Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

TEST: Sony A6300 jeszcze szybsza wersja pogromcy lustrzanek - artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016

ciąg dalszy...

System AF
Sony α6300 wykorzystuje do ustawiania ostrości technologię 4D FOCUS, znaną już z modelu A6000, bazującą na systemie Fast Hybrid AF. System ten łączy szybki pomiar ostrości oparty na detekcji fazy z wyjątkowo dokładnym pomiarem opartym na detekcji kontrastu, umożliwiając ustawienie ostrości na ruchomym obiekcie w czasie zaledwie 0,05 s. Dzieje się tak, gdyż automatyka ostrości z funkcją śledzenia ostrości wykorzystuje aż 425 pól AF (największa na świecie liczba punktów AF w przypadku aparatów z wymiennymi obiektywami) z detekcją fazy (w A6000 było 179 pól), gęsto rozmieszczonych na powierzchni niemal całego kadru (elementy AF pokrywają ok. 84% powierzchni kadru)
[A], co umożliwia precyzyjne ustawianie ostrości na dużej przestrzeni, nawet w przypadku małych, szybko poruszających się obiektów, z którymi inne aparaty mogłyby mieć problemy.

 

Za detekcję fazową odpowiada 425 punktów AF obejmujących swoim zakresem 84% powierzchni kadru. Pola niebieskie oznaczają 169 punktów AF działających w oparciu o detekcję kontrastu (25+144 – każdy z 9 punktów centralnego pola AF zamienia się w 16 pól pomiarowych). W ustawianiu ostrości aparat wykorzystuje dwa systemy: detekcji fazy (pomarańczowa linia) i detekcji kontrastu (linia niebieska)

 

Tak jak w A6000, w A6300 czujniki AF oparte na detekcji fazy współpracujący z dokładnym systemem AF opartym na detekcji kontrastu. Z tym, że w A6300 mamy 169 takich pól (9 centralnych pól systemu AF rozszerza się do 16 punktów AF), a w A6000 jest ich 25 [5].
Automatyka ostrości aparatu α6300 nie tylko pokrywa większą część kadru, ale też dzięki nowej funkcji śledzenia ostrości i gęstemu rozmieszczeniu pól AF znacząco poprawia wykrywanie obiektów i efektywność śledzenia ruchu. System AF wstępnie lokalizuje fotografowany obiekt za pomocą głównych czujników detekcji fazy. Po jego wykryciu w punkcie ostrości aktywują się natychmiast dodatkowe punkty AF, które ułatwiają śledzenie obiektów będących w ruchu
[6].

 

Technologia High-density Tracking AF. Po lewej: obiekt został wykryty przez szerokie pole AF. Po prawej: wykrycie obiektu w kadrze powoduje lokalną aktywację punktów ostrości znajdujących się wokół wykrytego obiektu co umożliwia precyzyjniejsze ustawienie ostrości. Technologia ta umożliwiła zagęszczenie punktów AF 7,5× większe niż w A6000.

 

Zagęszczenie tych punktów jest 7,5 raza większe, niż w modelu α6000. System ten sprawdza się przy wykonywaniu zdjęć seryjnych z częstotliwością 11 kl./s, albo w nowym trybie zdjęć seryjnych z częstotliwością 8 klatek na sekundę z podglądem na żywo na ekranie LCD lub w wizjerze elektronicznym aparatu. W praktyce, o ile nasz obiekt jest odpowiednio oświetlony i nie jest zbyt mały, to system ten działa skutecznie. Z jednym małym wyjątkiem, aparat ma zbyt mały bufor pamięci, żeby wykonywać tego typu serie zdjęć bez ograniczeń. Po zarejestrowaniu serii musimy chwilę odczekać zanim aparat zapisze zdjęcia na karcie. A chwila ta jest tym dłuższa im rejestrowane zdjęcia mają większą rozdzielczość. Może być to trochę irytujące. I dlatego nie powinno się porównywać tego parametru z osiągami profesjonalnych lustrzanek klasy Canon EOS 1D-X Mark II, czy też Nikon D5.
Nowy system pól AF z detekcją fazy, można wykorzystać wraz z obiektywami z mocowaniem typu A zamontowanymi do A6300 przy użyciu adaptera, takiego jak Sony LA-EA3
[7]). To pierwszy aparat Sony z wymiennymi obiektywami z przetwornikiem formatu APS-C, który daje taką możliwość — dotąd pozwalały na to wyłącznie pełnoklatkowe modele α7R II i α7 II.

Do doświetlenia portretów i ciemnych wnętrz można użyć takiej samej jak w A6000 wbudowanej lampy błyskowej [9]. Lampa aktywowana jest po wciśnięciu przycisku znajdującego się w górnej części tylnej ścianki korpusu.

Aparat może zapisywać zarówno pliki JPEG jak i RAW.
Inne udoskonalenia w modelu α6300 obejmują między innymi: funkcję cichych zdjęć, możliwość wykorzystania systemu AF w trybie powiększenia obrazu, rozszerzane punktowe ustawienie automatyki ostrości z wyborem czujnika oraz funkcję nastawiania ostrości na oczy w trybie AF-C.
Za możliwości fotograficzne A6300 przyznajemy 5,75 punktu.

 

 

Bruksela nawet w nocy może wyglądać intrygująco. Dzięki czułości ISO 6400 i systemowi stabilizacji obrazu tego typu zdjęcia możemy wykonywać z ręki.

 

Wizjer

Najwidoczniej inżynierowie Sony czytają nasze artykuły ☺. W teście A6000 (w FK 7/14) stwierdziliśmy, że wizjer elektroniczny mógłby mieć większą rozdzielczość niż 1,44 mln. I oto A6300 wyposażony jest już w wizjer XGA OLED TruFinder o większej rozdzielczości 2,4 miliona punktów. Co ciekawe wizjer może także pracować w nowym trybie, umożliwiającym wyświetlanie obrazu z częstotliwością 120 kl./s, dzięki czemu akcja wyświetlana jest bardzo płynnie.
Wizjer elektroniczny jest niezwykle pomocny gdy fotografujemy w słoneczny dzień i nic lub niezbyt wiele widzimy na ekranie LCD. Nie zaobserwowaliśmy opóźnienia w wyświetlaniu obrazu w wizjerze przy poruszaniu aparatu w poziomie lub pionie. Natomiast, co jest typowe dla każdego wizjera elektronicznego, czasami widzimy efekt mory ujawniający się przy fotografowaniu drobnych motywów. Przy obserwacji obrazu w wizjerze widzimy też w zacienionych miejscach kadru typową dla wizjerów elektronicznych kolorową „kaszkę” chromatyczną
[8]. Wizjer oceniamy na 5,4 pkt.



 

 

Pomiary

W redakcyjnym studiu sprawdziliśmy: dynamikę przetwornika, zaszumienie obrazu oraz odwzorowanie barwne (czyli sprawność ustawień balansu bieli). Pomiarów dokonaliśmy z użyciem testowej tablicy barwnej X-rite, którą oświetlaliśmy światłem ciągłym żarowym (3000 K) oraz błyskowym (5000 K). Temperatura barwowa i ekspozycja ustawiane były ręcznie według wskazań urządzeń pomiarowych: Gossen Digipro F i kolorymetru Minolta Color Meter III. Ocenie zostały poddane pliki JPEG o najwyższej jakości.

 

Więcej o dynamice, odwzorowaniu barwnym, szumach, możliwościach edycyjnych i multimedialnych w dalszej części materiału.

Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 6/2016.
Całe wydanie można przejrzeć tutaj

 

Tekst i zdjęcia niepodpisane: Krzysztof Patrycy
Zdjęcia aparatów: mat. inf. Sony
Aparat i obiektywy do testu dostarczył polski oddział firmy Sony

 

Osoby, które mają wykupioną prenumeratę z dostępem do e-wydań mają dostęp również do wszystkich płatnych artykułów na www.foto-kurier.pl


Wniesienie opłaty umożliwia Ci
pełny dostęp do danego artykułu przez 2 dni.
Zabrania się kopiowania i rozpowszechniania
tekstów i materiałów ilustracyjnych.

Zamawiany artykuł zawiera:
Liczba zdjęć: 15 ; Liczba tabel i ilustracji: 8 ;
Liczba znaków: 22095

Wybierz formę płatności





 
data dodania: 11-05-2017
 
godzina dodania: 11:30
 
odsłon: 18154
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.085) / 0.076

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |