Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

Jasne szerokie kąty - test z Foto-Kuriera 11/13 AF Nikkor 28 mm f/2,8D; AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G; Sigma 28 mm f/1,8 EX DG A

ciąg dalszy...

Winietowanie Sigma 28 mm f/1,8

 

Winietowanie Sigma 28 mm f/1,8


Pod kątem winiety również Sigma wypadła podobnie jak Nikkor 28 mm f/2,8. Pojawiała się ona na pełnym otworze przysłony, rogi były ciemniejsze o ok. 2 EV. Jednak przymknięcie o 1 i 1/3 EV likwiduje problem. Za winietowanie Sigma otrzymuje 4,75 punktu.

Dystorsja

Szerokokątne obiektywy mają to niestety do siebie, że często występuje u nich dystorsja beczkowata. W przypadku testowanych obiektywów nie jest to jednak zniekształcenie duże (Nikkory mają dystorsję na poziomie 101,2%), a przypadku Sigmy nawet znikome. Odchylenie w Sigmie na poziomie 100,75% daje jej 6 punktów, a Nikkorom po 5.

 

Mała liczba przysłony w AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G  i można nawet wyodrębnić  uzębienie wielbłąda. fot. K. Patrycy

Mała liczba przysłony w AF-S Nikkor 28 mm f/1,8G i można nawet wyodrębnić uzębienie wielbłąda. fot. K. Patrycy

 

Aberracja

Z aberracją testowane „szkła” poradziły sobie bardzo dobrze. Zauważyliśmy jej występowanie jedynie w Nikkorze 28 mm f/2,8, i to na niskim, mało widocznym poziomie. Na zdjęciach z pozostałych dwóch obiektywów aberracji nie zauważyliśmy. Tak więc Nikkor 28 mm f/2,8 otrzymuje z aberrację 5,5 punktu, natomiast Sigma i Nikkor 28 mm f/1,8 po 6 punktów.
 

Sigma 28 mm f/1,8 ma w nazwie słowo makro. Dzięki temu możemy z niewielkiej odległości ustawiać ostrość, zapeniając jednocześnie bardzo małą głebie ostrości.

Sigma 28 mm f/1,8 ma w nazwie słowo makro. Dzięki temu możemy z niewielkiej odległości ustawiać ostrość, zapeniając jednocześnie bardzo małą głebie ostrości. fot. P. Borys

 

Podsumowanie

Stałoogniskowy obiektyw o dużej jasności to raczej nie jest „szkło”, od którego zaczynamy przygodę z fotografowaniem. Tego typu obiektywy kupują raczej osoby, które fotografując wiedzą czego chcą, w jakim kierunku chcą rozwijać swój warsztat. Mimo że rozbieżność produkcyjna testowanych modeli jest dość duża to wszystkie one są dostępne na rynku, i dlatego zdecydowaliśmy się na ich przetestowanie. Zwycięzcą został Nikkor 28 mm f/1,8. Jest on najdroższy (ok. 2400 zł), ale patrząc na stosunek jakości do ceny nie wydaje się już tak drogo. Pozostałe dwa „szkła” również otrzymały ocenę 5 za stosunek jakości do ceny. Są odpowiednio tańsze (Sigma – ok. 1900 zł, Nikkor 28 mm f/2,8 – ok. 1300 zł), ale pod wieloma względami przegrywają ze zwycięzcą testu. Jeśli myślimy o fotografowaniu w miejscach, gdzie cisza jest jak najbardziej wskazana (np. śluby, spektakle, przyroda), to spośród testowanej trójki powinniśmy wybrać Nikkora 28 mm f/1,8. Dzięki silnikowi AF-S jest on bezszelestny.

 

tabela

 

Pomimo szerokiego kąta Nikkora 28 mm f/1,8 można używać  do plenerowych portretów.  fot. K. Patrycy

Pomimo szerokiego kąta Nikkora 28 mm f/1,8 można używać  do plenerowych portretów.  fot. K. Patrycy

 

Jasny obiektyw i niekoniecznie najwyższe czułości ISO umożliwiają wykonanie nieporuszonych ujęć „z ręki”.

Jasny obiektyw i niekoniecznie najwyższe czułości ISO umożliwiają wykonanie nieporuszonych ujęć „z ręki”. fot. P. Borys

 

Piotr Borys
 
Artykuł ukazał się w Foto-Kurierze 11/13
Całe wydanie można przejrzeć w naszym ekiosku tutaj
 


 
data dodania: 08-06-2018
 
godzina dodania: 09:45
 
odsłon: 7676
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


Zdjęcie miesiąca
Marzec 2024
zdjęcie miesiąca
© fot. Halina Kubiak
 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.149) / 0.133

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |