Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009

ciąg dalszy...

Oba aparaty są bardzo proste i intuicyjne w obsłudze. Uproszczono je do granic przyzwoitości, i nikt nie powinien mieć problemów z ich obsługą. Podsumowując, oba korpusy wykonano dość solidnie. Sony wygrywa stylistycznie, ale lepszy design pokutuje nienajlepszą ergonomią. Za estetykę przyznajemy 5 punktów Nikonowi i 5,5 punktu dla Sony. Za intuicyjność po 5,5 punktu, a za ergonomię 5 w przypadku Nikona, i niestety tylko 4 w przypadku Sony.

Sony a230

Sony a230

Nikon D3000

Nikon D3000

Nikon D3000

Nikon D3000

Aparaty są naprawdę bardzo intuicyjne. Ilustrowane menu „prowadzi za rączkę” użytkownika, objaśniając każdą funkcję i ustawienie. W Nikonie przybrało to nawet postać wbudowanego samouczka, aktywowanego z poziomu pokrętła sterowania.

 

Test

Pomiary możliwości przetwornika wykonaliśmy w redakcyjnym studiu. Do oświetlenia tablicy testowej GretagMacbeth użyliśmy dwóch lamp Bowens Esprit 500 z nałożonymi softboxami Elfo 50×90 cm (temp. barwowa ok. 5200 K). Do testów przy oświetleniu ciągłym (2900 K) wykorzystaliśmy żarówki pilotujące lampy Halolux 230 W. Parametry oświetlenia dobieraliśmy korzystając ze światłomierza Minolta Auto Meter IVF. Niestety ani Sony a230, ani Nikon D3000, podobnie jak większość lustrzanek konsumenckich, nie dają możliwości ręcznego doboru wartości temperatury barwowej. Wykonując zdjęcia z błyskiem wybraliśmy profil balansu bieli dla lampy błyskowej. Podobnie, wykonując zdjęcia ze światłem ciągłym, wybraliśmy profil „światło żarowe”. Test przeprowadzono z wykorzystaniem kart  pamięci SDHC SanDisk Extreme III 16 GB (6 class).

Dynamika rejestracji

Oba aparaty wyposażono w matryce światłoczułe typu CCD, formatu APS-C (23,6×15,8 mm), o efektywnej rozdzielczości 10 mln pikseli. Można spekulować, że jest to ten sam produkowany przez Sony przetwornik, a różnice w jakości obrazu wynikają z zastosowanego oprogramowania. A różnice są faktycznie dosyć znaczne. Podobnie jak w poprzedniej serii i modelach  a200 i a300, tak samo a230 charakteryzuje się świetną dynamiką kształtującą się na poziomie 6 2/ 3 EV (w poprzedniej „rodzinie” zakres przekraczał nawet 7 EV!). Wynik Nikona to zaledwie 5 1/3 EV (choć przetworniki typu CMOS często nie przekraczają nawet granicy 5 EV).

 

Przetwornik Sony a230 „oferuje” zdecydowanie lepszą dynamikę rejestracji, choć w „cieniach” to Nikon okazał się nieznacznie lepszy.

Przetwornik Sony a230 „oferuje” zdecydowanie lepszą dynamikę rejestracji, choć w „cieniach” to Nikon okazał się nieznacznie lepszy. 

 

Sony jest tu niekwestionowanym liderem w zakresie tolerancji na prześwietlenie – przesunięcie wykresu w stronę „świateł” jest bardzo widoczne. Nikon nie najlepiej poradzi sobie w jasnych partiach; ale lepiej od Sony, choć nieznacznie, poradzi sobie z odwzorowaniem szczegółów w ciemnych partiach obrazu. W tej sytuacji za dynamikę Sony otrzymuje 5,5 punktu a Nikon 4,5 punktu.

Szumy

Zdjęcia testowe wykonaliśmy osobno dla światła błyskowego i żarowego, zarówno z włączoną, jak i wyłączoną funkcją redukcji szumów. Oba aparaty „dysponują” podstawowym zakresem czułości ISO 100–3200. Od razu trzeba powiedzieć, że ani jeden, ani drugi aparat nie „rzuca na kolana” wynikami. Lepiej w pomiarach wypada jednak Sony a230.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...






 
data dodania: 21-03-2012
 
godzina dodania: 22:07
 
odsłon: 48593
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 28–300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test Foto-Kurier 10/10
fotografia
TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015
fotografia
TEST: 40 milionów w Olympusie OM-D E-M5 Mark II czyli nowe wcielenie udanego protoplasty - test Foto-Kurier 3/15
fotografia
TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13
fotografia
Epson SureColor SC-S80610 - czyli najtańsze wydruki fotograficzne - TEST Foto-Kurier 11/18
fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18
fotografia
Sharp 8K TV LV-70X500E - nowy wymiar fotograficznej ostrości - TEST Foto-Kurier 5/2018
fotografia
TEST: Najlepszy w historii aparat systemu Mikro 4/3 – Olympus OMD E-M1 - TEST Foto-Kurier 10/13
fotografia
Test GorillaPod 5K kit - lekki, poręczny, idealny nie tylko dla posiadaczy lustrzanek - Foto-Kurier 3/18
fotografia
X-T2+GFX50S= X-H1 czyli kolejny wytrzymały bezlusterkowiec Fujifilm - TEST Fujifilm X-H1 Foto-Kurier 6/18


Zdjęcie miesiąca
Sierpień 2019
zdjęcie miesiąca
© fot. Jacek Świercz
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |