trybem B&W ( test BENQ SW2700PT) - pełna wersja artykułu z FK 10/2016


Zdjęcie miesiąca
Wrzesień 2017
zdjęcie miesiąca
© fot. Edmund Lalik
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |   Opieka techniczna: Technix

Usługi programistyczne