testowe TEST / (Nie) Bezpieczne fotoarchiwumPosiadacze aparatów cyfrowych wykonują ogromne ilości zdjęć, wierząc bezkrytycznie w bezkosztowość takiego postępowania, jak też bezkarność tworzenia nienaruszalnych zasobów archiwalnych wykonywanych najniższym kosztem – a więc na zapisywalnych płytach CD-R/RW lub DVD+/-R/RW. Okazuje się, że ta metoda archiwizacji nie zapewnia wystarczającego bezpieczeństwa – szczególnie w odniesieniu do pewniejszej metody tradycyjnej.
Kilka lat temu, gdy zaczynała się era fotografii cyfrowej, podstawową metodą archiwizacji zdjęć było wykonywanie odbitek i przechowywanie ich w albumach fotograficznych. Wraz z udomowieniem się techniki zapisu cyfrowego (i popularyzacji sprzętu komputerowego) znaczącą rolę w przechowywaniu domowych zbiorów fotograficznych zaczęła odgrywać metoda zapisu na nośnikach cyfrowych. Wśród najpopularniejszych i zarazem najtańszych, znajdują się zapisywalne płyty CD i DVD, lub twarde dyski HDD (w tym numerze skupimy uwagę na nośnikach typu CD, pozostałe dwie technologie przybliżymy w jednym z kolejnych wydań Foto•Kuriera).
Skrót CD pochodzi od angielskich słów Compact Disc (płyta kompaktowa). Podstawowymi nośnikami tego standardu są dyski o średnicy 12 i 8 cm (także inne, np. wielkości karty kredytowej). Po raz pierwszy dyski optyczne zastosowano do zapisu wideo w formacie VLP (Video Long Play). W 1982 roku dyski optyczne o średnicy 12 cm zastosowano do zapisu dźwięku (format CD-DA – CD – Digital Audio; Philips i Sony). W technice komputerowej dyski optyczne znalazły zastosowanie jako nośnik archiwizacji danych ok. 1985 roku. Początkowo technologia CD (typ CD-ROM) nie zezwalała użytkownikowi na dokonanie zapisu na krążkach własnych danych. Wprowadzenie i rozwój metod zapisu jednokrotnego (CD-R – Compact Disc – Recordable) i wielokrotnego (CD-RW – Compact Disc – ReWritable) przyczyniło się do popularyzacji tej metody archiwizacji własnych danych. Nie bez znaczenia jest tu fakt, że technologie CD-R i CD-RW w dużej mierze są kompatybilne „w dół”, tzn. wiele urządzeń odtwarzających płyty CD potrafi odczytać dane także z płyt zapisywalnych.
Fotoalbum z płyt CD i DVD
Ze względu na popularność obu tych standardów (niemalże każdy współczesny użytkownik posiada napęd odczytujący płyty CD lub DVD, czy urządzenie umożliwiające nagrywanie płyt CD lub DVD; rosnącą popularnością cieszą się także wideo-nagrywarki DVD – potrafiące odczytywać pliki zdjęciowe), krążki CD i DVD stały się jedną z podstawowych metod archiwizacji danych cyfrowych. Pliki zdjęciowe (dowolnego formatu) są również danymi cyfrowymi, dlatego też wielu posiadaczy aparatów cyfrowych decyduje się na archiwizację zdjęć na tych nośnikach. Wybór ten jest motywowany także bardzo niskim kosztem wykonania takiego archiwum, jak też łatwością (niestety, pozorną) jego przechowywania. Czy jednak warto przedkładać tę formę tworzenia foto-albumów nad tradycyjną – z odbitkami?
Nowoczesna technologia cyfrowa lansuje wyższość archiwów cyfrowych nad analogowymi; w fotografii – wyższość archiwów w postaci plików nad materiałami srebrowymi (filmami i odbitkami).
Niestety, nie ma na to pytanie żadnej konkretnej odpowiedzi. Na trwałość archiwów mają wpływ urządzenia archiwizacyjne i same nośniki. Nie ma jednak żelaznych reguł dotyczących wyboru urządzenia zapisującego ani wyboru najlepszego nośnika – ekonomia produkcji odcisnęła swoje piętno także i tu. Złej jakości nośniki będą zdecydowanie bardziej narażone na utratę danych, a nawet mogą nie nadawać się w ogóle do odczytu raz zapisanej informacji. A niektóre masowo dostępne urządzenia archiwizujące mogą być przyczyną produkowania błędów już podczas zapisu.
data dodania: 12-01-2009
godzina dodania: 15:03
odsłon: 17679
powrót na stronę główną »
Komentarzesortuj według daty: rosnąco | malejąco
Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz. Zobacz także:Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i prawie jak R6 Mark II
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21
SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary, pierwszy obiektyw Sigmy z mocowaniem Canon RF 23 kwietnia 2024 r. SIGMA Corporation poinformowała, w tym samym dniu co Tamron, o poszerzeniu oferty obiektywów do aparatów bezlusterkowych, o obiektywy z mocowanie Canon RF. Pierwszym, dostępnym z tym mocowaniem, będzie SIGMA 18-50 mm f/2,8 DC DN | Contemporary. Sigma prezentuje również nazwy pięciu kolejnych obiektywów z tym mocowaniem. Wygraj 2500 euro w EISA MAESTRO 2024 - konkurs „Sport i gry” tylko do 8 maja Zapraszamy do wzięcia udziału w konkursie EISA MAESTRO 2024 - "Sport i gry". Główna nagroda wynosi 1500 euro + 1000 euro w głosowaniu na Facebooku. Żeby wziąć udział w konkursie wystarczy wgrać do serwisu foto-kurier.pl do zakładki zdjęcia seryjne/EISA MAESTRO 2024 pliki o dłuższym boku maksymalnie 1200 pikseli (waga maks. 2 MB). Przy korzystaniu z Photoshopa zdjęcia najlepiej zapisać jako „Zapisz dla internetu” („Save for web”). TAMRON 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD pierwszy z mocowaniem CANON RF - wkrótce na rynku 23 kwietnia 2024 r. Tamron, jeden z czołowych producentów optyki do różnorodnych zastosowań, ogłosił opracowanie pierwszego obiektywu TAMRON z mocowaniem CANON RF. Jest to Tamron 11-20 mm f/2,8 Di III-A RXD (Model B060), ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów bezlusterkowych wyposażonych w matryce typu APS-C. Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024 Polityka plików cookies | |