testowe Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR - Pełny test z Foto-Kuriera 12/2013W tym wydaniu bierzemy pod lupę zmiennoogniskowy obiektyw o bardzo uniwersalnym zakresie ogniskowych 24–120 mm. Wśród jego największych zalet wymienić trzeba stałe światło w całym zakresie ogniskowych i stabilizację drugiej generacji. Spradzamy jak Nikkor AF-S 24–120 mm f/4G ED VR, bo o nim tu mowa, przeszedł nasze procedury testowe.
Ładny bokeh i eleganckie rozmycie tła sprawiają, że nawet upiorne dynie wzbudzają u nas uśmiech. Nikon D800, 1/1600 s, ISO 200, f/4, f=120 mm fot. K. Patrycy
Mechanika i ergonomia
i dwa karbowane, gumowane pierścienie: zmiany ogniskowej [2] i ustawiania ostrości [3]. Ten pierwszy, o szerokości 30 mm, jest bardzo wygodny w użyciu. Drugi dużo węższy – jedynie 9 mm jest zbyt wąski.
Nie wiemy przez ile rąk przeszedł testowany egzemplarz obiektywu, jednak musiał być dość dużo użytkowany. Dlaczego? Gdyż guma na pierścieniu ustawiania ostrości zaczęła odchodzić [4], a napis z nazwą obiektywu jest powycierany od strony zbyt wąskiego pierścienia ustawiania ostrości [5]. Podczas jego obracania palec nie mieści się w całości na nim i przesuwa się po wspomnianym napisie [6]. Jednak trzeba przyznać, że oba pierścienie chodzą płynnie, bez żadnych przeskoków, na tyle lekko, że wygodnie się nimi obraca, a jednocześnie stawiają lekki opór dzięki czemu można precyzyjnie ustawić ogniskową i ostrość. Kiedy obrót pierścienia służącego do ręcznego ustawiania ostrości dojdzie do minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy opór. Dzięki temu wiemy, że są to graniczne wartości ostrzenia.
Obiektyw jest dość ciężki, waży aż 710 g (wersja obiektywu ze zmiennym swiatłem waży 575 g), jego wymiary to 84×103,5 mm (ogniskowa 24 mm). Po wydłużeniu ogniskowej wymiary zmieniają się i ze 103,5 mm robi się prawie 150 mm. Przy zmianie ogniskowej przednia soczewka nie rotuje [7], dzieki temu możemy z powodzeniem używać różnego rodzaju filtry, np. połówkowe, polaryzacyjne itp. Na tubusie obiektywu znajdziemy 3 przełączniki. Jeden odpowiedzialny jest za zmianę trybu działania autofocusu, ręczny/automatyczny (AF/MF) [8], drugi za włączanie i wyłączanie stabilizacji (VR ON/OFF) [9], trzeci zaś za rodzaj pracy stabilizacji: Normal/Active [10]. Tryb Normal używa się raczej przy fotografowaniu statycznych obiektów, a tryb Active przy obiektach poruszających się.
24–120 mm to dość szeroki, uniwersalny zakres ogniskowych. W wielu sytuacjach wystarczy aby zarejestrować szeroki plan jak i dość konkretne zbliżenie. fot. K. Patrycy
Stabilizacja f=80 mm, 1/10 s, VR OFF
f=80 mm, 1/10 s, VR ON
data dodania: 06-07-2014
godzina dodania: 13:45
odsłon: 31704
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Trzeci etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "W deszczu" - zgłoszenia tylko do 7 kwietnia Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bochenski, Marian Dereń, Maria Galimska, Kaz Karżel, Ryszard Warchoł. Oni już wgrali swoje zdjęcia do trzeciego etapu Ligi Foto-Kuriera pt. "W deszczu". Zainspiruj się i dołącz do wybranych. Termin zgłoszeń mija 7 kwietnia. Zapraszamy do rywalizacji. LIGA Foto-Kuriera 2024 - poznaj tematy - do wygrania nagrody za ponad 16 tys. zł Dołącz do konkursu na dowolnym jego etapie. LIGA Foto-Kuriera 2024 ma 9 -etapów. Zdjęcia jpg (RGB) mieszczące się w kwadracie 1200 x 1200 (mniejsze niż 2 MB) pikseli można wgrywać do serwisu zgdonie z terminarzem podanym dalej. Zapoznaj się z regulaminem konkursu i pulą nagród comiesięcznych i finałowych. Wartość nagród przekracza 16 tysięcy zł. OKIEM EKSPERTÓW ocena zdjęć - Foto-Kurier 3/24 - zdjęcia użytkowników tego portalu Marta Darowska i Tadeusz Koniarz, eksperci nie tylko w dziedzinie fotografii, poddają swojej opinii wybrane zdjęcia użytkowników galerii foto-kurier.pl. Wgrywaj zdjęcia do serwisu jeśli chcesz, żeby nasi eksperci omówili je na łamach Foto-Kuriera. Tym razem omawiają między innymi zdjęcie, którego autorka jest Daria Sandelewska serię, nastepnym razem mogą to być Twoje zdjęcia. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |