Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fotografia Panoramiczna, Marek Czarnecki i pięć fotograficznych Oskarów - wywiad z Foto-Kuriera 5/13

ciąg dalszy...

 

Jedna z pierwszych statuetek Oskara otrzymanego przez Marka Czarneckiego.

Jedna z pierwszych statuetek Oskara otrzymanego przez Marka Czarneckiego.

 

F-K: Dlaczego nazwano te statuetki mianem Oskarów?
M.Cz.:
Z tego co mi wiadomo to nazwa pochodzi od wybitnego konstruktora aparatów Oskara Barnack’a. W ubiegłym roku towarzystwo obchodziło diamentowy Jubileusz i w statuetki z tej okazji wmontowano małe diamenciki. Łącznie mam jednego diamentowego Oskara i 6 zwykłych.

 

Zimowe wieże chłodzące w centralnej części Rosji. Zdjęcie wykonane zimą w temperaturze –35°C, w technice HDR.

Zimowe wieże chłodzące w centralnej części Rosji. Zdjęcie wykonane zimą w temperaturze –35°C, w technice HDR.

 

F-K: Z tego co wiem wszystkie wydruki wykonuje Pan samodzielnie i mają one autoryzację Epsona.
M.Cz.:
Zgadza się. Nabyłem drukarkę Epsona 7900 i mam certyfikat Epson Digigraphie. Fotografie drukowane w oparciu o ten certyfikat mają gwarancję niezmienności koloru przez 70 do 200 lat. Mam dzięki temu możliwość wykonywania certyfikowanych i limitowanych serii zdjęć fotografii kolekcjonerskiej. Rynek kolekcjonerski w Polsce zaczyna się rozwijać o czym najlepiej świadczą ostatnio przeprowadzane aukcje zdjęć Marlin Monroe Miltona Greene’a.

 

Panorama IR z projektu wystawienniczego „Toruń niewidzialny”. Miejsce - stawy w Parku nad Wisłą. Zdjęcie nagrodzone w 2011 roku brązowym medalem w konkursie The Epson International Pano Awards w kategorii „Nature”.

Panorama IR z projektu wystawienniczego „Toruń niewidzialny”. Miejsce - stawy w Parku nad Wisłą. Zdjęcie nagrodzone w 2011 roku brązowym medalem w konkursie The Epson International Pano Awards w kategorii „Nature”.

 

F-K: Wiemy już czym Pan wykonywał swoje prace w czasach analogowych. Czym teraz wykonuje Pan swoje panoramy?
M.Cz.:
W tej chwili panoramy wykonuję pełnoklatkowymi Canonami, gdyż Canon jako pierwszy wszedł na rynek z lustrzanką mającą pełnoklatkową matrycę.

F-K: Czy nadal jest Pan wierny czerwonej marce?
M.Cz.:
Tak mam kilka korpusów Canona i dość pokaźną „stajnię” obiektywów. Chociaż myślę, że z logicznego punktu widzenia dobrze jest mieć i inne systemy dlatego, że w każdym systemie znajdziemy coś czego nie ma w drugim, a co jest niezbędne do wykonania danej fotografii. Dlatego też nie wykluczamy uzupełnienia naszego portfolio sprzętowego o sprzęt żółtych, czy też pomarańczowych.

 

Rezerwat przyrody na Fuerteventure, pn-wsch. część wyspy. Zachód słońca po całodniowej burzy piaskowej. Zdjęcie wykonane w technice HDR. Zdjęcie nagrodzone w 2012 roku brązowym medalem w konkursie The Epson International Pano Awards, w kategorii „Nature”.

Rezerwat przyrody na Fuerteventure, pn-wsch. część wyspy. Zachód słońca po całodniowej burzy piaskowej. Zdjęcie wykonane w technice HDR. Zdjęcie nagrodzone w 2012 roku brązowym medalem w konkursie The Epson International Pano Awards, w kategorii „Nature”.

 

F-K: Z Pana wypowiedzi wynika, że jakość zdjęć wykonywanych Roundshotem zastąpił Pan jakością uzyskiwaną z lustrzanki. Jak Pan wyjaśni to zjawisko?
M.Cz.:
Dzieje się tak, gdyż mając do dyspozycji 20-milionowe matryce i stosując technikę łączenia pojedynczych kadrów wraz z komputerową obróbką uzyskujemy pliki mające w podstawie 20, a nawet 100 tysięcy pikseli co nam gwarantuje uzyskanie obrazu o naprawdę wysokiej jakości. W czasach analogowych więcej czasu zajmowało wykonanie zdjęcia, a mniej jego obróbka, a dzisiaj jest odwrotnie. Szybciej wykonujmy zdjęcie, a więcej czasu poświęcamy na postprodukcję.

F-K: Czy przy wykonywaniu panoram korzysta Pan z głowic elektronicznie sterowanych, czy też z głowic „mechanicznych”?
M.Cz.:
Z mechanicznych, gdyż te są bardziej niezawodne w terenie. Nie wymagają bowiem dodatkowych źródeł zasilania i nie grozi nam jego brak w najmniej oczekiwanym momencie.

F-K: Jakich obiektywów Pan używa podczas wykonywania swoich zdjęć?
M.Cz.:
To wygląda bardzo różnie, w zależności od rodzaju panoramy jaką wykonuję. Przy panoramach sferycznych wykorzystuję rybie oko, a później z całego zakresu obiektywów od 12 do 500 mm.

 

Basen w Hotelu Marriott w Warszawie. Zdjęcie wykonane na slajdzie, w 2003 roku zdobyło nagrodę główną - Statuetkę Oskara i tytuł zagranicznego fotografa roku w kategorii Illustrative, przyznaną przez BIPP w Wielkiej Brytanii

Basen w Hotelu Marriott w Warszawie. Zdjęcie wykonane na slajdzie, w 2003 roku zdobyło nagrodę główną - Statuetkę Oskara i tytuł zagranicznego fotografa roku w kategorii Illustrative, przyznaną przez BIPP w Wielkiej Brytanii

 

F-K: Czy wykonuje Pan zdjęcia w RAW-ach? I jaką technikę stosuje Pan przy wykonywaniu panoram?
M.Cz.:
Fotografuję tylko w RAW-ach, a przy wykonywaniu panoram lustrzanką fotografuję na tzw. zakładkę, gdzie pierwsza i trzecia klatka spotykają się w połowie drugiej. To mi zapewnia uzyskanie plików o najwyższej jakości. Mam niejako zdublowany obraz na dwóch warstwach co w pewnych sytuacjach skomplikowanego oświetlenia jest bardzo pomocne w postprodukcji.

F-K: Czego Pan używa do wywoływania RAW-ów? Czy jest to DPP, czy też np.. Camera RAW?
M.Cz.:
Różnie to wygląda. DPP, jako program dedykowany, daje nam spore możliwości pod warunkiem, że trochę się z nim zaprzyjaźnimy. Ma kilka funkcji, które dają ciekawe efekty. Innym ciekawym programem jest Lightroom, który daje nam możliwość obróbki obrazu na nieco innym poziomie. Tutaj możemy wiele rzeczy zaprogramować przy konwersji na TIFF-y. Ostatnio zaprzyjaźniam się z francuskim programem DXO i myślę, że zdecyduje się uzupełnić swoje programy właśnie o niego. Nie ma idealnych programów, ale wiele z nich ma jedną bądź kilka funkcji, dla których warto z nich skorzystać.

 

Zdjęcie nagrodzone Brytyjską statuetką Oskara w 2002 roku.

Zdjęcie nagrodzone Brytyjską statuetką Oskara w 2002 roku.

 

F-K: Jak ma Pan wyposażone studio?
M.Cz.:
Jak Pan zauważył moje studio jest pomalowane na czarno. To pomaga mi uniknąć zbędnych efektów świetlnych przy wykonywaniu zdjęć studyjnych. Powierzchnia studia to 200 m2 a wysokość 5 m. Studio wyposażone jest w lampy błyskowe firm Broncolor i Elfo. Jest 20 główek generatorowych (10 Elfo i 10 Brona) i 15 generatorów po 3200 Ws każdy. Również stosuję światło ciągłe firmy Dedolight. Jest mnóstwo wyposażenia studyjnego typu statywy, blendy, uchwyty itd.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 05-03-2018
 
godzina dodania: 16:30
 
odsłon: 13356
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Dla ochłody "Magia Północy" - wywiad z Dariuszem Bruhnke, pogromcą zorzy polarnej z Foto-Kuriera 10/20 - w wersji dla każde
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Florian Schulz - najlepszy fotograf środowiska naturalnego. Wywiad z Foto-Kuriera nr 3/2011
fotografia
Fotografia reklamowa - Arek Kempka - wywiad - pełna wersja z Foto-Kuriera 2/2013; Foto-Kurier na weekend
fotografia
Karol Nienartowicz - Krajobraz górski - wywiad z Foto-Kuriera 4/22 - na weekend
fotografia
Foto-Kurier na weekend - ABC mistrzowskiego krajobrazu: Marek Biegalski - artykuł z Foto-Kuriera 4-5/20
fotografia
Czarek Sokołowski fotograf „demokracji”, czyli o ważnych sprawach obiektywnie, artykuł z FK 12/20
fotografia
Fotografia to pasja, która pozwala mi żyć - wywiad z Jerzym Kośnikiem z Foto-Kuriera 8/96
fotografia
Fujifilm optymistycznie patrzy w pszyszłość - wywiad z Tomaszem Taberskim o działaniach firmy w dobie pandemii
fotografia
Foto-Kurier na weekend: Fotografuje najszybsze samoloty świata - artykuł z Foto-Kuriera 1/11
fotografia
Fotograf do zadań specjalnych - Marek Arcimowicz - pełny artykuł z Foto-Kuriera 7/18, czyli Foto-Kurier na weekend
fotografia
Zbigniew Staszyszyn - "Na szczycie był przed Alpinistami" - wywiad z Foto-Kuriera 6/1996
fotografia
"Na szczycie był przed Alpinistami II" - ciąg dalszy wywiadu ze Zbigniewem Staszyszynem - pełny tekst z Foto-Kuriera 7/96


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Anna Wójciuk
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.122) / 0.103

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |