testowe TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12ciąg dalszy...Charakteryzują się między innymi niższą rozdzielczością od tej osiąganej przez obiektywy stałoogniskowe. Testowany zoom, jak na taką konstrukcję, ma dosyć dobre wyniki rozdzielczości. W środku kadru, w prawie całym zakresie ogniskowych, osiągnął rozdzielczość ok. 70 linii. Jednak na brzegach jego rozdzielczość była znacznie niższa – ok. 50 linii, co jednak i tak jest bardzo dobrym wynikiem w tej klasie produktów. Pozostałe wyniki pomiarów znajdują się na załączonym wykresie.
Zestaw
z Nikonem D3200 charakteryzuje się bardzo dobrą rozdzielczością,
w szczególności przy całkowicie otwartej przysłonie. Przymknięcie
przysłony może powodować spadek rozdzielczości.
Należy jednak pamiętać, że na ten dobry wynik ma również wpływ wysoka rozdzielczość przetwornika. Testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR charakteryzuje się wysoką rozdzielczością zarówno przy w pełni otwartej przysłonie jak również po jej przymknięciu o 3 wartości. Jest on na tyle dobrze skorygowany, że jego przymknięcie może lekko zmniejszać jego rozdzielczość. W porównaniu z konkurencyjnymi modelami testowanymi w FK 5/2011, Nikkor 18-300 chrakteryzuje się większą rozdzielczością. Za rozdzielczość przyznajemy obiektywowi 5 punktów przy przysłonie minimalnej i 4,5 punktu przy przysłonie optymalnej.
Dystorsja
Dystorsja testowanego obiektywu jest wyraźnie widoczna przy skrajnych wartościach ogniskowej.
Tego typu konstrukcje charakteryzują się dosyć sporą dystorsją beczkowatą przy najszerszym kącie, która szybko przechodzi w dystorsję poduszkowatą. I nie inaczej jest w tej konstrukcji. W testowanym AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR przy ogniskowej 18 mm mamy znaczną dystorsję beczkowatą (3,74%), a już przy wartości ogniskowej 28 mm jest ona poduszkowa (–1,28%). Dystorsja poduszkowata stopniowo narastając przy ogniskowej 200 mm osiąga maksymalną wartość (–2,28%), aby następnie zmniejszać się do wartości (–1,74%) przy maksymalnej ogniskowej. Jak widać na zamieszczonym wykresie testowane wcześniej obiektywy o trochę krótszym zakresie miały podobną charakterystykę dystorsji. W tej kategorii Nikkorowi 18-300 przyznajemy 5,2 punktu.
Jak wszystkie obiektywy o tak dużym zakresie ogniskowych równiez i ten wykazuje się dosyć sporą dystorsją. Przy większości ogniskowych jest ona dystorsją poduszkowatą. Par. eksp.: 1/1600 s; ISO 400; f/5,6; f=300 mm
Aberracja
Przy szerokim kącie i bardzo ostrym świetle znajdującym się w kadrze, mogą powstać widoczne odblaski. Par. eksp.: 1/320 s; ISO 100; f/13; f=56 mm
W
warunkach studyjnych jedynie drobne bliki pojawiały się po mocnym
przymknięciu przysłony. Jednak w plenerze i w bardzo ostrym słońcu
znajdującym się w kadrze uchwyconym przez testowany AF-S DX Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR zdarzały się duże bliki powstałe na soczewkach
obiektywu. Z tego też względu przyznajemy za zdjęcia pod światło 5
punktów.
data dodania: 21-09-2019
godzina dodania: 09:00
odsłon: 14514
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). TAMRON 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD pierwszy z mocowaniem CANON RF - wkrótce na rynku 23 kwietnia 2024 r. Tamron, jeden z czołowych producentów optyki do różnorodnych zastosowań, ogłosił opracowanie pierwszego obiektywu TAMRON z mocowaniem CANON RF. Jest to Tamron 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD (Model B060), ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych wyposażonych w matryce typu APS-C. Test Panasonica LUMIX S 28-200 mm f/4–7,1 MACRO O.I.S. 22 lutego 2024 r. Panasonic zaprezentował obiektyw LUMIX S 28-200 mm f/4-7,1 MACRO O.I.S. oparty na standardzie mocowania L-Mount. Zaprojektowany został z największą dbałością o każdy szczegół, zarówno pod względem optycznym, jak i mechanicznym. LUMIX S 28-200 mm jest najmniejszym i najlżejszym na świecie obiektywem typu superzoom nie tylko dla kreatywnych podróżujących. Jest to pierwszy w serii LUMIX S obiektyw z tak szerokim zakresem ogniskowych. W marcu obiektyw trafił do redakcji... Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |