testowe TEST Nikon D3000 vs Sony a230 „Lusterka” dla każdego - artykuł opublikowano w FK 11/2009ciąg dalszy...
W trybie Auto WB zdjęcia z a230 są „chłodniejsze”, przez co bliższe prawidłowemu balansowi bieli. Sony „oferuje” też rozbudowane w stosunku do Nikona funkcje korekcji balansu. Co prawda nie możemy dobierać temperatury według skali Kelvina, ale w ustawieniach dla światła żarowego do dyspozycji mamy aż 7 wariantów (korygujemy w zakresie od –3 do +3). Za odwzorowanie barwne a230 otrzymuje 5,5 punktu, a D3000 mocne 5.
Możliwości multimedialne Pod względem możliwości multimedialnych oba aparaty ustępują nawet większości kompaktów. Ani a230, ani D3000 nie mają funkcji filmowania. Firma Sony nie zdecydowała się na zaimplementowanie tej technologii jak na razie w żadnej ze swoich lustrzanek, Nikon rezerwuje tę możliwość dla bardziej zaawansowanych korpusów (w najnowszym portfolio filmy HD kręcą wszystkie modele konsumenckie i półprofesjonalne). Obie lustrzanki nie mają też trybu Live View, ani nawet ekranów LCD o dużej rozdzielczości. Nikona D3000 wyposażono w 3-calowy ekran o rozdzielczości 230 tys. pikseli, ekran w a230 jest mniejszy (2,7-cala, też 230 tys. pikseli); ale za to umieszczono nad nim czujnik zbliżeniowy („gasi” ekran, gdy podnosimy aparat do oka), którego brakuje w Nikonie, a trzeba przyznać, że wyraźnie poprawia to komfort pracy. Kolejną i ostatnią chyba przewagą lustrzanki Sony będzie złącze HDMI, ułatwiające komunikację z urządzeniami multimedialnymi. Przewagą a230 będą też dwa sloty kart (SD i MS duo). Reasumując, w tym rozdziale zwycięża Sony, choć walka odbyła się raczej na niskim poziomie. a230 otrzymuje 4,5 punktu, a D3000 4 punkty.
* podane ceny są z 11/2009
Możliwości edycyjne Możliwości edycyjne to rozdział, w którym zdecydowanie zwycięża D3000. Sony umożliwia co najwyżej obracanie zdjęć, Nikon, podobnie jak w D5000, „oferuje” całą paletę niezbyt profesjonalnych, ale ciekawych możliwości edycji. Wśród nich znajdziemy takie akcje, jak „kolorowy kontur”, zmiana balansu kolorów, szybki retusz, „efekt miniatury”, zmiana na czarno-białe, sepię czy cyjanotopię, oraz szereg filtrów – ocieplający, skylight, zmiękczenie, cross Screen, oraz możliwość wzmocnienia poszczególnych tonów. Za możliwości edycyjne Nikon otrzymuje 5,5 punktu, a Sony tylko 4.
Podsumowanie
Obie konstrukcje to przede wszystkim możliwość rejestrowania zdjęć stosunkowo dużymi przetwornikami formatu APS-C za nieduże pieniądze. Aparaty idealne dla początkującego fotoamatora, który nie potrafi jeszcze precyzyjnie zdefiniować swoich fotograficznych potrzeb. Przeprowadzony test pokazuje, że pod względem obsługi i ergonomii zdecydowanie wygrywa Nikon; patrząc jednak na estetykę, jakość zdjęć i możliwości fotograficzne, szala przechyla się nieznacznie na stronę Sony. Decyzja, jak zwykle, należy do konsumenta.
Pomiary, tekst i zdjęcia: Maciej Zieliński
data dodania: 21-03-2012
godzina dodania: 22:07
odsłon: 56179
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
SWPA 2024 - Fotograf roku i zwycięzcy poszczególnych kategorii 18 kwietnia 2024 r. podczas uroczystej gali w Londynie World Photography Organisation ogłosiła zwycięzców klasyfikacji generalnej konkursu Sony World Photography Awards 2024. Odbywająca się już po raz 17. ceremonia wręczenia nagród jest ważnym corocznym wydarzeniem, ktore ma na celu wyróżnienie najlepszych fotografów i zaprezentowanie zdjęć i historii, które w minionym roku odbiły się szerokim echem na świecie. Test Samsunga ViewFinity S9 - monitor 5K 17 lipca 2023 roku firma Samsung Electronics zapowiedziała rozszerzenie swojej globalnej oferty monitorów ViewFinity o 27-calowy model ViewFinity S9 (S90PC). W Foto-Kurierze 4/23 testowaliśmy z powodzeniem 32-calowy monitor Samsung ViewFinity S8 (S80PB) o rozdzielczości UHD, natomiast w tym wydaniu do redakcji trafił 27-calowy Samsung ViewFinity S9 o większych możliwościach oraz z wyższą rozdzielczością matrycy (5K). Według zapewnień producenta został on zoptymalizowany pod kątem wszystkich narzędzi potrzebnych w obszarach związanych z projektowaniem graficznym i fotografią. Monitor został wyróżniony nagrodą... Sony FE 16-25 mm f/2,8 G nowy zoom szerokokątny z serii Gold - cena i dostepność 16 kwietnia 2024 r. firma Sony zaprezentowała kompaktowy, lekki, szerokokątny zoom o jasności f/2,8 mniejszy od innych, a równie dobry jak pozostałe. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |