Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jakość = PRO - OLYMPUS M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014

ciąg dalszy...

Rozdzielczość

Rozdzielczość M.Zuiko ­Digital 12-40 mm f/2,8 ED PRO z 16-milionową matrycą Olympusa OM-D E-M1 jest na bardzo dobrym poziomie w całym zakresie badanych przysłon f/2,8–f/8 [16]. Jest to 65 lini/mm, a nawet 70 linii/ mm. Jedynie na brzegach kadru przy ogniskowych 100-150 mm rozdzielczość spada do 60 linii/mm, ale to i tak jest bardzo dobry wynik.

 

M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się bardzo dobra rozdzielczością również na brzegach kadru..


Za rozdzielczość przy przysłonie minimalnej (f/2,8) M.Zuiko 40-150 mm PRO otrzymuje 5,3 punktu, a przy przysłonie optymalnej (f/8 – przymknięta o 3 EV) przyznajemy obiektywowi 5,4 punktu.

Winietowanie

Jasne obiektywy, a takim jest testowany M.Zuiko, często winietują przy pełnych otworach przysłony. Tak jest i w tym przypadku, ale winietowanie jest szybko korygowane. Największe jest przy maksymalnej ogniskowej (150 mm) i przysłonie f/2,8. Tam rogi ciemniejsze są, w stosunku do centrum kadru, o 1 i 1/3 EV. Przy ogniskowych 40 i 100 mm zacienienie rogów jest na poziomie 1 EV, a przy 70 mm tylko 2/3 EV. Wystarczy jednak przymknąć przysłonę o 2/3 EV (przy 70 mm), o 1 EV (przy 40 i 100 mm) i o 1 i 2/3 EV (przy 150 mm) by winietowanie nie było widoczne.

M.Zuiko 40-150 mm f/2,8 ED PRO za winietowanie otrzymuje 5 punktów.

Pod światło

Podczas prób pod światło w studiu mało widoczny blik, bliżej źródła światła, pojawił się przy ogniskowej 40 mm i przysłonie f/2,8. Przy f/9 zaczęły pojawiać się dodatkowe, lecz mało widoczne bliki. Przymykając przysłonę bardziej bliki stawały się wyraźniejsze. Wydłużając ogniskową bliki zaczęły pojawiać się dopiero przy dużych wartościach przysłon. Niestety nie udało nam się sprawdzić jak obiektyw sprawdza się w tej kategorii w plenerze, ponieważ w okresie, w którym mieliśmy obiektyw w redakcji trudno było o słońce. Za zdjęcia pod światło przyznajemy 5,5 punktu.

 

Dzięki ogniskowej 150 mm i otworze względnym f/2,8 możemy skupić się na pojedynczym elemencie pozostawiając całą resztę w ładnie rozmytym tle. Olympus OM-D E-M1 M.Zuiko Digital  12-40 mm f/2,8 ED PRO. Par. eksp.: 1/60 sISO 640 f/2,8f=150 mm. Fot. P. Borys

Dzięki ogniskowej 150 mm i otworze względnym f/2,8 możemy skupić się na pojedynczym elemencie pozostawiając całą resztę w ładnie rozmytym tle. Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Par. eksp.: 1/60 s; ISO 640; f/2,8; f=150 mm. Fot. P. Borys

 

Aberracja chromatyczna

O aberracji chromatycznej nie będziemy się rozpisywać bo jej praktycznie nie ma. Na zdjęciach jest raczej niezauważalna. Przyznajemy 6 punktów.

Dystorsja

Dystorsji w M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO praktycznie nie ma. Odchylenie na poziomie 0,07% przy niektórych ogniskowych to żadne zniekształcenie. Pod tym względem jest to najlepszy z testowanych przez nas zoom w historii.
Za dystorsję przyznajemy 6 punktów.

 

Obiektyw M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się znikomą dystorsją, dzięki czemu możemy pokusić się o fotografowanie wnętrz. Olympus OM-D E-M1 M.Zuiko Digital  12-40 mm f/2,8 ED PRO. Par. eksp. 1/50 sISO 640 f/2,8f=75 mm. Fot. P. Borys

Obiektyw M.Zuiko 40-150 mm PRO charakteryzuje się znikomą dystorsją, dzięki czemu możemy pokusić się o fotografowanie wnętrz. Olympus OM-D E-M1 + M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Par. eksp. 1/50 s; ISO 640 f/2,8; f=75 mm. Fot. P. Borys

 

Jakość = PRO - M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014


Podsumowanie

Jak podaje producent seria obiektywów PRO charakteryzuje się m.in. wysoką wydajnością optyczną. Test przez nas przeprowadzony potwierdził to w 100%. Obiektyw ma bardzo dobrą rozdzielczość, również na brzegach kadru, dobrze korygowaną aberrację i dystorsję, bardzo dobrze rozwiązany system zakładania osłony przeciwsłonecznej. Cena sugerowana obiektywu w grudniu 2014 roku wynosiła 6290 zł i obecnie (maj 2017) jest podobna do rynkowej która wynosi ok. 6200 zł. Nie jest to mało ale tego typu obiektywy (jasne zoomy o dobrych parametrach) niestety są drogie. Jeśli ktoś chciałby mieć mały i tani obiektyw, ciemny i z obudową z tworzywa sztucznego to może wybrać chociażby M.Zuiko Digital 40-150 mm f/4-5,6 ED za 600 zł. Jeśli zależy nam, mówiąc jednym słowem, na jakości, to możemy śmiało polecić
M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED z serii PRO. Szkoda, że nie ma odpowiednika tej klasy sprzętu, w tej cenie, wśród obiektywów do lustrzanek.

 

Jakość = PRO - M.Zuiko Digital 40-150 mm f/2,8 ED PRO. Pełny TEST z FK 12/2014

 

Tekst i zdjęcia: Piotr Borys
Sprzęt do testu dostarczyła firm Olympus.

 

Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 12/2014.
Całe wydanie można przeglądać tutaj

 

 



 
data dodania: 14-06-2017
 
godzina dodania: 17:00
 
odsłon: 8705
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Kwiecień 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Wiesław Jucha
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.145) / 0.129

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |