Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydruki

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

foto-kurier.pl
Internet

Test aparatu Fujifilm FinePix HS10 - 30-krotny zoom. Pełny tekst artykułu, który ukazał się w Foto-Kurierze 4/2010

Fujifilm HS10 to konstrukcja niezwykle ciekawa. Doświadczony na tym polu producent po raz pierwszy stworzył aparat typu megazoom o tak dużych możliwościach zamkniętych w tak kompaktowym korpusie. Użytkownik otrzymuje m.in. 30-krotny zoom optyczny, 10-milionową matrycę typu BSI, funkcję szerokiej panoramy, oraz filmy Full HD. Zachęcamy do lektury pierwszego w Polsce, pełnego testu HS10.

Dzięki ogniskowej 720 mm, wiemy już, że na tarczy zegara na PKiN umieszczono symbol warszawskiej Syrenki. 30-krotny zoom daje naprawdę ogromne możliwości.

Dzięki ogniskowej 720 mm, wiemy już, że na tarczy zegara na PKiN umieszczono symbol warszawskiej Syrenki. 30-krotny zoom daje naprawdę ogromne możliwości.

Fujifilm FinePix HS10; 1/2000 s; ISO 400; f/8; f=126 mm

 

Estetyka

W stosunku do poprzednich konstrukcji tego typu, jak choćby testowanego przez nas niedawno S200EXR, aparat jest naprawdę niewielki. Przy wymiarach 130,6×90,7×126 mm jest też stosunkowo lekki (ok. 630 g bez akumulatora i karty). Zgrabną, przyjemnie zaokrągloną obudowę wykonano z dobrej jakości tworzyw sztucznych. Korpus sprawia solidne wrażenie – jest bardzo zwarty i wykończony z dużą dbałością o szczegóły. Uchwyt i część tylnej ścianki pokryto gumową okładziną, skutecznie poprawiającą chwyt. Do estetyki aparatu trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia. Przyznajemy 5,5 punktu.

 

Fujifilm FinePix HS10 - 30-krotny zoom

 

Ergonomia

Mimo niewielkich wymiarów, aparat trzymamy pewniej niż niejedną amatorską lustrzankę. A to za sprawą bardzo głębokiego, wygodnie profilowanego uchwytu (nie bez powodu – musi pomieścić 4 ogniwa AA zasilające HS10). Na zaokrąglonej prawej stronie (patrząc na aparat od frontu) przedniej ścianki pojawiło się nieznaczne, podłużne wybrzuszenie (6), które ułatwia wygodną obsługę przycisków zorganizowanych w postaci pionowej kolumny po lewej stronie ekranu (3).

 

Układ przycisków na tylnej ściance aparatu przypomina systematykę stosowaną w lustrzankach. W praktyce jest bardzo przyjazny i intuicyjny.

Układ przycisków na tylnej ściance aparatu przypomina systematykę stosowaną w lustrzankach. W praktyce jest bardzo przyjazny i intuicyjny.

 

Ważną zaletą, zwłaszcza przy tak dużej rozpiętości ogniskowych (imponujące 24–720 mm), jest możliwość, podobnie jak w wymiennych obiektywach lustrzanek,  ręcznej zmiany ogniskowej. To zdecydowanie szybsza, wygodniejsza, a do tego energooszczędna metoda w porównaniu z typowymi kompaktami. Kontrolę ogniskowej dodatkowo ułatwia umieszczona na tubusie, czytelnie oznaczona skala. Niewielkie wymiary, również obiektywu, mają jednak swoją cenę, bo odbijają się na komforcie obsługi 30-krotnego zoomu. Obracając szeroki(30 mm) pierścień (5) w prawo, natrafiamy palcami na daleko wysuniętą pokrywę wbudowanej lampy błyskowej, obracając w lewo, zahaczamy o palce zawinięte na uchwycie. Nie będzie to uciążliwe tylko dla osób o naprawdę niewielkich dłoniach. Niepodważalną zaletą będzie za to odchylany ekran (4), umożliwiający kadrowanie w nietypowych pozycjach (znad głowy lub z żabiej perspektywy). Szkoda, że nie umieszczono go jednak na przegubie. Za ergonomię przyznajemy 5,5 punktu.

 

Daleko wysunięta pokrywa wbudowanej lampy błyskowej utrudnia wygodną obsługę pierścienia ogniskowania. Plusem będzie za to odchylany w górę i w dół ekran, który umożliwia kreatywne fotografowanie w nietypowych pozycjach.

 

 

Intuicyjność obsługi

Większość najważniejszych parametrów możemy kontrolować za pomocą umieszczonych na tylnej ściance przycisków oraz pokrętła trybu pracy (1), na którym oprócz podstawowych ustawień P, A, S, M znalazły się tryb panoramy (szerzej opisujemy go w części poświęconej możliwościom fotograficznym) i tryby zaawansowane (łączenie kilku ujęć z obiektami w ruchu, czy usuwanie poruszających się obiektywów, o czym również w dalszej części testu). Dużym ułatwieniem są też dedykowany przycisk trybu filmowego (2) oraz wspomniana już pionowa kolumna przycisków (3) „odpowiadających” m.in. za dobór odpowiedniej wartość ISO, tryb AF czy balans bieli. Pod względem szybkiego dostępu do ważnych ustawień, HS10 ponownie wypada lepiej od niejednej amatorskiej lustrzanki. Za intuicyjność obsługi przyznajemy 5,5 punktu.

 

Schemat budowy matrycy typu BSI (Back Side Illuminated)

Schemat budowy matrycy typu BSI (Back Side Illuminated)

 

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 07-12-2010
 
godzina dodania: 15:06
 
odsłon: 61524
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
TEST: Mniejszy brat wielkiego brata, czyli Nikon Z 7 - pełny test z Foto-Kuriera 10/18
fotografia
TEST Nikon Z 6 - przystępniejszy cenowo bezlusterkowiec Nikona - pełny test z Foto-Kuriera 1-2/19
fotografia
Test EIZO ColorEdge CS2420, zdrowe oczy i wspomnienia bliskie oryginału - pełna wersja artykułu z FK 11/2016
fotografia
Jasny, szerokokątny - TEST Tamron 17–28 mm f/2,8 Di III RXD - pełny artykuł z  Foto-Kuriera 7/2019
fotografia
TEST: Nikkor Z 24–70 mm f/2,8 S i przegląd standardowych zoomów - TEST Foto-Kurier 7/19
fotografia
TEST SONY A7R III czyli szybszy, z 42-milionową matrycą i filmujący w 4K - test Foto-Kurier 11/18
fotografia
Canon EOS 80D - najlepsza europejska lustrzanka - pełny TEST Foto-Kurier 8-9/16
fotografia
TEST Fujifilm Frontier DE100 - nowa odsłona profesjonalnego druku - pełny Test z Foto-Kuriera 7/19
fotografia
TEST: Uniwersalny zoom Nikkor AF-S 28–300 mm f/3,5-5,6G ED VR - pełny test Foto-Kurier 10/10
fotografia
TEST: Sony A7 II „drugie wcielenie pełnej klatki” - test z Foto-Kuriera 3/2015
fotografia
TEST: 40 milionów w Olympusie OM-D E-M5 Mark II czyli nowe wcielenie udanego protoplasty - test Foto-Kurier 3/15
fotografia
TEST: Jasne pięćdziesiątki Canon 50 mm, Nikkor 50 mm, Sigma 50 mm, Sony 50 mm - test z Foto-Kuriera 7/13
fotografia
Epson SureColor SC-S80610 - czyli najtańsze wydruki fotograficzne - TEST Foto-Kurier 11/18
fotografia
Olympus na każdą okazję – od szerokiego kąta 17 mm f/1,2 po krótkie tele 45 mm f/1,2 - TEST Olympus Foto-Kurier 6/18


 

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |