Facebook
Poczta
Forum
Sklep
Logowanie
Dodaj
zdjęcie
Wydrukuj
zdjęcie

Od 1996 roku Foto-Kurier
jest jedynym polskim
przedstawicielem
panelu fotograficznego
stowarzyszenia EISA

SZUKAJ

ZENITAR 16 mm f/2,8 „FISH EYE” - artykuł opublikowany w Foto-Kurierze 2/1999

Obiektywy typu „rybie oko” należą z pewnością do jednych z najmniej popularnych. Powodem tego jest ich specyfika wynikająca z ogromnego kąta widzenia (od 170 do 220 stopni). Wiele osób nigdy nie próbowało nimi fotografować.

Każdy producent posiada, lub posiadał w swojej ofercie co najmniej jeden obiektyw typu „rybie oko”. W wyjątkowo korzystnej sytuacji są „nikonowcy” - mając do dyspozycji „szkła” o różnych ogniskowych: 6 mm, 7,5 mm, 8 mm, 10 mm i 16 mm. Wybór nie jest prosty, tym bardziej, że ceny niektórych są, delikatnie mówiąc, mało zachęcające. Tym wszystkim, którzy wahają się nad wyborem „rybiego oka” warto polecić Zenitara 16 mm f/2,8. Za niewieką cenę osiągane nim rezultaty są znakomite.



Zenitar 16 mm f/2,8 to „szkło” dające zdjęcie w pełnym formacie małoobrazkowym, o kącie widzenia po przekątnej wynoszącym 180 stopni. Obiektyw można kupić z mocowaniami M42, Pentax „K” i Nikon „F”. Podobnie, jak każdy z Nikkorów 16 mm, Zenitar jest obiektywem bardzo małym i poręcznym. Swoimi gabarytami zbliżony jest do „85-tki” f/2, z pewnością znajdzie się więc dla niego miejsce nawet w małej torbie fotograficznej. Jak przystało na obiektyw specjalistyczny, filtry mocowane są z tyłu. Wraz z Zenitarem sprzedawane są cztery: żółty, żółto-zielony, czerwony i fabrycznie założony na obiektyw UV. Jeśli ktoś potrzebuje inne filtry, może samodzielnie oprawić je w oryginalnych mocowaniach. Ważne jest, by jeden z filtrów zawsze był założony za obiektywem - został on uwzględniony w obliczeniu obiektywu i tylko z nim można uzyskać pełną jakość obrazu.



Skala przysłon zawiera wartości do f/22, co pozwala uzyskiwać maksymalną głębię ostrości od 0,30m do nieskończoności. Nawet na pełnym otworze przysłony głębia pokrywa znaczny zakres od 3,0 m. Minimalny dystans ostrości wynosi 0,30 m. Niestety nie wiadomo czy obiektyw ten posiada korekcję typu CRC, lub „floating element”, jak to nazywają inni producenci. W wersji do Kieva / Nikona pierścień przysłon ma tradycyjnie podwójną skalę.



Trochę denerwujące jest, że w przeciwieństwie do oryginalnych Nikkorów, pierścień ten zaskakuje co pół przysłony. Można się do tego przyzwyczaić, natomiast skrytykować trzeba brak typowych widełek potrzebnych w korpusach sprzed roku 1977. Cóż, obiektyw ten oficjalnie produkowany jest przecież do Kieva, a nie do Nikona. Samodzielny montaż widełek jest oczywiście zawsze możliwy. Rzut oka na bagnet pozwala jednoznacznie stwierdzić, że jest to obiektyw serii „AI-S”. Poza tym Zenitar pod względem mechanicznym wykonany jest zupełnie nieźle. Początkowo pierścień ostrości obraca się dość ciężko (choć pewnie), z biegiem czasu rozchodzi się, trzeba mu przy tym nieco pomóc, bo ustawianie ostrości w obiektywach „rybie oko” to czynność nader rzadka.



Solidna konstrukcja mechaniczna Zenitara na nic by się nie zdała, gdyby optyka nie była dobra. Optyka jest dobra. Dystorsja, która w obiektywach szerokokątnych jest zwykle kiepsko skorygowana, tutaj… nie jest skorygowana w ogóle, i to właśnie decyduje o typowym wyglądzie zdjęć zrobionych „rybim okiem”. Silna dystorsja beczułkowata wygina na zewnątrz wszystkie linie, które nie przechodzą przez środek kadru. Efekt ten będzie jeszcze silniejszy gdy linie te przebiegają blisko brzegu kadru. Jest więc to obiektyw, w którym dystorsja jest nawet mile widziana. Winietowanie, które może być uciążliwe przy obiektywach superszerokokątnych, tutaj nie występuje w ogóle.

ciąg dalszy artykułu na następnej stronie...


 
data dodania: 08-06-2012
 
godzina dodania: 19:40
 
odsłon: 16449
powrót na stronę główną »

fotografia

Komentarze

zostaw komentarz

sortuj według daty: rosnąco | malejąco

Artykuł nie był jeszcze komentowany.
Zostaw swój komentarz właśnie teraz.
powrót na stronę główną »



Zobacz także:

fotografia
Tamron 20-40 mm f/2,8 Di III VC VXD - szerokokątny, a prawie jak standard - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Test Tamrona 50-400 mm f/4,5-6,3 Di III VC VXD - super telezoom - pełny test z Foto-Kuriera 8-9/23
fotografia
Test Epsona L8050 - wysokonakładowa drukarka fotograficzna i niska cena wydruku - test z Foto-Kuriera 10/23
fotografia
Canon EOS R8 - najlżejszy pełnoklatkowy aparat systemu EOS R, czyli więcej niż RP i  prawie jak R6 Mark II
fotografia
Test Epsona SureLab SL-D500 - kompaktowa, lekka, cicha i wydajna drukarka - artykuł z Foto-Kuriera 5/2023
fotografia
Samyang AF 24 mm f/2,8 FE - budżetowy, kompaktowy, jasny, szeroki kąt z mocowaniem Sony - test z Foto-Kuriera 3/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II X, wzmocniony i  pełnoklatkowy, jeszcze lepiej filmujący brat S5 II, Foto-Kurier na weekend
fotografia
Test Samsunga ViewFinity S8 - 32" dla kreatywnych i wymagających, w dobrej cenie - test z Foto-Kuriera 4/23
fotografia
Test drukarki Canon SELPHY CP1500 - do szybkich wydruków fotograficznych, artykuł z Foto-Kuriera 1-2/23
fotografia
Panasonic LUMIX S5 II - test, szybszy, skuteczniejszy, z hybrydowym AF z detekcją fazy
fotografia
Nikon Z 30 test, z matrycą APS-C dla vlogujących i fotografujących - test z Foto-Kuriera 10/22
fotografia
Street, portret, reportaż i dzikie zwierzęta, uniwersalny Nikkor Z 24–70 mm f/4 S, test z Foto-Kuriera 5/21
fotografia
Tamron 11–20 mm f/2,8 Di III-A RXD,105 stopni w jasnym obiektywie do Sony, test z Foto-Kuriera 6-7/21


 
cofnij przenieś na początek strony
Wszelkie prawa zastrzeżone www.foto-kurier.pl  © 2000-2024. (0.166) / 0.155

Strona została zoptymalizowana w przeglądarkach: Mozilla Firefox > 3, Chrome, Internet Explorer > 7 oraz Opera. Polecana rozdzielczość ekranu 1280 x 1024

Polityka plików cookies   |