testowe Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG ASzerokokątne jasne obiektywy mają, tak jak kąt widzenia, szerokie możliwości zastosowania. Popularne sa głównie wśród osób, które już trochę liznęły fotogtrafię i wiedzą, w którym kierunku iść dalej. W tym wydaniu Foto-Kuriera postanowiliśmy przedstawić Państwu test tego typu obiektywów, starszych i nowszych. Wszystkie jednak one są nadal dostępne na rynku i cieszą się sporym zainteresowaniem: AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG Aspherical Macro.
Jasny obiektyw umożliwia selektywne wyodrębnienie płaszczyzny ostrości. Nikon D800 + AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 800; f/1,8; f=28 mm; fot. K. Patrycy
AF Nikkor 28 mm f/2,8D
Obiektyw ma 10-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości [2] pokryty karbowaną okładziną. Mimo że jest on bardzo wąski używa się go w miarę wygodnie, komfortowo i nie przysparza powodów do narzekań. Po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości pierścień blokuje się. Na tubusie jest jeszcze jeden pierścień do zmiany przysłon w obiektywie [3]. Wykorzystuje się go podczas pracy obiektywu z aparatami analogowymi. Przednia soczewka Nikkora 28 mm f/2,8 podczas ustawiania ostrości nie rotuje [4], ale zmienia swoje położenie, nieznacznie zmieniając wymiary obiektywu. Przy minimalnej odległości ustawiania ostrości obiektyw powiększa swoją wysokość o ok. 5 mm.
W „dwódziestceósemce” f/2,8 nie ma silnika SWM. Przez to autofocus działa jedynie z lustrzankami Nikona wyposażonymi w silnik AF (wszystkie modele pełnoklatkowe i zaawansowane modele DX). Z powodu braku wspomnianego silnika ustawianie ostrości odbywa się dość głośno.
AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G ma bardzo szeroki, 28-milimetrowy pierścień ustawiania ostrości [6], z czego 24 mm pokryte jest karbowaną, gumowaną okładziną. Dzięki temu użytkuje się go bardzo wygodnie. Pierścień obraca się bardzo lekko, mógłby stawiać lekko większy opór (ale to subiektywne odczucie). Po osiągnięciu minimalnej lub maksymalnej granicy ustawiania ostrości napotkamy opór, jednak dalej możemy nim obracać. Na tubusie jest przełącznik M/A – M [7], do ustawiania trybu pracy AF: automatyczny i ręczny. Przednia soczewka obiektywu podczas ustawiania ostrości nie rotuje i nie wysuwa się [8].
W Nikkorze 28 mm f/1,8 zastosowano silnik SWM. Dzięki niemu autofocus działa bardzo szybko i bardzo cicho. Obiektyw możemy stosować ze wszystkimi lustrzankami Nikona bez obawy, że z niektórymi modelami nie będzie działał AF.
data dodania: 08-06-2018
godzina dodania: 09:45
odsłon: 7705
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Test Panasonica LUMIX S 28-200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S. 22 lutego 2024 r. Panasonic zaprezentował obiektyw LUMIX S 28-200 mm f/4-7,1 MACRO O.I.S. oparty na standardzie mocowania L-Mount. Zaprojektowany został z największą dbałością o każdy szczegół, zarówno pod względem optycznym, jak i mechanicznym. LUMIX S 28-200 mm jest najmniejszym i najlżejszym na świecie obiektywem typu superzoom nie tylko dla kreatywnych podróżujących. Jest to pierwszy w serii LUMIX S obiektyw z tak szerokim zakresem ogniskowych. W marcu obiektyw trafił do redakcji... LIGA FOTO-KURIERA 2024 - II etap pt. "Różowy" - zwycięskie prace i kolejny etap - tylko do 6 maja Temat drugiego etapu Ligi Foto-Kuriera 2024 "Różowy" okazał się jeszcze większą inspiracją dla wielu osób do wykonaniaoryginalnych zdjęć. Do rywalizacji dołączyło wiele nowych osób wraz z niesamowitymi zdjęciami. Łączna pula nagród w konkursie przekracza 16 tys. zł. Cały czas zaskakuje nas kreatywność autorów. Wybór najlepszych 30-tu zdjęć nie jest łatwy. Zapraszamy do udziału w kolejnym czwartym już etapie Ligi Foto-Kuriera pt. "Brzeg", do którego prace można wgrywać do 6 maja 2024 r. Czwarty etap Ligi Foto-Kuriera 2024 pt. "Brzeg" - zgłoszenia tylko do 6 maja Montaż powstał ze zdjęć następujących osób: Andrzej Bocheński, Kamil Górawski, Mariusz Kulesza, Piotr Dras, Robert Sic i Sylwia Tylkowska. Autorzy zdjęć wykorzystanych w montażu, wysłali już swoje prace. Zainspiruj się nimi i w dowolnym momencie dołącz do zabawy. Do wygrania ponad 16 tys. złotych. Zgłoszenia tylko do 6 maja 2024 r. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |