Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Fujifilm X-A1, najtańszy z systemu X. Pełny TEST z FK 12/13

ciąg dalszy...

Szumy

 

Przy odszumianiu na poziomie 0 i +2 poziom sygnału szumowego w testowanym modelu jest nawet niższy niż w X-E1 i X-M1. Na poziomie –2 nie widać różnic między X-M1 a X-A1.

 

Do testu wykorzystaliśmy tablicę barwną X-rite. Pomiary testowe wykonaliśmy na plikach JPEG o najmniejszej kompresji, czyli na największych. Ekspozycja i balans bieli zostały zmierzone światłomierzem Gossen Digipro F i kolorymetrem Minolta Color Meter III. Pomiary przy świetle żarowym o temperaturze barwowej 3000 K wykonaliśmy przy redukcji szumów na poziomach –2, 0 oraz +2, ustawiając balans bieli na dedykowany do oświetlenia żarowego. Światło błyskowe miało temperaturę 5000 K, a balans bieli działał w trybie przeznaczonym do światła słonecznego. Ekspozycję ustawialiśmy ręcznie wg wskazań światłomierza.
Fujifilm X-A1 przy odszumianiu na poziomie 0 i +2 wykazuje niższe szumy nawet od, i tak świetnych, modeli X-E1 i X-M1 z matrycami X-Trans CMOS. Przy odszumianiu na poziomie –2 trudniej wskazać jednoznacznego faworyta, stąd można wnioskować, że główna różnica polega na algorytmach redukujących szumy.
Za szumy przyznajemy modelowi X-A1 5,6 punktu.

 




Zdjęcia wykonano przy standardowym poziomie odszumiania 0. Możliwy zakres ustawienia to od –2 do +2. Szumy widoczne są dopiero przy maksymalnej czułości, ale szczegóły obrazu zanikają znacznie szybciej. Na jednolitych powierzchniach zanik szczegółów zaczyna być widoczny przy ISO 1600, a przy ISO 6400 jest już bardzo wyraźny. Zanik szczegółów najlepiej zaobserwować na napisie zaznaczonym strzałką.

Dynamika

Dynamika matrycy X-A1 utrzymuje się na identycznym poziomie co w X‑M1, ale niższym niż w modelu X-E1. Przydatna okazuje się opcja rozszerzonej ­dynamiki.

 

Rozpiętość dynamiki przetwornika sprawdziliśmy przy oświetleniu żarowym o temperaturze barwowej 3000 K. Przy normalnym zakresie dynamicznym używaliśmy ekwiwalentu czułości ISO 200, przy rozszerzonym zakresie 400% – ISO 800.
Zakres dynamiki wynosi 5 i 2/3 EV w trybie normalnym. Po załączeniu opcji 400% czułość nie może być niższa niż ISO 800, a zakres dynamiki zwiększa się do 7 EV. Wyniki są identyczne jak w Fujifilm X-M1, dlatego też przyznajemy tę samą ocenę: 4,75 punktu.

 


Na odwzorowanie szczegółów duży wpływ ma poziom zastosowanej redukcji szumów. Na poziomie –2 szczegóły są widoczne nawet przy ISO 6400. Niestety wraz z nimi dobrze widoczny jest również szum. Odszumianie na poziomie 0 redukuje ilość szumów do  niezauważalnej ilości w większości sytuacji pozostawiając widoczne kontury wszystkich obiektów w kadrze. Odszumianie na poziomie +2 zapewnia idealnie gładki obraz nawet przy najwyższych ekwiwalentach czułości. Niestety odbywa się to kosztem wyraźnej utraty szczegółów obrazu. Zastosowanie zwiększonego zakresu dynamiki nie wpływa w widoczny sposób na zwiększenie poziomu zaszumienia.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 18-04-2017
 
godzina dodania: 16:14
 
odsłon: 8857
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wioleta Pawlak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.103) / 0.090

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |