Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009

ciąg dalszy...

Zdjęcia zapisywane są jako pliki JPEG, RAW lub w obu formatach jednocześnie, przy czym Nikon „oferuje” trzy (Fine, Normal, Basic) a Sony dwa stopnie kompresji (Fine, Standard). Co ciekawe, D3000 umożliwia zapisywanie plików RAW w połączeniu z małym JPEG-em (służącym tylko do przeglądania zdjęć). Takiej możliwości nadal nie ma w wielu całkiem zaawansowanych  konstrukcjach.
Za szybkie przetwarzanie zdjęć odpowiadają procesory Bionz w a230 i Expeed w D3000. W obu lustrzankach mamy do czynienia z typowymi dla tej klasy częstotliwościami wykonywanych zdjęć. Sony a230 wykonuje maksymalnie 2,5 kl./s; Nikon jest pod tym względem lepszy, rejestrując do 3 ujęć na sekundę. Jak wygląda pojemność bufora obu konstrukcji?  Nikon wykonał w serii 49 plików JPEG najwyższej jakości, i po 5 plików w trybie RAW, i RAW + JPEG Basic. Alfa pliki JPEG rejestruje do zapełnienia karty pamięci (prawdopodobnie odczuwalnie mniejsza częstotliwość wykonywanych zdjęć, to jednocześnie więcej czasu dla procesora, który na bieżąco przetwarza i zapisuje pliki), 6 plików RAW i 4 pliki RAW + JPEG. Z pozoru lepszy wydaje się Nikon, ale szybko objawia się jego duża wada, jaką jest czas zapisu plików. Po wykonaniu serii zdjęć poczekamy nawet kilka sekund, a korzystając dodatkowo z funkcji D-Light, poczekamy nawet 5 sekund na przetworzenie jednego zdjęcia. To zdecydowanie zbyt długo.

Sony a230 D-Range

Sony a230 D-Range

Ponizej przedstawiamy wycinki kadru o szerokosci 500 pikseli z włączona i wyłączoną opcją D-Range w Sony a230 i włączona i wyłaczoną opcja D-light w Nikonie D3000

Sony a230 D-Range OFF

Sony a230 D-Range OFF

Sony a230 D-Range ON

Sony a230 D-Range ON

 

Nikon D3000

Nikon D3000 D-ligh

Nikon D3000 D-light OFF

Nikon D3000 D-light OFF

Nikon D3000 D-light ON

Nikon D3000 D-light ON

D-Light w Nikonie D3000 skutecznie rozjaśnia ciemne partie, ale zdaża mu się jednocześnie „przepalić jasne obszary. D-Range w a230 wydaje się mniej inwazyjny i bardziej wyważony w kontrolowaniu balansu zdjęcia.

 
Niewątpliwą zaletą alfy jest zintegrowany system stabilizacji matrycy Steady Shot (aktywowany z poziomu menu aparatu). Ci, którzy zdecydują się na Nikona, muszą liczyć się z tym, że tylko niektóre obiektywy tego producenta wyposażono w system stabilizacji VR, i przeważnie są one sporo droższe.
Oba aparaty wyposażono w funkcje umożliwiające zwiększenie zakresu dynamicznego zdjęcia, rozjaśniając ciemne partie i „gasząc” fragmenty zbyt jasne. W przypadku Sony będzie to optymalizacja D-Range, a w Nikonie wspomniana już wcześniej funkcja D-Light. W praktyce skuteczniejszy jest system Sony.
Kolejnym, ważnym układem jest system ustawiania ostrości. W tak prostej konstrukcji, 11-punktowy, zaczerpnięty z modelu D90 system AF w Nikonie jest jedną z jego największych zalet. Choć różnica nie jest gigantyczna, to jednak odczuwalna – 9-polowy AF w a230 jest zauważalnie wolniejszy. W pogoni za ruchliwą wiewiórką w Parku Łazienkowskim ustępował szybkiemu pomiarowi w D3000. Oba aparaty mają więc swoje wady i zalety. Za możliwości fotograficzne przyznajemy im po 5 punktów.

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 21-03-2012
 
godzina dodania: 22:07
 
odsłon: 49754
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST Fujifilm X-T3 - trzecie wcielenie flagowca Fujifilm - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Nikon Z 50 pierwszy - bezlusterkowiec Nikona z matrycą APS-C - test z Foto-Kuriera 12/19
fotografia
TEST: Canon EOS RP - niewielki, pełnoklatkowy bezlusterkowiec - test z Foto-Kuriera 5/19
fotografia
TEST: Panasonic FZ1000 II kompaktowy superzoom z 1-calową matrycą - test z Foto-Kuriera 6/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom ze stabilizacją - Tamron 35–150 mm f/2,8–4 DI VC OSD TEST FK 8-9/2019
fotografia
TEST: Mniejszy brat wielkiego brata, czyli Nikon Z 7 - pełny test z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
TEST Nikon Z 6 - przystępniejszy cenowo bezlusterkowiec Nikona - pełny test z Foto-Kuriera 1-2/19
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Jasny, szerokokątny - TEST Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD - pełny artykuł z  Foto-Kuriera 7/2019
fotografia
TEST: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S i przegląd standardowych zoomów - TEST Foto-Kurier 7/19
fotografia
TEST SONY A7R III czyli szybszy, z 42-milionową matrycą i filmujący w 4K - test Foto-Kurier 11/18
fotografia
Canon EOS 80D - najlepsza europejska lustrzanka - pełny TEST Foto-Kurier 8-9/16
fotografia
TEST: Jeden do wszystkiego Nikkor 18-300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test z Foto-Kuriera 11/12
fotografia
TEST Fujifilm Frontier DE100 - nowa odsłona profesjonalnego druku - pełny Test z Foto-Kuriera 7/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 28–300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test Foto-Kurier 10/10
fotografia
TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015
fotografia
TEST: 40 milionów w Olympusie OM-D E-M5 Mark II czyli nowe wcielenie udanego protoplasty - test Foto-Kurier 3/15
fotografia
TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13


Zdjęcie miesiąca
Styczeń 2020
zdjęcie miesiąca
© fot. Jan Siemiński
 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |